Trött batteri: Så jobbar batteri-reparatörerna (del 2)

Björn Åslund

Björn Åslund

6 aug 2022

Batteriet börjar bli trött. Ett alternativ är batterirenovering, något som är betydligt billigare än ett sprillans nytt batteri. Vi har pratat med två batteri-reparatörer, för att höra hur det går till. Och om för- och nackdelar med renovering.

Under senare år har det börjat dyka upp allt fler firmor som erbjuder renovering av batterier. Och då inte bara batterier till elcyklar, utan även till andra mindre apparater, typ skruvdragare och elsparkcyklar.

En av dessa är Perssons Lithium som drivs av Tåm Persson i Falköping. Han började renovera elcykelbatterier som en hobby, men hösten 2018 tog han steget till att bilda företag. Tåm har dessutom en anställd, för det finns gott om trötta batterier.

-Framför allt i maj och juni är hårda månader. Då inför semestrar inser många att elcykeln har ett dåligt batteri som måste fixas, säger han. 

I Sundsvall hittar vi EV Nord med samma affärsidé, som drivs av Simon Berglund.

Vi kan notera att någon utbildning till batterireparatör finns inte idag. Utan batterireparatörerna är självlärda entusiaster, som förstått att det finns efterfrågan på denna typ av tjänst. Batterier till elcyklar är ju kostsamma saker, så att erbjuda renovering till mycket lägre prislapp har blivit en efterfrågad tjänst.

Ett cykelbatteri består av 30-40 battericeller, som är uppdelade i grupper bestående av 4-5 celler. Batteriets funktion övervakas av ett BMS (battery management system). När batteriet krånglar eller verkar orkeslöst är det ofta enskilda celler som är tröttnat. Men även BMS kan lägga av och behövas bytas.

Tåm Persson pekar ut ålder som den vanligaste orsaken till en önskan om batterirenovering. Efter 7-8 år så har kemin i battericellerna vanligen förbrukats på ett kvalitetsbatteri som använts flitigt, menar han. Sämre batterier har kortare livsspann.

-Men batterier kan gå sönder i förtid, oftast då man inte skött underhållsladdning, säger han.

Simon Berglund pekar istället ut batterier med usel kvalitet:

-Det är vanligt med undermåliga celler bland billiga elcyklar. Det kan faktiskt vara rewraps, alltså celler som fått exempelvis Samsungs krympplast, men jag kan se att det är fejkade celler.

-När det är sådana dåliga celler, är det ofta någon cellgrupp som dött, och batteriet är inte i balans, säger han och konstaterar att sådana haverier oftast inträffar på elcyklar i prisklass upp till 15000 kr, som säljs på typ större varuhus.

Simon Berglund har också kunder som glömt underhållsladdning.

– Man kan ha cyklat batteriet tomt och sedan inte satt det på laddning. Efter en tid faller spänningen till farligt låga nivåer.

Stor skillnad i kvalitet

Så var det frågan cellernas kvalitetsnivåer. Många batterier har celler från kända tillverkare som LG, Panasonic, Samsung, m fl. Och vad Tåm sett, så länge det är äkta celler garanterar det en bra kvalitetsnivå som ger lång driftstid innan det visar ålderstecken. 

Värre är det med celler från okända tillverkare, ofta kallade ”kina-celler” då tillverkningen sker borta i Asien.

-De brukar strula ganska tidigt. Efter bara ett par år, så kan några av batteriets celler dö. Då har det varit dålig produktkontroll i fabriken och man har släppt igenom undermåliga celler.

Tåms erfarenhet är att de större cykeltillverkarna med kända varumärken har bra celler i sina batterier och lång hållbarhet. Detta är dock ingen fullständig garanti, då det kan slinka igenom ”måndagsexemplar” i produktion. 

Att felsöka ett cykelbatteri är lite av ett hantverk, där man prövar sig fram. Tåm Persson ger en liten översikt hur diagnostiken brukar gå till:

-Man börjar med att kolla om det tar laddning. Sedan kollar man kundens laddare och kanske behöver jag gå vidare med annan laddare. Det kan vara en säkring som gått, de är ofta inbyggda och svåra att komma åt. Sedan möter jag alla celler för att se om de har jämn spänning.

Byter allt i batteriet

Ett vanligt fel är att en grupp celler visar på lägre spänning. Men det räcker inte att bara byta den trötta gruppen.

-Om man byter en grupp, kanske nästa grupp ge upp om några månader. Byter vi bara en grupp så går det inte att lämna garanti på helheten. Så vi vill byta allt, säger Tåm Persson.

Simon Berglund Ev Nord AB

Detta bekräftas av Simon Berglund:

-Det är helrenovering som gäller. Byter man en grupp, så blir den gruppen starkare än de övriga grupperna och det blir obalans. För att batteriet ska fungera bra, måste alla celler matcha varandra.

Renovering kan också innebära att reparatören måste byta BMS. Nytt BMS innebär ju ett nytt styrsystem, vilket potentiellt skulle kunna innebära att batteriet kommunicerar på nytt sätt med elmotor, laddare och styrbox. 

-Det kan förekomma att man måste skaffa en ny laddare. På vissa cyklar kan det bli så att elsystemet inte längre kan startas från batteriet, att man istället alltid startar från displayen på styret, säger Tåm.

Simon ger en lite annan beskrivning:

-På äldre och enklare elcyklar är det inga problem att byta BMS. Det är då ofta bara plus och minus, och inga signalkablar. Men om batteriet har kommunikation med display och motorkontroller, då kan det vara problem med annan BMS, eftersom elsystemet inte får rätt information från batteriet. På mer invecklade system är det bäst att försöka behålla den gamla BMS:en.

Tåm Persson, Perssons Lithium.

Renovering brukar innebära större kapacitet än den ursprungliga.

-Ofta får vi in 10 Ampere batterier (360 Wh). När vi byter brukar det blir med celler som ger 14 Ah, så renovering ökar kapaciteten till 504 Wh, säger Tåm.

Simon Berglund renoverar efter liknande principer:

-Jag sätter in LG eller Samsung med mest energiinnehåll. Det ger totalt 14 Ah och 504 Wh. Den största kostnaden vid renovering är arbetet, så man kan inte spara många kronor genom att sämre celler.

Simon brukar ta 3400 kr för en sådan renovering, och då är cirka 1000 kr kostnaden för de nya cellerna. Han konstaterar att då har kunden i princip fått samma premiumceller som i Bosch-batteri. Men prislappen för ett nytt Bosch-batteri, är på en betydligt högre nivå.

Så väljer du ett hållbart och bra batteri

Inför köp av ny elcykel kan frågan om batteriets kvalitet och livslängd vara en avgörande fråga. För det finns definitivt bättre och sämre batterier. Därför fick batterireparatörerna frågor om de bästa batterierna (som har lång livslängd och klarar många laddningar) för cykelköparen?

Tåm Persson, Perssons Lithium:

– Jag upplever att batterier med celler från Panasonic, Sanyo och Samsung som säkra val då de håller länge, och i viss många även LG. Problemet är att det ibland förekommer batterier som inte har de märkesceller som utlovats. Det är varken lätt för cykelhandlare eller importören att kolla. Det är först när batteriet öppnas av mig, som man upptäcker att det inte var exempelvis Panasonic.

Simon Berglund, EV Nord i Sundsvall:

-Batterier till premiumpris är bra och håller längre. Bosch och Yamahas batterier har en genomtänkt design. Men de är också svåra att renovera, det finns några modeller av Bosch och Yamaha som inte funkar att renovera. Shimanos batterier går inte alls reparera, de låser sig så fort man öppnar dem. 

Läs mer