Annons:

Trött batteri: Renovera, köpa nytt eller skrota cykeln? (del 1)

Björn Åslund

Björn Åslund

3 aug 2022

Många elcyklar börjar bli till åren nu. Tydligast märks det hos batterierna. Finns inte reservbatterier att köpa, då kan renovering vara räddningen. Det finns nästan alltid en lösning om batteriet är problemet. Men var beredd på att olika cykelreparatörer kan ge olika besked om möjligheterna att rädda batteriet. I del 2 av denna artikelserie berättar batterirenoverare hur de jobbar. 

Har du en elcykel med mittmotorsystem från premiumtillverkare är det sällsynt med batteriproblem. Batterier från Bosch, Shimano och Yamaha – som är vanliga på den svenska marknaden – brukar hålla många år och ge åtskilliga tusen cykelmil innan de börjar kännas ålderstigna. 

Värre är det med batterier för navmotorsystemen, som sitter på elcyklar i de lägre prisklasserna. Vi påstår absolut inte att alla cykelleverantörer med navmotorer har batterier av tveksam kvalitet, men helt klart finns det cykelbatterier som tappar ork på oväntat kort tid, och detta trots att cykeln inte var superfynd typ Aliexpress. 

Vi har stött på mängder av sådana exempel. Mest känt är Biltema, vars batterier på en del modeller plötsligt lägger av efter några års drift. I väldigt många fall går det att få igång Biltemabatterierna, genom att nollställa BMS (battery management system) som räknar antalet laddningar. Efter det ingreppet fungerar batteriet som tidigare. Enligt uppgifter finns det andra batterier med samma typ av problem, något som ofta kallas för ”planerat åldrande” (Googla på det om ni vill veta mer).

Kortare körsträcka

Tydligast märker man det normala åldrandet på att möjliga körsträckorna krymper. Du får ladda allt oftare. Det kan också märkas i branta backar där motorn belastas hårt. Då kan batterispänningen sjunka, så att BMS bryter strömmen. Men får batteriet vila en stund, stiger spänningen och motorn kan få ström igen. 

Ett nytt batteri kostar ofta många tusenlappar, så många gånger är det billigare att renovera batteriet.

Men krånglande batterier behöver inte vara åldrande. Batteriproblem kan visa sig på många sätt, som att motorsystemet blir opålitligt och stänger av slumpmässigt. Det kan bero på att enstaka battericeller lagt av. Batteriet kan ha utsatts för hårda skakningar, så att det blivit glappkontakt mot battericeller.

Som cykelägare kan det vara svårt att identifiera det verkliga problemet. Då ska man veta att åtminstone det ofta finns diagnosverktyg, som där cykelreparatören kan läsa av statusen på batteriet. Det går att se antalet laddning, beräknad kapacitet, eventuella defekta battericeller och mycket mer. En sådan diagnos kan ofta ge bra vägledning om batteriets problem, och cykelreparatören kan ge förslag på lösningar.

Prislapparna för ett nytt batteri som reservdel brukar börja kring 4000 kr, och sedan kan de fortsätta upp mot 9000 kr för preliummärkena.

Olika förslag

Så det kan finnas anledning att fundera över alternativa lösningar.

Vi har intervjuat ett antal cykelreparatörer, som ju möter cykelkunderna med trötta batterier, för att få inblick i frågorna som uppstår när batterierna krånglar. Det intressanta här att deras förslag och slutsatserna skiljer rätt mycket. Har du knepiga batteriproblem, så kan det mycket väl bli nedslående besked. Å andra sidan finns det kluriga reparatörer som nästan alltid har en lösning.

Vi pratar med Dennis Skogsmo som reparerar cyklar vid Cykelcenter i Eskilstuna. Främst säljer och servar de elcyklar av märkena Crescent och Ecoride:

-Vi lagar aldrig batterier, vi får inte öppna dem eftersom det finns garantier. Vi byter batterier om det är problem på dessa märken.

