Elcykeln logo Meny

Köpguiden 2021: Elcyklar för (nästan) alla behov

KÖPGUIDE / Allt fler elcyklar syns i trafiken. Det vimlar av dem på cykelbanorna. Dina grannar har elcyklar och är nöjda med dem. Och sällan hör du någon klaga. För vi kan idag konstatera, elcykeln är en mogen produkt. Motorsystem och batterier fungerar oftast riktigt bra och har vettiga prestanda, med vissa undantag.

Men du tycker ändå att 18000 kr låter mycket för en märkescykel. Det finns ju elcyklar som kostar hälften så mycket. Är de tillräckligt bra?

Kanske en lågpriscykel passar dig. Men sannolikt bör du titta på en annan cykel. För när du väl skaffat den, så kommer du garanterat att cykla mer och längre än du tänkt. Så så snåla inte.

I takt med elcyklarnas frammarsch så har utbudet växt. Marknaden är ju smått förvirrande med många modeller och typer av elcyklar. I vår stora köpguide får du vägledning. Är du någorlunda klar över dina behov, så går det att peka på vilken typ av elcykel som passar dig. 

I denna köpguide går vi igenom olika typer av elcyklar. Men först en FAQ elcykel.

Haibike är ett premiummärk inom elcyklar. Foto: Haibike.

Ny på elcykel? FAQ elcykel.

Det säljs över en halv miljon cyklar i Sverige under en cykelsäsong. Under 2020 var drygt 100.000 av dessa elcyklar, vilket innebär en andel om 20 procent av försäljningen. Men i Holland och Belgien står elcyklarna för drygt hälften av antalet sålda cyklar, så mycket pekar på andelen elcyklar fortsätter öka i Sverige. 

Ännu är det många som inte ens testat elcykel, så vi börjar med några grundläggande saker, för att städa ut eventuella missförstånd och fördomar om elcyklar. För dig som är absolut ny på elcyklar, tar vi de vanligaste frågorna och svaren:

Vad kostar en elcykel? 

Det finns riktigt billiga elcyklar för 7000-8000 kr. Normalt prisläge är 15-20.000 kr. Välutrustade och exklusiva elcyklar kan gå på över 40.000 kr. Riktigt påkostade mountainbikes kan rycka 80.000 kr eller mer från ditt bankkonto. 

Vilken effekt får elmotorn ha? 

Max 250 watt i kontinuerlig effekt, men många system kan ge högre effekt under korta stunder vid acceleration. Men motorn stängs alltid av över 25 km/tim.

Måste jag trampa? 

Ja, det är genom att trampa som elmotorn aktiveras. Men du bestämmer hur mycket hjälp du får från elmotorn. 

Hur fort kan jag köra? 

I princip hur fort som helst, men håll koll på vägens fartgräns. Dock slutar motorn på elcykeln att hjälpa till när du når 25 km/tim. Men du kan trampa upp dig till högre hastighet. 

Kan jag använda elcykeln som vanlig cykel? 

Ja, du väljer om du att stänga av elassistansen. En del elcyklar är dock lite tungtrampade utan el. 

Klassificeras elcykel som moped? 

Nej, den räknas som vanlig cykel. Den kan inte användas som moped där elmotorn gör hela jobbet. Du måste trampa för att elmotorn ska aktiveras.

Vad är det för batteri? 

Batterierna är av litiumjon-typ, med samma typ av celler som i elbilar. Dock är det stor skillnad i kvalitet på batterierna. De bästa kan laddas upp till 1000 gånger (laddcykler) och fortfarande vara användbara (även om körsträckan reducerats en del). De laddas via en laddare, ungefär som du laddar din mobiltelefon.

Hur lång tid tar det att ladda ett tomt batteri? 

Beror batteriet storlek, men räkna mellan 3–6 timmar. 

Påverkar kyla batteriet? 

Ja. Förvara gärna batteriet inomhus när det är under +10 °C. Batteriet kan tappa 25 procent av kapaciteten vid nollgradigt och 40 procent om det är -­15 °C. 

