Granskning: Stöldskydd och larm bäst i Bosch smarta system

Björn Åslund

Björn Åslund

5 jun 2023

Bosch betecknar numera sitt mittmotorsystem som ett smart system. Så vi lät elcykelentusiasten Per Wickman granska det lite mer på djupet. Han fastnade för stöldskyddet, som dels låser motorenheten med mobilen som nyckel, dels larmsystemet (som dock inte är standard) som kan spåra cykeln. 

(Artikeln är hämtad från vårnumret 2020 av vår digitala tidning på Readly / https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar )

Systemet testades på en Canyon Pathlite:ON 8 SUV och Bosch lovar att det nya smarta systemet, som lanserats för säsongen 2023, ska öppna dörren till en helt ny värld. Det är ett uppkopplat system, som Bosch lovar ska trådlöst uppdateras med nya funktioner. Här ska hårdvaran kombineras med olika digitala funktioner.

Bland annat lyfter man fram att elcykeln ska kunna parkeras säkert. En önskan som vi skriver under på till hundra procent, med tanke på mängden stölder av elcyklar.

Det nya smarta systemet finns för drivenheterna Cargo Line, Performance Line, Performance CX, Performance Speed och Performance Line CX Race Limited Edition. Drivenheter Active Line och Active Line Plus räknas inte till de smarta.

Centralt är mobilappen Bosch E-bike Flow. Det var lätt att ladda ner appen till telefonen och det finns tydliga beskrivningar på nätet om hur det fungerar. Du styr alla funktioner i det smarta systemet via eBike Flow-appen. Med appen är batteriet, displayen, manöverenheten, drivenheten och Bosch eBike ABS (låsningsfri broms) helt uppkopplade i det smarta systemet.

I appen Bosch E-bike Flow kan man ser hur mycket effekt batteriet levererat och antal kompletta laddcykler.

Bara för 2023 år Bosch

Det smarta systemet fungerar bara med nya komponenter som lanserats inför 2023. För att styra och övervaka systemet krävs på cykeln System Controller (manöverenhet för övre ramrör), Mini Remote (liten manöverenhet för styret) eller LED Remote (styrcentral för styret). Som display finns Kiox 300 och Intuvia100 men det går att använda mobiltelefonen som enda display, som kan monteras i Bosch Smartphone Grip. 

Ibland kan nya funktioner mest ha nyhetens behag men vi tycker att stöldskyddet och möjligheten till att anpassa motorns karakteristik är mycket bra. Därför har vi tittat lite extra på dessa funktioner.

Stöldskyddet består av två delar. Dels eBike Lock som låser det elektriska systemet där mobilen är nyckel. Dels eBike Alarm med larm och GPS-spårning. Med eBike Lock öppnas det elektroniska låset automatiskt då mobiltelefonen är i närheten. Med larm, GPS spårning och elektrisk låsning av systemet så avskräcker det de flesta tjuvar.

Rörelsedetektor

eBike Alarm ingår inte som standard utan det behövs en modul (ConnectModul) som ger ett inbyggt larmsystem med en rörelsedetektor och möjlighet att spåra var cykeln befinner sig. Modulen kostar cirka 1000 kr och då ingår ett års abonnemang som sedan kostar ca 400 kr/år för att kunna spåra cykeln.

Genom att ändra motorns karakteristik i appen så går det exempelvis att maximera assistansen eller körsträckan efter individuella önskemål. Det är lätt att göra individuella inställningar av motorns dynamik i mobilappen och det är fyra variabler du kan ändra: Assistance (pedalkraftsförstärkning), Dynamic (hur snabbt kraften kommer från motorn vid start), Max speed (10-25 km/h) och Max torque (10 Nm – max moment som motorn kan ge). Det går bara att ändra på assistansnivåerna Turbo och Eco vilket är tillräckligt.

Visar exempel på de individuella inställningar som kan utföras av assistans, acceleration, max hastighet och max moment.

I appen finns möjlighet att se batteristatus och hur många gånger batteriet har laddats. Även batterierna är uppdaterade inför 2023 och de äldre versionerna fungerar inte i det smarta systemet. 

Det finns utmärkt navigeringshjälp med exempelvis information om när du ska svänga, då du använder mobilappen som display.

Navigationshjälpen visar var det är dags att svänga.

Puls och muskelkraft

Är man intresserad av träning kan man glädjas åt statistik på puls och egen muskelkraft under cykelturen. Använder man en iPhone kan man utföra pulsträning (via Apple Watch) och data överförs och sparas i Apple Health. 

När systemet stängs av visas en sammanfattning av den senaste cykelturen vilket jag uppskattar vid de tillfällen jag har genomfört en träningsrutt.

Det går att få en detaljerad information om en cykeltur av exempelvis hastighet, kadens och vilken effekt du själv bidragit med. När jag tog i rejält så registrerades 546 Watt och om motorn sedan assisterar med ytterligare ca 600 Watt så går det undan i de brantaste backarna.

Summering:

Bosch smarta system ger ett mervärde som exempelvis stöldskydd och individuella anpassningar och ett bra navigationssystem. Extra plus erhålls om man är träningsintresserad och har en iPhone. En del funktioner är nog nyhetens behag men systemet kommer utvecklas och flera konkurrenter kommer troligtvis med liknande lösningar.  

Text: Per Wickman

Läs mer

Annons: