LEDARE: Svenskarna har inte upptäckt elcykeln

Björn Åslund

Björn Åslund

9 aug 2024

(Denna text är hämtad hur Allt om Elcyklar sommaren 2024. Hela tidningen finns att läsa digitalt på Readly.)

https://se.readly.com/magazines/allt-om-elcyklar

Som chefredaktör för denna publikation har jag drivits av en övertygelse, om att elcyklar kommer bli något stort och revolutionerande. Riktigt så har det inte blivit, åtminstone inte i Sverige. 

Visserligen ser jag väldigt många elcyklar ute i trafiken. Men faktum är att svenskar i gemen faktiskt inte har upptäckt elcykeln. Det syns bland annat på cykelförsäljningen, där visserligen elcyklarna stadigt ökar i andel och har nått cirka 30 procent andel. Men flera andra europeiska ligger långt före, som Tyskland där nu antalet sålda elcyklar är fler än vanliga trampcyklar. I Belgien och Nederländerna syns en liknande utveckling.

Faktum är att ganska många svenskar inte ens testat en elcykel. Jag hittar rapporten ”Rena resan” som är en utvärdering av kommuner i Östergötland som vill gynna cykling. Här har man ställt frågor till bilister som var villiga att ersätta bilresor med elcykel under en testperiod. Inte ens bland denna grupp med villiga var erfarenheten stor. Mellan 70-80 procent hade aldrig ens tidigare provat elcykel. I exempelvis Finspång svarade 26 procent av tescyklisterna att de hade provat elcykel och 74 procent svarade nej. 

Men när bilisterna väl haft chansen att trampa elcykel, så hände något, visar rapporten ”Rena resan”.

Man ställde frågan om personen skulle rekommendera någon annan att testa el-cykel. I Åtvidaberg svarade samtliga testcyklister att de skulle rekommendera andra att testa elcykel. I Finspång svarade 97 procent att de skulle rekommendera andra att prova på elcykel. I Mjölby gav 88 procent av tescyklisterna samma svar.

Cirka 50 procent av testcyklisterna i alla kommunerna angav att de kommer fortsätta cykla i vardagen, antingen på elcykel eller vanlig cykel.

Att erbjuda elcykel för testperioder har sannolikt en stor potential för att få bilister att byta fordon. Men liknande testprojekt, som ”Rena resan” är märkligt nog inte särskilt utbredda i Sveriges kommuner.

Kan vi gissa att det beror på att kommunerna styrs av politiker som tillhör den stora majoritet som inte ens testat en elcykel? Då kan det vara svårt att se potentialen.

Men vi kan nog vara lugna. Elcyklarna har en tydlig potential att fortsätta locka bilister, och inget talar emot fortsatt spridning i Sverige. Problemet är att det borde gå fortare, bland annat då vi behöver en snabb omställning bort från det fossildrivna bilresandet. Något stöd från regeringen är inte att vänta, den nöjer sig att sänka priset på bensin och diesel. Elcyklar och cykling betraktas nog – av regeringen – främst som ett färdmedel för miljöpartister och ska därmed inte gynnas.

Björn Åslund, chefredaktör (som syns på bilden ovan)

Läs mer