Alve vill sprida liggcyklarna

Björn Åslund

Björn Åslund

15 aug 2024

Alve Henricson har tagit på sig missionen att sprida budskapet om fördelarna med liggcyklar och velomobiler. Det gör han bland annat genom att sälja dessa. Det är snabba fordon som lätt trampar ifrån vanliga cyklar. Men ändå är elassist vanligt. Varför?

Alve Henricson är verkligen en entusiast. När vi når honom på telefon har han lämnat hemorten Skurup i Skåne och trampar mot Linköping i sin velomobil. En sträcka på 45 mil som han räknar ska ta cirka tre dagar med velomobilen, alltså en liggcykel med kaross.

Karossen är ju riktigt strömlinjeformad och det är inte någon utmaning att trampa upp den i höga hastigheter på plan mark. Att ibland nå 40-50 km/tim är inget större utmaning för en vältränad cyklist.

Trots dessa fartresurser har den aktuella velomobilen elassist, för hastigheter upp till 25/tim. Batteriet är på 1 kWh och det brukar räcka 25-30 mil, upplyser Alve. Vi återkommer till detta…

På hans blogg finns berättelser om alla möjliga långfärder, som visar vad liggcyklar och velomobiler duger till. En av de värre strapatserna var färden till Nordkap hösten och vinter 2019, där han visar att velomobilen (med elassist) kan färdas i nordiskt vinterklimat.

Alves mission är att sprida kunskap och visa hur liggcyklar och velomobiler kan användas. Då är han också säljare av sådana fordon. Och då även den fyrhjuliga Pony4 som reportaget fokuserar på.

Det hela började när Alve närmade mig pension. 

– Jag hade fått artros i knäna och fick veta att cykling är jättebra för att dämpa sådana knäproblem. Men jag fick jätteproblem med nacke och i baken av cyklingen. Det funkade helt enkelt inte. Men på Youtube stötte jag på liggcyklar. Så jag beställde en liggcykel och senare en trike (trehjulig).

Och här kom vändpunkten, som gjorde att hans liv tog ny riktning:

– Det var som en uppenbarelse, jag blir nästan tårögd när jag tänker på det. Detta öppnade en ny värld för mig. Här fanns cyklar man kunde sitta bekvämt i, nästan som framför tv:n. Första gången jag provade en velomobil, trodde jag det blev en mil, men jag hade cyklat fem mil. Var detta sant?

Denna omvälvande insikt fick honom att ändra inriktningen på sitt bolag, som han hade funderat på att avveckla inför pensioneringen.

– Jag upptäckte att det fanns få i Sverige som importerar liggcyklar och ingen som importerar velomobiler. Jag insåg att jag kunde hjälpa andra att hitta dessa cyklar.

Nu har han sålt liggcyklar och velomobiler i tio år. 

– Jag insåg redan från början att det skulle bli svårt att nå lönsamhet. Men jag får kombinera mitt cykelintresse med att importera dessa, säger han nöjt.

Svårigheten att få vinst har att göra med prisnivåerna på liggcyklarna och velomobiler ligger långt över vanliga cyklar. Det beror på att det är småskalig tillverkning, förklarar Alve. Kronans minskade värde jämfört med euron är en annan faktor.

 Å andra sidan är köparna beredda att betala för kvalitet. Exempelvis en velomobil med elassist kostar strax under 100.000 kr, och då är en enklare modell. De billigaste liggcyklarna utan elassist kostar cirka 25.000 kr

– Velomobiler är för det mesta tillverkade i kolfiber och det tar cirka tre veckor att tillverka den. Dessutom anpassas de ofta till kundens önskemål, tillägger han.

Men Alve bedömer att prisnivåerna är på väg nedåt:

– Hittills har många velomobiler byggts av entusiaster. Men nu börjar det komma yngre personer som startar företag i länder med billigare arbetskraft. Man försöker få en billigare produktion, bland annat genom att ha glasfiber eller kevlar istället för kolfiber i karossen. Den blir lite tyngre då, men lite tyngre mobiler kan fungera för vardagspendlaren. 


Hösten 2019 trampade Alve norrut och under vintern nådde han Nordkapp. Som kallast var det minus 26 grader. Inne i velomobilen var det plusgrader, men svett gjorde karossen hade ett lager is på insidan. 
Foto: Okänd.

