Elkonvertering har sina utmaningar

Björn Åslund

Björn Åslund

28 jun 2023

Redan en bra cykel, och funderingar på att ge den eldrift? Den händige klarar säkert att konvertera med elassistans. Men räkna med utmaningar, för i princip alla elkonverteringar kräver kreativa lösningar, berättar Julle Rommedahl som specialiserat sig på sådana uppdrag.

Köpa ny elcykel kan vara en rejäl utgift för många. Så är man redan en cykel i gott skick, så kan elkonvertering krympa storleken på inträdesbiljetten. Då kan det hela landa på ungefär halva kostnaden jämfört med en ny elcykel av de vanligaste modellerna, åtminstone om man anlitar Julle Rommedahl.

Och frågan är om det finns så många alternativ till Julle. Han säger sig inte känna till några svenska konkurrentföretag. För all del går det att köpa konverteringskit i diverse butiker, men då måste man göra jobbet själv, vilket ger en viss risk för överraskningar:

– Nästan dagligen säger jag ”så har vi aldrig gjort”. Det krävs hela tiden nya kreativa lösningar, för det verkar inte finnas två cyklar som är likadana. När det inte ser ut som det brukar, får man göra på annat sätt, konstaterar han.

Nya bromsar

Hans firma Elcykelexperten i Habo AB är helt inriktat på elkonvertering av vanliga cyklar. Det handlar då om att montera ett nytt hjul med navmotor, installera kablage, display, manöverpanel samt montera ett batteri.

-Det blir ett helt nytt hjul med kraftigare ekrar och kraftigare fälg. Men det blir samma typ av broms, hade cykeln skivbroms fram så får den ombyggda en skivbroms.

Han driver firman själv, men har tre medhjälpare som stöttar när det är många konverteringar. Firman har varit igång i tio år, och han har hunnit med cirka 1 500 konverteringar.


Mer än så här behöver inte displayen visa, menar Julle.
Foto: Stefan Wulff

Även mtb

Habo ligger nordväst om Jönköping, men kunderna är inte alls lokala. De kommer från alla möjliga delar av Sverige. Och inte bara med vanliga cyklar. Julle har konverterat de flesta typer av cyklar, även trehjulingar och lastcyklar. Till och med mountainbike, som ju kan ta mycket stryk i skogen, har han uppgraderat med el. Han kör själv en elkonverterad mtb:

– Där satt jag motorn i bakhjulet och batteriet är rammonterat. Det är mycket skak, men det fungerar utmärkt och jag har inte lyckats köra sönder den, hävdar han.

Då kommer vi in på det tekniska. Här har Julle valt en annan inriktning än elcykelbranschen i stort, som ju driver tekniken mot nya höjder. 

– Vi tänker nog lite annorlunda än andra inom cykelbranschen, de flesta går nu mot mer tekniskt avancerade elcyklar. Vi tycker en elcykel ska vara enkel,, så att den ska hålla i många år. Och så ska den har bra batteri, många cykelbatterier är ju kassa efter 3-4 år. Våra batterier håller tio år, men så är dyra, säger han.


Julle menar att elmotorn MXUS hör till de bästa.
Foto: Stefan Wulff

Utvalda komponenter

Det ombyggnadskit han använder består av en rad utvalda komponenter. 

-Det började 2012 med att min fru ville ha en elcykel. På den tiden fanns inga sportcyklar med el. Hon tyckte att jag kunde bygga om den 21-växlade hybrid som hon hade och älskade, säger Julle. 

Han började med ett kit från en svensk leverantör och monterade. 

– Det fungerade, men inte så som jag tyckte att en elcykel ska fungera. Då kontaktade jag flera företag i Kina och presenterade mina önskningar om specifika tekniska lösningar. Jag fick kontakt med ett företag som var extremt tålmodiga med alla mina idéer. De plockade fram delar från olika tillverkare och fick ihop en egen lösning. 

Julle fick hem fyra provsatser som fungerade enligt hans önskemål. Dagens ombyggnadkit bygger på samma produkter men är förfinade något, men alla konverteringar som gjordes från 2013 kan ersättas med dagens delar, uppger han.

Genom åren har Julle tagit hem ett antal andra konverteringskit för utvärdering, men inte hittat något bättre än det han satsade på tidigt. Det innehåller en motor av märket MXUS, som också fått många lovord på nätforum, då det är hållbart och pålitligt. 

Vad är då drivkraften för cykelägare, som vill hänga på elsystem på sina befintliga fordon?

– De har cyklar som de älskar, men vill ha hjälp i backarna, så varför då köpa en helt ny, säger Julle.

Gamla duger sällan

Men det är inte alla befintliga elcyklar, som duger till konvertering. De ska vara hållbart byggda och inte för gamla. Ett bekymmer med äldre cyklar är svårigheten att hitta reservdelar, vilket gör att konverteringen kan vara bortkastad när cykeln senare pajar. Därför säger Julle ibland nej.

– Cyklar med dåliga bromsar vill jag inte heller bygga om. Men det kan vara billiga cyklar, faktiskt en del Biltema, de är inte så dåliga. 

Standardkonverteringen är alltså med navmotor. Mittmotorer däremot är han ganska skeptisk till.

– De kräver mer service, då de sliter på kedjor och drev, och många mittmotorer ger motstånd när batteriet är urladdad. Men jag har satt på mittmotorer på lastcyklar med växelnav i bak, berättar han.

– Mittmotorn gör cykeln lite dyrare, men tvåhjulsdriven cykel är ett bättre alternativ, säger han.

Han syftar då på att navmotorn driver framhjulet och pedalerna bakhjulet. Det ska minska risken för att man spinner loss vintertid, om cykeln också har elektronik med mjukstart av motorn.

Ibland hörs invändningar mot elkonvertering för att cyklar med eldrift går fortare och väger mer, så det ökar belastning bland annat på framgaffeln. Men är inte de tekniskt marginalerna på vanliga cyklar rätt stora, de kan ju framföras i betydligt högre hastighet än 25 km/tim?

– Jag ser absolut inga problem med hållbarhet vad gäller gaffeln. Det är mycket större kraft och vridmoment på gaffeln med en fälgbroms, än vad en motor kan ge. 

-Elmotorn driver ju bara upp till 25 km/tim, men en vanlig cykel kan ju nå 30-40 i backar, tillägger han för att stöta argumenteringen för de små riskerna att cyklarna inte håller för eldriften.

Fakta elkonvertering

• Ny hjul med navmotor. Oftast framhjulet.

• Nya bromsar, om gamla inte kan flyttas.

• Display som är en cykeldator.

• Batteri

• Pakethållare för batteri