Långfärd (del 2): Över 20 mil på en laddning?

Björn Åslund

Björn Åslund

19 jun 2022

Är det dags att investera i en elcykel för riktigt långa dagsetapper så tycker vi du ska titta på motorsystemet Shimano Steps 6100. Vår erfarenheter pekar på riktigt många mil, över 20 mil med 500 Wh batteri under goda förhållanden, berättar chefredaktör Björn Åslund.

Batteritorsk med motvind och mycket packning. Inget man önskar ute på sommarens cykelsemester, där dagsetapperna kan bli långa. I synnerhet som det tomma batteriet alltid uppstår vid dagens slut, när kroppen också börjar krokna. Så många mil med batteridrift är ett rimligt krav.

Siktar man på långa dagsetapper så är det mittmotor som gäller, då de som regel ger fler mil än navmotorerna. Har man redan en cykel med navmotor, kan förstås ett extra batteri vara ett alternativ om man vill ge sig ut på långturer.

Genom åren har vi testat och granskat åtskilliga cyklar med mittmotor, och landar i slutsatsen att vår favorit för långturer är Shimano Steps 6100. Shimano verkar helt enkelt knäckt koden, för hur man ska få extra många mil ur ett batteri. Åtminstone vid jämförelse med Bosch, som åtminstone i Europa är värsta konkurrenten bland mittmotorer. Vi har pratat med användare och testat, och slutsatsen är att Bosch olika motorsystem kan ge upp till 15-16 mil med 500 Wh batteri. 

Med en elcykel med Shimano Steps 6100 och 504 Wh batteri har vi nått betydligt längre. Hur långt man kommer med fullt batteri kan skilja ordentligt, beroende på förutsättningarna. Det är till och med så att jag blivit beskylld för fejk, när jag konstaterar att min elcykel med Steps 6100 klarar cirka 22 mil under goda förutsättningar.

Tittar vi på Shimanos webb så framkommer att just Steps 6100 är den mittmotor som lyfts fram för att ge längst körsträckor i Shimanos sortiment.

Längre än förväntat

Men 22 mil är ändå längre än förväntat. När man startar med fullt batteri och läge ”Eco” så visar displayen 181 km i förväntad räckvidd. Men allt eftersom färden går vidare räknar cykeldatorn om den beräknade räckvidd, så plötsligen kan det står 202 km efter datorn märkt att det gått mindre energi än beräknat.

Räckvidden 22 mil gäller mig och min cykel, och som sagt under goda förhållanden. Så här har vi fakta kring hur jag drar den slutsatsen. 

Cykeln har utanpåliggande växlar och är av hybridtyp med lite framåtlutad körställning. Däcken är i princip släta och hårt pumpade.

Själv väger jag 70 kilo, och på långturer har jag cirka 10 kilo packning i väskor på pakethållaren. Jag är lätt klädd i tajta kläder, som inte ger bromsande textilfladder.

Det har varit sommarvarmt drygt 20 grader (en temperatur där batterierna trivs bäst) och större delen av färden på asfalt, men också på väl packade grusvägar. Det har inte blåst speciellt mycket, varken mot- eller medvind. Jag har hållit ganska konstant fart, inte så många stopp.

Redaktörens cykel med sin normala packning för långfärd. Som synes ingen jättetung och stor packning, då redaktör Åslund tar nattvilan på hotell.

Hög kadens

Jag gillar att hålla rätt hög kadens, gärna kring 80-85, vilket sannolikt gör att motorn arbetar effektivare. Hastigheten pendlar kring 24-25 km/tim på plan mark. I princip används effektläge ”Eco” alltid, utom kortare stunder i tunga backar där jag kan öka till ”Normal”.

Vill dock berätta att jag aldrig kört hela 22 mil för pressa de sista elektronerna ur batteriet. Men efter att ha haft cykeln i 1,5 år har jag funnit att de räckvidder som cykeldatorn visar verkar fullt rimliga.

Här har vi trampat 100 km, fortfarande bara ett batteristreck på displayen borta. Efter 102 km försvann det andra strecket, som visar laddnivån.

En sommardag lyckades jag faktisk komma 102 km innan det andra av fem streck på batteridisplayen försvann, vilket pekar mot 25 mil. Fast den prognosen tvivlar jag lite på.

Sedan är det en annan sak att man sällan trampar såna här mastodontsträckor. Mitt dagsrekord är 18 mil med elcykeln (en annan elcykel som krävde laddning för att klara alla mil). Annars tycker jag det är mer rimligt med 10-12 mil, det finns ju mycket att titta på längs vägarna. Så Bosch mittmotorer duger också för långturer.

OBS. Nästa artikel om långfärder publiceras 23 juni.

Tips för långa körsträckor

  • Hårt pumpade däck.
  • Tajta kläder utan fladder.
  • Utanpåliggande växlar, de har lägre motstånd.
  • Mittmotor. Navmotorerna är mindre energisnåla.