Liggcykel: Lasse blev övertygad direkt

Björn Åslund

Björn Åslund

21 aug 2024

Cykel vid 87 års ålder? Lasse Pettersson tyckte det kändes osäkert och övervägde trehjulig liggcykel. Men så mötte han den fyrhjuliga Pony4. Det blev köpbeslut på stående fot, trots en prislapp på bortåt 100.000 kr.

Den fyrhjuliga Pony4 utsågs alltså till folkets miljöbästa fordon 2024, i en tävling anordnad av Gröna Mobilister. I finalen stod den mot en vanlig cykel.

Lasse Petterssons Pony4 är av den korta modellen, och den är utrustad med en Bafang mittmotor. Han har nu haft den sedan förra hösten. Främsta använder han den för ärenden hemma i Nyköping. För att kunna ta med lite last, samt inhandlade varor, har han snickrat ihop en packbox.

Vi får följa med på en kortare tur genom Nyköping. Han håller sig mest på  cykelbanor. I den röriga eftermiddagstrafiken tar han det rätt lugnt kring 15-20 km/tim. Sedan kommer vi till en mer ostörd cykelbana på plan mark, där han kan sträcka ut, men det är tydligt motvind så ekipaget når inte riktigt 25 km/tim. När vi vänder om med vind i ryggen så går det betydligt lättare. Det ser så smidigt och enkelt, där han sitter tillbakalutad, trampar på och ibland väjer för gående och långsammare cyklister.

På plan mark räcker för det mesta effektläge 2 av de 5 som erbjuds av Bafangmotorn. Växelsystemet från Pinion har hela 14 växlar. Lasse kör mest på 11 och 12 som han tycker passar i cykeltempo i stan.

Lasse Pettersson har nått den en ålder där många inser att bilkörning inte är lämpligt. Men Lasse lämnade bilen av annan anledning, den kändes onödig då den mest bara gick småturer i stan. 

Då hans balans försämrats funderade han över någon slags trehjulig cykel. Men inte lådcykel, Lasse kände till vältrisken. Istället hade han spanat in trehjuliga liggcyklar på Nyköpings gator. 

Vilket ledde till att han reste till Skåne för att besöka Alve Henricson för att eventuellt skaffa sig en liggcykel. Där fanns också en Pony4, och det tog inte lång stund för Lasse att bestämma sig, trots prislappen på närmare 100.000 kr.

– Jag förstod direkt det, när jag fick syn på den. Med fyra hjul så är den otroligt mycket säkrare än trehjuliga liggcyklar, som jag visste kunde tippa lätt. 

Funderingarna kring en liggcykel har funnits länge. Han nämner att han stått i kö för en Podbike (norsk fyrhjuling) i fem år. Men nu ströks det alternativet.

Pony4 levererades i höstas. Den kom i princip som en byggsats från tillverkaren i Tjeckien , beskriver Lasse något besviket som hade hoppats får en körklar cykel. Han beskriver sig själv som händig, men fick ägna ett par timmar om dagen i två veckor för att få den körklar.

Cyklade hela vintern

Den har rullat en del under vintern.

– Jag har cyklat hela vintern, och det har fungerat bra då Nyköping är duktiga på att snöröja cykelbanor med sopsaltningen.

Kyla ned till minus 10 grader har inte varit något problem, men han skaffade skidglasögon för att skydda ögonen. Men nu under våren har börjat fundera att konstruera någon slags vind- och regnskydd i plast, för man är ganska utsatt för vädret med sittställningen i hans Pony4.

En liten egenhet är att den bör trampas med specialskor som klickas fast i pedalerna.

– Vanliga skor fungerar inte, tappar man fötterna från tramporna kan de slå i ramen. Man kan nog knäcka benen, säger Lasse.

Att det krävdes klick-in pedaler och specialskor var dock ingen överraskning, det fick han veta vid köpet av cykeln.

På det stora hela tycks han väldigt nöjd med cykeln. Han uppskattar den bekväma sittställningen, som är helt annorlunda jämfört med vanlig cykel. Han pratar gärna om hur stabil och säker den är. Och hur fort den kan framföras utan att det känns osäkert. I en lång utförslöpande cykelbana har han varit uppe i 60 km/tim. 

– Det gick bra, men inget jag kan rekommendera. För den slår hårt i ojämnheter, så man måste passa sig om vägen inte är bekant.

Uppför Nyköpings brantaste gator går det inte lika fort.

– Det fungerar när jag har högsta effekt fem. Jag får också jobba och trampa hårdare, men den går bara i 10-12 km/tim. Men det underhåller ju min kondition, säger han men oftast går det lätt.

– Den var mycket bättre än jag trodde, det är sällan ansträngande.

Långa tunga backar kan suga ordentligt på batteriet har man märkt. Det kan försvinna en prick bara på en såna backe. Men batteriet ska räcka till cirka åtta mil, har han fått uppgifter om. Lasse har inte testat några sådana långresor, och blir det aktuellt funderar han på ett extra batteri. 


En liten egenhet är att Pony4 bör trampas med specialskor som klickas fast i pedalerna. Utan dessa riskerar fötterna att slå i ramen.

Hela konstruktionen med lågt sittande cyklist ger en låg tyngdpunkt med bra stabilitet. Något som ska dämpa vältrisken är att styrningen har ganska små utslag. Dock för det med sig att vändradien är ganska stor.

– Det kan bli lite pyssligt ibland att vända, om man hamnar i en återvändsgränd. Den har inte någon backväxel, det saknar jag.

Man skulle kunna tro att Pony4:s låga profil gör den mindre synlig i trafiken. Men det verkar snarare tvärtom enligt Lasses upplevelser på Nyköpings gator:

– Jag märker att bilisterna stannar ganska långt före korsningen, fast de egentligen skulle hinna köra förbi. Så jag har inte haft problem med bilarna.

Den fyrhjuliga Pony4 är ett minst sagt ovanligt fordon, så man färdas verkligen inte anonymt. Lasse har bara fått positiva kommentarer:

– Väldigt många tycker den är fantastisk, när de sett mig komma forsande. Men de blir lite chockade när de hör prislappen 100.000 kr. Då backar deras intresse.

Fakta Pony 4

  • Finns i tre olika grundmodeller. De säljs i grunden utan elassist.
  • Batteristorlek: 36 V, 19,8 Ah eller 17,5 Ah.
  • Vikt: 24,5 kilo (basmodellen utan tillbehör)
  • Motorsystem: Bafang BBS01
  • Växelsystem: Pinion C1.12 600% eller Rohloff Speedhub 524%