Lastcyklar: Allt fler väljer longtails

Björn Åslund

Björn Åslund

5 maj 2024

Lastcyklar förknippas med trehjulingar. Men allt fler väljer tvåhjulingar, i synnerhet då longtails med förlängd bakdel och stor pakethållare baktill. Så är det hos Bulten Bike, som enbart säljer lastcyklar.

Lastcyklarna är en kategori som vuxit stadigt under det senaste decenniet. De syns numera i alla städer, dock än så länge i en liten minoritet jämfört med andra cyklar.

Men lastcyklarna har nu fått så pass brett genomslag, att köpare inte bara är cykelentusiaster. Många av köparna är vanliga familjer och personer som bara vill lösa vardagslogistiken, fast utan bil, berättar Heiko Bubholz vid Bulten Bike i Karlsstad.

Bulten Bike är specialiserade på lastcyklar, och riktar sig till köpare i hela Sverige. Företaget har ett stort utbud av lastcyklar av bättre kvalitet, med lite större prislapp. Lågprismärkena står inte att finnas i företagets utbud.

Företaget har funnits sedan 2016. Heiko har varit med hela resan och kan berätta om hur marknaden utvecklats, och hur det ser ut idag. Än så länge är de flesta köpare privatpersoner. Det är få företag som ser fördelar med lastcyklar, konstaterar han.

Vägleder köpare

Han gör en lite översiktlig beskrivning av tillverkare och kunder möts, vilken visar viss diskrepans mellan dessa kategorier. Här kommer Bulten Bike in som mellanhanden som vägleder köparen.

– De som tillverkar lastcyklarna kan vara lite nördiga och tekniska. Men de flesta kunder vill bara lösa sina vardagsbehov och har bara kikat lite grann på lastcyklar. Där kommer vi in, och får försöka översätta kundens behov, för att kunna peka några olika lastcyklar.

Heiko konstaterar att åtskilliga köpare kommit in på lastcyklar via billiga trehjulingar, då man inte varit beredd att lägga så stora summor. Visserligen får man upplevelsen av en lastcykel, men den dåliga kvaliteten slår tillbaka, resonerar han. Detta blir ofta första steget, som gör att man sedan vill uppgradera sig till en cykel av bättre kvalitet.

I många städer ser man ofta trehjulingarna, men Bulten Bike säljer mer av de tvåhjuliga. Kunder som köper tvåhjulingar är ofta från större städer där cykelbanorna är smala. Man har också svårt med förvaring av lastcykeln, då är två hjul ett vinnande val.

Körkänsla

Av de tvåhjuliga säljs allt fler longtail-modeller, alltså cyklar med förlängd kraftig bakdel för skjuts av flera barn och last. Longjohn, med lastytan i fronten, tar mer last och ger uppsikt över hundar och små barn, men longtail har andra fördelar som uppskattas av många.

– En longtail har samma körkänsla som en vanlig cykel. Den är också enkel att hantera vid cykelförvaring, att ta in i ett cykelrum, framhåller Heiko. 

– Jag ser en trend att folk till ha kompakta lastcyklar, då de inte har plats för de stora modellerna.

Bulten Bike möter cykelköpare som beredda att satsa, eftersom det ofta vill ersätta bilen. Den genomsnittliga prislappen ligger kring 50.000 kr, då för en lastcykel med elassist. 

– De flesta kunder börjar resan med att man vill minska bilåkande eller göra sig av familjens bil nummer två. När man sen har provat livet med lastcykel så har det hänt ett par gånger att även det sista bil försvinner. 

Men Bulten Bike säljer också tvåhjulingar med prislappar uppåt 70.000 kr. För den summan får man stark mittmotor med stort batteri, och tillbehör för att transportera barn och/eller hundar. Drivlinan kan ha steglös eller automatisk växling, samt remdrift.

– Då får man riktigt bra komponenter, och cyklarna är extremt användarvänliga. De passar folk som inte är erfarna vid lastcyklar. Det är bara att hoppa på och cykla.

Många modeller

Heiko noterar att många vanliga cykeltillverkare lanserat longtail-modeller. Visserligen kan det vara i grunden välbyggda cyklar, men han menar att de ofta inte når samma nivå som longtails från nischade tillverkare.

– De cyklar vi har är mer mogna, de har hela ekosystem med transportlösningar. Med en sådan kan familjen växa, med barn från ettårsåldern upp till tio år. Man bara ändrar tillbehör.

– Men jag ser på de nya modellerna från stora tillverkare, att de har nästan inga tillbehör.

Heiko anser ändå de flesta longtails är väl utvecklade konstruktioner, och han ser inte mycket mer att önska på de bästa. Med undantag för stöldskydden som inte alltid räcker:

– Visst kan man ha riktig bra lås, men det finns allt bättre batteridrivna verktyg också för sådana som sysslar med den verksamheten, säger han men noterar stöldskydden har utvecklats med bättre lås, GPS-sändare och digitala nycklar som krävs för att få igång motorn.

Karlstad ligger långt från Sveriges största städer, men får ändå åtskilliga kunder storstäderna. Heiko tror sig veta varför:

– Folk föredrar att testa cyklarna i något lugnare miljö än i storstäderna

Han menar också att Bulten bike hittat en nisch med få konkurrenter:

– Det finns få andra företag med ett så dedikerat och bred utbud. Vi ser också att lastcyklarna är lite större och cykelbutiker helt enkelt inte får plats med dem. Vi är också ganska digitala jämfört med resten av branschen, med guider på hemsidan och syns i sociala medier.

BJÖRN ÅSLUND

Allt om Elcyklar på Readly: Stort tema om stöldskydd

Nu finns magasinet Allt om Elcyklar nr 1/2024 att läsa på Readly (innehåller 1000-tals digitala tidningar).

Cykelstölder drabbar oss elcyklister särskilt hårt. I tidningens stora tema (12 sidor) fördjupar vi oss i cykelstölder och tipsar om hur du kan skydda din elcykel bättre. 

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

Aktuellt

Crescent och Ecoride är stora svenska märken inom elcyklar. Båda tror att allt fler lastcyklar komimer rulla ut under 2024. Crescent satsar på en longtail (med förlängd pakethållare) för att klara vardagstransporterna, medan Ecoride tror mer på en tvåhjuling med låda fram.

Naturvårdsverket har inte ändrat sig kring allemansrättens restriktioner kring elcyklar. Men rättsläget är oklart, då frågan ännu inte prövats i domstol.

Tester

Som vanligt har vi testat ett gäng elcyklar. Bland annat nykomlingen Yamaha Booster Easy, som verkligen inte ser ut som en vanlig elcykel.

Testade elcyklar: Cake Åik (lastcykel), Crescent Elvira (damcykel med mittmotor), Gazelle Avignon (lågt insteg med mittmotor), Crescent Elder 20S (hybrid med mittmotor), Riese&Müller Multitinker (longtail lastcykel), Vaya Classic (budgetcykel med navmotor) och Yamaha Booster Easy.