Vad kostar elcykeln i drift? 

Elen för att ladda batteriet kostar omkring en krona. Kör du 4 mil på en laddning blir milkostnaden 25 öre. Men den verkligen milkostnaden är mycket högre, eftersom en elcykel också kräver service och byte av slitdetaljer. Räkna med reparationer och service för 1000-2000 kr om året. Ett nytt batteri kan kosta mellan cirka 4000 och 7000 kr. 

Får man motion när man elcyklar?

Absolut, men belastningen är lägre än på en vanlig cykel. Du kan cykla långa sträckor utan att bli svettig. Räkna med att du kommer cykla dubbelt så långt som med vanlig cykel. Och att det är dubbelt så roligt!

Jag har har hittat jättebilliga elcyklar på sajterna Wish och Alibaba. Törs jag importera från Kina?

– Visst är den billig och funkar troligen hyfsat. Men är den verkligen laglig enligt de EU-reglerna för elcyklar? Och när den krånglar, tror du att din cykelreparatör kan fixa reservdelar. Avstå. Det finns ändå billiga elcyklar hos svenska butikskedjor, där har du åtminstone en möjlighet att reklamera (läs mer i guiden).

— Vilken elcykeltyp är du? —

Du vill cykla mest under sommarhalvåret

Du vill kunna cykla i stan och inte komma genomsvettig till jobbet. Troligen har du hittills mest cyklat under de varma årstiderna. Vi  kan anta att du knappast trampar mer än ett par mil om dagen, därför behöver du knappast fundera över batteristorlek. 

Dagens batterier räcker för minst 4-5 mil även på hög belastning. Med riktig bra system når man 20 mil under goda förutsättningar. 

Ett viktigt val är typ av motorsystem. Ska du ha mittmotor eller navmotor i bak- eller framhjulet? Navmotorn räcker gott om du inte ska dra tungt. Men vill du ha mer cykelkänsla, längre körsträckor och ork i backar, satsar du på mittmotor (mer om motortyper längre fram).

Ecoride Ambassador H8 AXS är en storsäljare. Foto: Ecoride.

Ska du cykla mest i stan måttliga sträckor talar det mesta för klassiskt dam- eller herrtyp, med ganska upprätt körställning. Men cyklar du långt, och ibland vill cykla med avstängd eldrift för motionens skull, så titta på en hybrid med mer framåtlutat körställning.

Klassiska dam- och herrcyklar har oftast fotbroms för bakhjulet. Numera har de flesta elcyklar skivbroms på framhjulet, vilket ger bättre kontroll är bromsandet. Denna cykeltyp har nästan alltid växlar i baknavet, istället för utanpåliggande växlar. De billigaste har oftast bara tre växlar, vilket är lite snålt i synnerhet om du måste trampa med tomt batteri.

Väldigt många köper en modell med navmotor i framhjulet. Storsäljare i denna kategori är Crescent Elina och Ecoride Ambassador. Men liknande cyklar finns från en rad cykeltillverkare, så kolla runt lite. Räkna med en prislapp på drygt 15 000 kr och uppåt för bättre modellerna.

Crescent Elina en storsäljare.

Men faktum är att allt fler köpare numera kliver upp i sina krav och satsar på en cykel med mittmotor. Visst blir prislappen ett antal tusenlappar större, men du får en annan cykelkänsla.

Elcyklar som säljs i fackhandeln är dyrare än de som säljs genom lågprisbutiker, men med detta följer tillgång till proffsig verkstad och reservdelar. 

Du tänkte dig cykling i sol och fint väder. Men var beredd på insikten av elcyklingen kan göra att din trivselzon kommer växa. Du kommer att cykla längre. Motvind och regn blir inte lika motbjudande (om du också har bra kläder, typ skaljacka o dyl).

SAMMANFATTNING

En klassisk dam- eller herrcykel med navmotor duger gott, såvida du inte har tunga backar och ska dra tungt, då kan mittmotor vara bättre. 