Ibland dyker det upp kunder med udda elcyklar.

– Vi undviker sådana udda cykelmärken, men vi brukar i så fall skicka dem till en lokal batterifirma som reparerar, uppger Dennis Skogsmo.

Annars brukar inte Cykelcenter rekommendera batterirenovering. I synnerhet inte på nyare batterier som täcks av garantin på två år. 

-Det mest inom batterier går att fixa, menar han, men konstaterar samtidigt att på äldre elcyklar – typ tio år – så kan det vara svårt att hitta reservbatterier även för storsäljarna Crescent och Ecoride.

Ofta renovering

Hos Team Sportia Halmstad kommer det in många kunder med förhoppningar om att det krånglande batteriet går att laga, berättar Farko Reckovic som lagar elcyklarna.

-Ibland blir det nytt batteri, men ofta kan vi rekommendera renovering hos ett par firmor vi samarbetar med. Renovering med nya celler kostar kanske max 2000 kr.

Men ibland är prognosen inte god. Farko har sett en del äldre elcyklar vars batterier inte är möjliga att renovera, detta då de är uppbyggda av battericeller som inte finns att tillgå längre.

-Då kan man bygga om elcykeln till en vanlig cykel.

Anders Nerman, som driver butiken Min Cykel Helsingborg tycker att man måste bedöma elcykelns värde, innan man beslutar om att köpa nytt batteri.

-Cykeln bör vara värd minst lika som kostnaden för batteriet. Om inte kan man skrota cykeln.

Anders Nerman förordar att man satsar på nytt batteri, han avråder från renovering.

– Köper man nytt är det ju fulla garantier. Renovering med nytt cellpaket kostar en del, och jag har stött på blufföretag inom batterirenovering, de satte in mindre celler än vad kunden beställt, säger han.

 

Kluriga lösningar

-Det finns nästan alltid en lösning, antingen att man köper nytt batteri eller renoverar det gamla batteriet. En mer radikal lösning är ett annat nytt batteri i en ny pakethållare, säger Robert Holmér.

 

I Nyköping finns butiken Jacks cykel, som drivs av Robert Holmér. Robert är känd för sin klurighet och förmåga att hitta lösningar på allehanda problem med cyklar. Han har mött en hel del av batterikrångel, ibland på elcyklar av udda märken, där det varit omöjligt att hitta ersättningsbatterier till vettiga priser och rimlig arbetsinsats. 

-Det finns nästan alltid en lösning, antingen att man köper nytt batteri eller renoverar det gamla batteriet. Vissa reservdelsbatterier kan vara så dyra att kunden backar av den anledningen. En gång var det ett batteri på 24V/10Ah som kostade över 8000 kr, berättar han.

Så var det de svåra fallen, där Robert Holmér ändå hittat lösningar:

I fall där det varit omöjligt att hitta ”rätt” batteri har han satsat på en mer radikal lösning. Istället har han utrustat cykeln med ett annat cykelbatteri, som är vanligt på marknaden, som installerats i en ny pakethållare. Detta har han kunnat göra på elcyklar med navmotorer, som nästan alltid har 36 volts system. I princip räcker det med att koppla batteriets plus och minus-poler till rätt ingångar på cykelns styrbox. Om cykeln styrbox fungerar bra, ska detta räcka för elcykeln ska kunna fungera normalt igen, intygar Robert Holmér.

  • Ska man göra detta gäller det att ha god kännedom om hur man koppar el, tillägger han.

Den smarta lösningen

Om elcykeln är gammal, och det inte går att hitta ett reservdelsbatteri, finns det en smart lösning. Åtminstone om det gäller navmotorer med 36 voltssystem. Cykeln kan istället utrustas med ett 36 voltsbatteri från en annan tillverkare. Man tvingas troligen byta till annan pakethållare, som kan hålla det nya batteriet. Batteriets poler ansluts till motorn styrbox, och elcykeln ska kunna vara i bruk igen.

Läs mer