Långfärd (del 1): Med mittmotor (och energibars) blir milen många

Björn Åslund

Björn Åslund

15 jun 2022

Ska du elcykla långt till sommaren, hoppas vi att du har en elcykel med mittmotor. Med elcykel blir milen gärna många, och då räcker knappast navmotorernas kortare räckvidd. Men en bra mittmotor är distanser över tio mil om dagen ingen större utmaning, skriver chefredaktör Björn Åslund, som har elcyklat många längre turer.

Elcykla långt i sommar? Det är något att drömma om nu, och sedan förverkliga när solen står ännu högre. Tänk en dag där du glider fram på en slingrande grusväg. Grönglittrande sommarbjörkar som sedan växlar över till den omisskännliga doften av barrskog. I beteshagen står en flock hästar med vinden spelande i manen. Längre bort ett gäng idisslande kossor, vars svansar försöker hålla borta de envisa flugorna.

Scener som du sannolikt lär möta, åtminstone du lämnar de större vägarna. Självklart sitter du på en elcykel. Tung packning och de värsta uppförsbackarna känns knappt, när motorn gör grovjobbet. Är du någorlunda i form är långa dagar med många mil på cykeln ingen match. 

Även om långa tripper med elassistans är cykling de luxe, så finns det utmaningar. Det finns en del nödvändiga förberedelser på för att färden ska motsvara dina drömmar om en bekymmersfri långfärd.

Till att börja med. Har man tidigare mest färdats i bil längs längs långa och snabba asfalterade vägar, är det lätt att befara detta vägnät som enda möjligheten om du ska färdas långt. Det är verkligen inget som lockar till cykling. Men faktum är att det finns massor med mindre vägar, de som bilisterna knappt känner till då de flockas till de breda och snabba läns- och riksvägarna. På en del sträckor finns tydliga cykelleder, men många gånger måste du lägga upp färdplanen själv. Vilket kan kräva en hel del klurande över kartor (appar eller papper), för att få ett vettigt vägval. 

Natt på vandrarhem

Planerar du att övernatta i tält utanför ordnad camping, så är nog inte elcykeln förstahandsalternativet. Det är verkligen knepigt att fixa laddningen i fria naturen. Det går att lösa med dubbla batterier, eller att du stannar och laddar under dagen. Men laddstopp knycker många timmar, då du hellre hade suttit på sadeln. Så vi tycker att hotell eller vandrarhem får stå för nattvilan och laddningen.

Under mina färder längs Sveriges cykelleder noterar jag att merparten långfärdscyklister trampar med ren muskelkraft. Kanske synd då eldriften underlättar otroligt när cykeln är tungt lastad och etapperna långa. Jag har cyklat sträcker långt över tio mil på en dag utan att egentligen bli trött i benen. Dock kan man känna kraftbortfall i benen och bli seg i skallen efter några timmars cykling, vilket oftast beror på att kroppens energidepåer sinat (glykogenet i musklerna). Det kan räcka med några bullar, kakor eller bars så har man åter sprätt i benen.

Mittmotor

I ingressen rekommenderar jag en cykel med mittmotor. Navmotorerna har mer begränsad räckvidd, cyklar du i 25 km/tim så kan batteriet vara tomt efter tre timmar. Dygnet har ju betydlig fler timmar för rolig cykling, och drygt sju mil är ju ingen jättesträcka. Visst kan du ladda på ett lunchställe, men det kan bli flera timmars lunch innan batteriet är redo för tjänst igen.

Vår erfarenhet från cyklar med mittmotor är att upp till 15 mil är fullt möjligt med fullt batteri, åtminstone om batteriet är kring 500 Wh. Med vissa motorsystem når ännu längre (se kommande text). Då under förutsättning att man väljer lägsta effektläge, inte har svår motvind och att det är sommarvarmt då batterierna presterar som bäst. Självklart är däcken hårt pumpade, för lägre rullmotstånd och minska risken för punktering. 

Punktering

Förresten punktering, numera riktigt sällsynt om du har friska moderna däck med inbyggt punkteringsskydd (som är standard på alla bättre cykeldäck). Jämför man moderna däck med det som satt på cyklarna för 20-30 år sedan har det skett en enorm förbättring. Ett lyft av nästan samma grad som de moderna elcyklarna. Jag har hittills inte haft en enda punktering under mina långfärder. Så med fräscha däck kan man känna sig trygg. Men självklart finns reservslang och verktyg i packningen.

Forsättning följer. Del 2 och 3 om långfärder publiceras 19 respektive 23 juni.

Läs mer