Du vill kunna elcykla vintertid 

Remdrift kostar några tusenlappar extra, men tål grus och salt bättre än kedja. 

Ska man elcykla vintertid i kyla måste man vara medveten om batteriernas begränsningar. Kapaciteten och körsträckorna minskar med lägre temperatur.

 Redan vid nollstrecket har körsträckan minskat 25 procent. Dessutom går det tyngre med dubbdäck. Satsar du på vintercykling kan ett större batteri vara ett vettigt val.

Batterierna mår heller inte bra av vistelse i många minusgrader. Shimano exempelvis, anger minus 10 grader som lägsta temperatur där batteriet fungerar normalt.

En enkel metod att skydda batteriet mot kyla är att bära med sig det inomhus. Kolla därför om batteriet är enkelt att lossa från cykeln. Det är rätt stor skillnad mellan olika tillverkare, hur enkelt det är att plocka med sig batteriet. Batterier som sitter i pakethållare eller på ramröret är oftast enkla att lossa. På en del cyklar sitter batteriet bakom en lucka i ramröret, då blir det lite pilligare. Värst är det med elcyklar vars batterier är helt inbyggda i ramen, de kräver verkstadsbesök för att få bort. Sådana cyklar passar inte på vintern.

Kolla även vikt och volym batteriet, för en del batterier börjar bli så stora att de kan upplevas som klumpiga att bära med sig på stan.

Granska gärna motorsystemets manöverknappar, om de fungerar med grova handskar. En del system har pilliga små knappar.

Saltet sliter

Något som sliter ordentligt på cykeln är salt och sand på cykelbanorna. Många kommuner sopsaltar cykelbanorna, vilket ger i princip sommarväglag, men det stänker salt som ger korrosion.

Det kan dock vara stor skillnad på hur cyklar tål salt. Vi hör om cyklar, som faktiskt är ganska opåverkade av vägsalt, men då rör det sig om premiumcyklar. 

Mest utsatta är växlar och kedja. Utanpåliggande växlar kan kärva ihop av snö och is. När kedjan är insmetad med sand sliter den hårt på framdrevet och bakhjulets kassett och växelföraren. Stora delar av drivlinan kan behöva bytas med några års mellanrum. 

 Då är det bättre med inbyggda navväxlar som är mer skyddade, vilket vissa tillverkare kombinerar med ett kedjeskydd som helt kapslar in kedja och drev. Dock är det rätt knepigt att demontera sådana kedjeskydd vid däcksbyte.

Färdas du på sopsaltade cykelbanor rekommenderar vi att du sköljer av drivlinan då och då. Se också till att kedjan är ordentligt oljad.

Remdrift bättre

Än så länge är kedja det normala, men många cykeltillverkare erbjuder alternativet remdrift, vilket vi bedömer är betydligt mer hållbart i vinterklimat. Med remdrift slipper du smörjning, smuts och underhåll. Och vad vi hört så är hållbarheten bättre. Remdrift innebär mindre bekymmer. Men smakar det så kostar det, remdrift hittar vi på elcyklar med större prislappar.

Dubbdäck är en vettig investering för den flitige vintercyklisten, och med elassist märker man inte det extra rullmotstånd som följer av dubb.

Ett alternativ till vanliga cyklar är elassisterad mountainbike, som har vissa fördelar om du cyklar där vägunderhållet är dåligt. De breda grova däcken ger fint fäste i snö och på knaggligt underlag. Dessutom har de dämpning som fångar upp mycket av ojämnheter som kommer med snö och is.

SAMMANFATTNING: Kedja och växlar tar stryk på vintern. Numera finns remdrift som ett alternativ om man ska vintercykla mycket. Räkna med att batterierna ger kortare körsträckor under vintern.

Du vill kunna cykla riktigt långt

Ska du cykla långa sträckor, så är det mittmotor som gäller. Vår erfarenhet är att de ger ungefär dubbla körsträckan på fullt batteri, i jämförelse med navmotor.

Hybrider med framåtlutad körställning och pakethållare passar för långturer.
Som denna Batavus Zonar.

