Eco-driving funkar även på elcykel
Björn Åslund
21 sep 2024
Eco-drivning handlar ju om en körstil som ska spara bränsle vid bilkörning. Och det verkar funka på elcykeln. Åtminstone visade min lilla test av snålkörning en påtagligt minskning av elanvändning, som gav mer möjlig körsträcka på batteriets laddning.
Min elcykel har en Shimano Steps 6100 mittmotor, med batteri på 500 Wh. Den har utanpåliggande växlar och lite lätt framåtlutad sittställning.
När den var ny och batteriet fullt så lovade den 185 km på Eco. Efter fyra år och närmare tusen mil så lovar batteriet 168 km på Eco.
Nu skulle jag ut på en längre dagstur. Som jag har ett skadat knä (cykelolycka förstås) så beslöt jag att cykla riktigt lugnt för att inte belasta det. Och insåg då att kan spara energi, främst då vindmotståndet dämpas.
Det var en varm sommardag, cirka 25 grader, bara en lätt bris på 3-5 m/s. Jag kommer att cykla i en slinga så vinden får påverka från alla riktningar. Lite motvind ibland och på sista etappen medvind.
Siktet är inställt på att mest trampa på lägsta Eco i cirka 18-20 km/tim, alltså lite lägre än hastighet än brukligt. För att vara snäll mot knät ökar jag effekt till Normal i tydliga backar.
När jag startar visar displayen 165 km räckvidd på Eco.
Från hemmet i Nyköping är det det 21 kilometer till Jönåker. Mestadels sidvind hittills men cykeldatorn tycker det går lätt, så visar den 207 km i räckvidd på Eco. Nu siktar jag mot Stigtomta och hamnar i ett långt segt uppförslut som kräver byte till Normal. Genast minskar cykeldatorns beräknade räckvidd med flera mil. Och så fortsätter det, upp och ned. Ibland 185 km, ibland 167 och även 143 km.
På slutsträckan in mot Nyköping har jag fin medvind och det går löjligt lätt. Datorn visar nu 150 km räckvidd. Ska den siffran hålla hela vägen? Trots över fyra mil.
Nej. Efter en lång nedförsbacke inne i stan och lite knixande så visar den 143 km räckvidd. Men den siffran håller hela vägen hem, och vid närmare eftertanke ett mycket bra resultat. Jag har nämligen trampat cirka 53 kilometer. Under det har återstående körsträcka på batteriet minskat med endast 22 kilometer. Så troligen hade batteriet räckt till 196 km (återstående 143 km plus körda 53 km) om jag hade fortsatt i samma lätta tempo på Eco.
Sannolikt är den låga hastigheten som hjälpt mig att få mycket körsträcka. Sedan var det också varmt då batteriet presterar bra, och jag höll kontinuerlig fart med få inbromsningar. Och färden gick på läge Eco, utom i backar där jag ökade.
Björn Åslund, chefredaktör