Köpa begagnad elcykel. Skräp eller fynd?

Björn Åslund

Björn Åslund

5 maj 2024

Numera finns en hel del begagnade elcyklar på diverse säljsajter. Här finns absolut möjligheter till fynd. Men se upp för trötta batterier och elcyklar som säljs utan laddare.

Att köpa begagnat – i synnerhet dyra saker som elcyklar – kan ju ge en fjärilar i magen. Är det ett fynd? Eller har cykeln något mystiskt dolt fel, som först uppenbarar sig på en långtur?

Helt säker på att man verkligen får det man betalat för, kan man aldrig vara. Men det går att göra mycket för att undvika de värsta fallgroparna. Elcyklar har ett antal punkter som ska granskas extra, och här ger vi tips hur:

Stöldgods.

På nätets marknader säljas mängder av cyklar med märklig bakgrund. Det finns en rad varningssignaler, förutom den klassiska som ett märkligt lågt pris.

Cykeln säljs utan laddare. Säljaren skyller kanske på att han blev utkastad av sin flickvän eller att den brunnit. Mer sannolikt en elcykel stulen på stan, eftersom ytterst få förvarar laddaren ihop med cykeln.

Nycklar saknas till batteriet. Sicken slarver, som även tappat reservnycklar. Eller så satt inte batterinyckeln i vid stölden. Att cykeln har ett ordentligt monterat ramlås är inget bevis på ärligt ägande, det går lätt att ersätta ett uppbrutet lås.

Cykeln säljs utan batteri. Säljare skyller på att batteriet var dåligt och kasserade det. Inte så smart, eftersom ett gammalt batteri är bra att ha som referens när man ska skaffa nytt. Eller så är cykeln stulen.

Säljaren kan visserligen visa ett kvitto på inköpet av cykeln, men kan inte få fram en manual. Det är känt att kvitton går att förfalska. Manualen finns sannolikt kvar hos den verkliga ägaren.

Elcykel säljes utan batteri. Kan vara stöldgods.

Batteriet.

Batteriet är den komponent där risken för krångel är störst. Det kan betraktas som något av en förbrukningsvara, åtminstone på elcyklar i de lägre prisklasserna.

Det är väldigt olika hur batterier åldras. En del enklare batterier blir trötta efter några år. Batterier till de mer kända mittmotorsystemen Bosch, Yamaha och Shimano verkar hålla riktigt bra, där kan man räkna minst tusen mil innan de börjar tappat kapacitet ordentligt.

Granska batteriets yttre, är det många slitmärken är det ofta urtaget och laddat. Ser det kan kantstött kan det vara tappat, vilket kan betyda inre skador, vilket i värsta fall kan orsaker batteribrand (vilket är riktigt otäckt).

Är du på väg att köpa en elcykel av enklare modell, som har några år på nacken, så får du räkna att batteriet är långt ifrån tipptopp. Men får du cykeln till ett bra pris, så kan det ändå vara värt att slå till, och räkna med att få lägga några tusenlappar på ett nytt batteri.

Om inte ägare kan bevisa batteriets goda status, kan en provtur på någon mil ge besked. Kör på högsta effekt för att belasta batteriet. Kör i tunga uppförsbackar och ge akt på batterinivåindikatorn, om en eller fler symboler tillfälligt släcks är det åldrat (eller av enkel kvalitet). Klarar det en mil på på en av fem (vanligen) batternivåsymboler så är det i hyfsat skick.

Elcyklar som bara använts sommartid är faktiskt en varningssignal. Batteriet kan ha legat utan tillsyn länge och laddat ur, vilket sliter hårt på battericellerna.

Du bör veta att det finns 100-tals olika batterier. Förvissa dig om att batteri modellen fortfarande finns att köpa ny. Annars finns det firmor som renoverar batterier (byter celler), ofta till en kostnad som faktisk är betydligt lägre än ett nytt batteri.

Drivlinan.

Utanpåliggande växlar är utsatta vilket innebär att kedja och kassett (bakdrevet) behöver bytas ibland. Fråga gärna säljaren när senaste bytet var. Inbyggda navväxlar är mer skyddade för slitage och håller längre.

Undersök även kedjan, är den rostig och sliten kan den behöv bytas ut. Ibland kan det räcka att kedjan borstas av och oljas in. Rostig kedja är lite av varningstecken, det tyder på att cykeln stått mycket utomhus och inte fått mycket underhåll.

Bromsar.

Självklart testar du bromsar ordentligt vid provturen.

Om det är hydrualiska skivbromsar som upplevs som svampiga, kan det vara luft i systemet, som i sin tur kan bero på en läcka.

Skriker skivbromsarna vid bromsning har det förmodligen kommit olja på skivorna. Sådan beläggning kan vara svårt att få bort.

Är cykeln utrustad med fälgbromsar bör man titta närmare på hur slitna bromsklossarna av gummi är. Har de suttit snett mot hjulet kan det ha bildats som en utstickande ”läpp” där gummiklossarna tryckts mot fälgen. Har bromsarna ett par år på nacken kan klossarna ha slitits ned och blivit tunna, vilket gör dem mindre effektiva. Detta är inte alltför svårt att byta ut själv, och behöver heller inte bli någon dyr affär på verkstad.

Reservdelar.

Är cykeln av de mer kända och etablerade cykeltillverkarna så bör det rimligen gå att hitta reservdelar. Men är cykeln äldre än tio är, kan det vara kinkigt att hitta delar åtminstone till elsystemet.

Udda märken?

Försöka hitta cyklar av kända märken, det underlättar verkligen om du vill ha service och reservdelar. Vad gäller udda cykelmärken är det sällan problem att hitta reservdelar till själva cykeln. Men när det kommer till elsystem och batteri kan det bli betydligt knepigare. Det kan kräva mycket letande på nätet efter exempelvis batterier som ju verkligen måste vara rätt modell. Och sedan kan det vara lång väntan på frakt från fjärran land.