Den längre räckvidden beror dels på ett mer energieffektivt system, dels på att cyklisten bidrar med mer kraft på denna motortyp. Trampar du inte ordentligt så drar inte heller motorn ordentligt.

Upp till 20 mil i ett svep kan du räkna med fullt batteri (500 Wh) på dagens bästa mittmotorsystem. Det under bästa förhållanden, vilket är sommar, lägsta effekt, neutral vind, och att cykeln inte är så tungt lastad.

Trampar du med högsta assistans halveras körsträckan. Är det dessutom ett mindre effektivt motorsystem kanske körsträckan bara blir 6-7 mil, som dessutom krymper ytterligare vintertid när batteriet är kallt.

I medvind kan räkna med ytterligare några mil. Vice versa i motvind reducerar körsträckan. Men skulle strömmen sina, så är det bara att trampa på med muskelkraft. Visserligen går det tyngre, men det går framåt.

Numera finns elcyklar med mittmotor som har fästen för ett extra batteri. Så det går att komma riktigt många mil, om kroppen också orkar.

Ska du cykla långt, och det ska gå lätt, så satsar du på utanpåliggande växelsystem. Navväxlar är något tyngre att trampa.

Cykelns ram bör vara av hybridtyp, med lite lätt framåtlutad körställning. Riktigt breda sadlar är inget för långturer, de kan ge skavsår i rumpan.

Räkna med att den kostar 25-30 000 kr eller mer. Då får du en kompetent elcykel som fungerar fint som både vardagscykel och fordon för långturer.

Lägg några kronor på en backspegel. Du kommer säkert färdas en del på bilvägar, och i motvind blir det ordentligt vindbrus som dämpar bullret från bilarna bakom dig.

SAMMANFATTNING. Med ett modernt mittmotorsystem kommer man långt, räkna med 10-15 mil per laddning ute på landsväg i jämn fart. Vill man trampa ännu längre, finns elcyklar som kan ta dubbla batterier. 

Du vill elcykla och få motion

Numera finns elförstärkta racercykel, bland annat denna Trek Domane+.
Foto: Trek

Visst kan man känna sig fånig i träningskläder på en elcykel, men den är absolut ett alternativ om du vill ha motion. För det är ingen elmoped, elcykeln måste trampas för att elassisten ska ge kraft. Och motorn kan stängas av.

Det fiffiga är att du kan välja om du vill ha lätt motion eller mer motion, eller rejält mycket. I det senare fallet sätter du eldriften i vila och elcykeln fungerar som en vanlig cykel. Men elcykeln är lite tyngre, vilket knappast märks på plan mark, men blir mer tydligt i backar. 

Något som kan skilja mellan olika elcyklar är hur lättrampad den är med motorn i vila. Många rullar riktigt bra med motorn i viloläget, men inte alla. Så inför köp, prova med motorn avstängd.

Elassisten gör att dina motionsturer kan bli mycket längre än på vanlig cykel. Du kan ge dig ut på rundor som är otänkbara för en vanlig motionär, och du kan alltid ta till elstödet om krafterna sinar.

Något som vi redaktörer ofta stött på är personer med krämpor, skador eller handikapp som skaffat elcykel. De vittnar att de tack vare elcykeln kommit igång med lättare motion, med följd att de blivit piggare och mår bättre.

Numera finns också racercyklar med eldrift, vilket kanske är lite förvånande, med tanke på att en racer lätt kommer upp i 25 km/tim och mer utan el. Men cykeltillverkarna tror det finns en efterfrågan. Och vi kan absolut tänkt oss att trampa racern till jobbet med eldriften aktiverad. Man kommer fram utan att bada i svett. På hemvägen får elsystemet vila och det är 100 procent muskeldrift. För att inte tala om cykling i väldigt backig och blåsiga landskap om man inte är supertränad, då kan lite el vara toppen ibland även om cykeln har bockstyre.