Liggcyklar och velomobiler är alltså snabba på grund av lågt luftmotstånd. På plan mark kan en velomobil utan elassist snitta i 35-40 km/tim om den trampas av en vältränad cyklist. Alltså långt över elcykelns gräns 25 km/tim. Trots det är elassist ganska vanligt. Den finns där främst för att hjälpa till i uppförsbackarna där dessa fordon tappar farten rejält. Å andra sidan går de riktigt fort i utförslöporna tack vare aerodynamisk form. 

Än så länge är dessa fordon mest för en begränsad skara entusiaster. Det är inte helt lätt för Alve att hitta kunder med traditionell marknadsföring. Han konstaterar att nöjda kunder som sprider budskapet är det effektivaste sättet att nå nya köpare.

Han har också starta en community på Facebook med cirka 450 medlemmar. Men många av dessa saknar liggcykel:

– Alla är ju intresserade, men många har inte råd med egen liggcykel, konstaterar han.

Så var det den fyrhjuliga Pony4, som utsågs till ”Folkets bästa miljöfordon 2024” i en tävling ordnad av organisationen Gröna Mobilister.

– Tävlingen går ut på vad som bäst ersättare bilen, om man exempelvis ska göra sig av med andra bilen, säger Alve.

Vinnaren Pony4 tillverkas av det tjeckiska företaget Katanga som också har velomobilen WAW, som Alve också säljer. Pony4 har funnits sedan 2021:

– Det fantastiska med Pony4 är att det är en stabil lastcykel, som har fjädring på alla hjul. Den är förhållandevis lätt då den är byggd med en enkel stålram, framhåller Alve.

Den finns i ett flertal varianter. Den finns i olika längder, med olika typer av flak eller lastutrymmen. Den kan även förses med barnsäten. De flesta säljs med elassist, och de som köper utan elassist brukar eftermontera, upplyser Alve.

Än så länge inte precis något vanligt fordon på cykelbanorna 

Lastcyklar/lådcyklar har ju blivit allt vanligare. Har liggcyklar som Pony4 en möjlighet att få liknande spridning?

– Främst hindras spridning av priset. De flesta tittar på priset och Pony4 kostar mer än lådcyklar. Men det är skillnad som på natt och dag. Men har man provat en Pony4 förstår man skillnaden.

Han uppger att Pony4 klarar hög fart i nedförsbackar, upp till 60 km/tim, utan att den upplevs otrygg. 

– Den kan ta kurvor snabbt och stabilt. Det är en annan värld jämfört med lådcyklar, som riskerar att vurpa om man inte är försiktig. 

Läs om Lasse 87, som skaffade en Pony4:

https://alltomelcyklar.nu/artiklar/liggcykel-lasse-blev-overtygad-direkt/

Katangas velomobil WAW är ursprungligen designad av svensken Frederik Van De Walle. Konstruktionen är lättservad genom att fram- och bakdel kan lossas, så man når drivlina och eldriften.

FAKTA:

Velomobil

Velomobiler kan ha tre eller fyra hjul. Den aerodynamiska karossen gör att luftmotståndet är litet. För att velomobiler ska vara lätta har de ingen ramkonstruktion. Alla delar, som hjul, axlar och styrning, sitter fast i själva karossen som också fungerar som ett skyddande skal för cyklisten. I en velomobil sitter man skyddad från regn, vind, kyla och värme.

Velomobiler är mycket snabba fordon, så pass snabba att de blivit bannlysta från cykeltävlingar, eftersom vanliga cyklar inte har en chans att vinna över dem.

Källa: Liggcykel.shop

Liggcyklar

Generellt kan man säga att liggcyklar är långsammare i uppförsbackar än vanliga cyklar, men de är mycket snabbare på plan väg och i nedförsbackar.

 Den stora fördelen med liggcyklar är den bekväma sittställningen som tillåter dig att cykla mycket långa sträckor utan att få ont i kroppen. 

Liggcyklar finns i olika varianter.

Fyrhjuliga lastcyklar har blivit populära bland budföretag i storstäder. De tar sig snabbt fram på cykelvägar, medan bilar ofta kryper fram i köer. Pony4 ingår i denna kategori.

Med en trehjulig trike glider man fram på vägarna bekvämt i sittställning. Kompletterar man en trike med el-assist kommer man lättare upp i backar. Många använder därför trehjuliga liggcyklar i stället för en andra bil.

De tvåhjuliga liggcyklarna finns i en mängd varianter, en del med elassist.

Läs mer