SAMMANFATTNING: Elcyklar är inte elmopeder, du måste trampa och därmed får du motion. Ska elcykeln ibland vara ett motionsredskap, testa den tänkta cykeln med motorn i viloläge. Numera finns också riktiga racercyklar, där tillverkarna lyckats klämma in elmotor i ramen.

Du tycker elcyklar för dyra (och är rädd för cykelstölder)

Visst kan 18 000 kr för en elcykel verkar vara väl tilltaget, när man kan få en ny cykel för halva summan på lågprisvaruhuset. En liten elmotor på 250 watt och ett batteri ska väl inte behöva kosta så vansinnigt mycket. Men det är viss skillnad i kvalitet på lågpriscykeln och en välbyggd elcykel från en stabil och seriös leverantör.

Biltema har sålt många billiga elcyklar under märket Yosemite.

De riktigt billiga elcyklarna kanske inte är lika roliga och snygga, och cykelkänslan är knappast i klass med dyrare elcyklar från högprofilerade leverantörer. Men det är elcyklar som tar dig runt i stan, och som håller hyfsat om du behandlar cykeln väl.

Är du rädd för cykelstölder kan en billigare elcykel kan vara ett alternativ. Det är åtminstone inte lika smärtsamt om den försvinner.

Kanske du har googlat runt efter snorbilliga elcyklar. Visserligen hittar du dem sajter du aldrig hört talas om, men billigt är det. Vi vill dock bestämt avråda dig från att fyndshoppa hos okända leverantörer på nätet, här säljs definitivt en del cyklar av högst tveksam kvalitet. Ska du köpa prispressad elcykel så välj åtminstone en etablerad butikskedja – då har du någon att ställa till svars om cykeln krånglar inom garantitiden. Och troligen kan du hitta reservdelar. 

Det som framför allt kan bli problem på billiga udda elcyklar är elsystemet. Vanliga cykeldelar som kedjor, däck och krånglande växlar brukar de flesta cykelreparatörer kunna fixa. Men att hitta reservdelar till okända elsystem kan vara riktigt krångligt, vilket gör att vanliga cykelbutiker tackar nej till att försöka få liv i elsystemet.

Batteriet är det som främst kan krångla på billiga elcyklar från varuhus och lågprisbutiker. Vi har granskat detta tidigare, och funnit att en stor butikskedja har sålt elcyklar med batterier som helt oväntat blir obrukbara efter några års användning (men går att väcka till liv igen). En annan butikskedja, som inte är specialiserad på elcyklar, har haft svårt med reservdelar. 

En del lågprisbutiker har egna verkstäder, dock är det en enklare verkstad än hos den specialiserade cykelbutiken där det jobbar utbildade reparatörer. Har butiken ingen egen verkstad, gå till annan butik.

Om du överväger en billig elcykel från lågprisbutik så rekommenderar vi att du kollar med sajter med kundomdömen, typ Trustpilot, Reco eller Google Maps (kartor där kunder kan skriva betyg).

PS. Läs även den separata artikeln om budgetcyklar.

SAMMANFATTNING: Ska du köpa billig elcykel, så passa dig för okända leverantörer på nätet. Även större etablerade butikskedjor har haft en del problem runt sålda elcyklar, som dåliga batterier och brist på reservdelar.

Du vill kunna cykla med barn

Med el blir barnskjutsandet lite lättare.

Väldigt många föräldrar skjutsar runt sina småttingar i bilen. Men du vill inte sjunka ner i ständigt bilberoende. Det får räcka med en bil i familjen, och istället ska ni föräldrar elcykla till vardags. 

De första småbarnsåren fungerar det med en särskild barnsits bakpå cykeln. Åtminstone så länge ni har ett barn. Men med flera barn, så är nog cykelkärra en bättre lösning. Eller varför inte en lastcykel, som börjar bli populära?

Att skjutsa barn, och dessutom annan last, ställer lite högre krav på cykeln. Vi rekommenderar att du hoppar över elcyklar med navmotor och lågpriscyklar. Eftersom denna elcykel kan betraktas som ett alternativ till en andrabil, så borde det finns en hyfsad budget till en riktigt bra och säker elcykel. För det är väl barnen värda?

Vi tror cykeln ska ha mittmotor som ger bra ork, och då får man räkna med en prislapp på 20 000 kr och uppåt. Att dra en cykelkärra blir knappast någon utmaning.

Om cykeln ska ha barnsits, bör man undvika batteri i pakethållaren, då det bidrar till hög tyngdpunkt och till att barnstolen kommer rätt högt. Hellre då batteri på eller i ramen. 

En svag punkt med barn på cykeln kan vara det sidomonterade parkeringsstöd som ofta är standard. Klar vältrisk om man ställer ifrån sig cykeln med barn i barnsitsen. Försök ersätta det med mittmonterat cykelstöd, som gör att cykeln parkeras upprätt och stadigt.

SAMMANFATTNING: Satsa på en välbyggd premiumcykel med mittmotor och skivbromsar, för att skjutsa barnen säkert. Eller en lastcykel.

Du tycker elcyklar är långsamma

Speedbiken Stromer gör 45 km/tim och är klassad som moped, får inte köras på cykelbanor. 

Bor du några mil utanför stan är kanske elcykelns 25 km/tim en aningen låg hastighet. Du vill ha en elcykel som går fortare.  Eller du är tonåring, eller tonårsförälder, men vill ha ett fordon med moppefart men utan bensinmoppens vidriga avgaser. Då kan speedbiken vara ett alternativ.

Till att börja med kanske du nosat vid tanken att trimma en vanlig elcykel. Det finns teknik och tricks för att modifiera elsystemen. Inget som vi rekommenderar, då ökad fart ökar riskerna på cykelbanor, och då trimning sliter hårt på batterier genom att effektuttaget ökar. 

Den som vill cykla fort, och vill vara på rätt sida om lagens råmärken, ska titta på en speedbike, en elcykel med assistans upp till 45 km/tim. Den är ganska långt ifrån en vanlig elcykel och räknas därför som moped klass 1, vilket innebär helt andra regler. Speedbiken måste ha trafikförsäkring, du måste bära hjälm och cykeln ska ha reg-nummer och föraren ska ha körkort minst klass AM. 

Men det finns ett stort men. Då speedbiken är klassad som moped har den inget att göra på vanliga cykelbanor. Den ska rulla på bilvägen. Detta kan säkert fungera på mindre trafikerade landsortsvägar och i gles trafik. Men är knappast ett alternativ i stans trängsel med många bilar, där en del bilister dessutom får högt blodtryck när de upptäcker cyklister som inte håller sig till cykelbanan.

Utbudet av speedbikes i Sverige är ganska begränsat, eftersom efterfrågan är liten. 

SAMMANFATTNING. Speedbiken är en elcykel som klassas som en klass 1 moped, och kräver försäkring, körkort, och får inte färdas på cykelbanan.

Dåligt flås och krämpor, men du vill elcykla

När åren blir många blir vi stelare, orkar inte lika mycket, får sämre balans och en del andra kroppsliga begränsningar, kanske ont i ett knä. Just då är elcykeln ett perfekt alternativ, som gör att du kan cykla på nästan som vanligt. 

I början sågs elcyklarna som ett pensionärsfordon, just då de gav möjligheter för personer med fysiska krämpor och handikapp. Detta är fortfarande relevant. 

Är flåset uselt, och du vill börja med lätt motion, så underlättar elcykeln.

Har du ont i ett knä så minskar elmotorn belastningen. 

Är du stel i benen, har svårt att komma upp på en vanlig cykel, så finns det elcyklar med lågt insteg.

Med tre hjul blir färden stadigare om balansen sviktar.

Balansproblem? Ja, då finns trehjuliga elcyklar. 

Numera finns även speciella elcyklar för rullstolsbundna, som drivs genom att veva med armar och händer. En s k handcykel är då en enhet som kopplas ihop med rullstolen.

SAMMANFATTNING: Det finns en del varianter av elcyklar anpassade för olika handikapp. Även en vanlig elcykel kan underlätta vid diverse krämpor och skador.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-06-20