Så driftsäkra är vanligaste elcykelsystemen

Björn Åslund

Björn Åslund

14 maj 2023

Du vill ha en driftsäker elcykel. Och krånglar elsystemet, ska det finnas reservdelar. Så vilket cykelmärke och motorsystem bör man satsa på. Vi har intervjuat ett antal cykelhandlare för att höra vilka elcykar man kan lita på. Flera av de ledande aktörerna får gott betyg, men det finns ett tydligt undantag.

Vi som följer diverse nätforum om elcyklar ser ofta inlägg om krånglande motorsystem. Displayer som visar mystiska felkoder, batterier som vägrar ta laddning, motorer som börjar gå väldigt dåligt eller inte alls. Det är lätt att tankarna lättar ankar och seglar iväg om diverse krångel som kan drabba den egna elhojen.

Men verkligen är inte riktig så felfylld som nätforumen kan ge sken av. Genom åren har det blivit en stadig förbättring, när tillverkarna utvecklat sina system. Elcykeln är idag är generellt en mogen produkt, men det finns förstås undantag, särskilt om man köper extremt billigt av okända varumärken. 

Men hur bra är de i Sverige mest sålda elcyklarna och motorsystemen? Finns det kvalitetsproblem som återkommer?

Vi tog sikte på butiksanställda och cykelreparatörer för att höra deras uppfattning om elcyklarna och deras motorsystem. Är de pålitliga och driftsäkra, och hur fungerar leverantörernas support?

En relevant fråga är förstås om reparatörer och butiksägare hur uppriktiga de är. De kanske väljer tiga om problem, då de vill kränga vad de har på lager i första hand. Å andra sidan kan man misstänka att de hellre säljer pålitliga elcyklar, för att få nöjda kunder och färre garantiproblem. Vi kunde se att svaren vara påfallande samstämmiga, de var väldigt tydligt vilka varumärken som ansågs säkra, och vice versa vilket som hade problem. Så det finns nog en uppriktighet i svaren vi fått.

Vi valde att granska dem som dominerar den svenska marknaden. Det är dels mittmotorsystemen från Bosch och Shimano, som sitter i mängder av olika cykelmärken. Dels storsäljarna på den svenska cykelscenen; Crescent och Ecoride.

De cykelhandlare och reparatörer vi intervjuat framträder inte under sina riktiga namn. I skydd av anonymitet räknade vi att de mer fritt kunde berätta, utan oro för represalier från leverantörer.

Ecorides navmotorer vållar sällan problem.

Ecoride: »Ett väldigt bra system«

Ecoride, som grundades 2008, tillverkar och säljer bara elcyklar. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg och Sverige är huvudmarknaden, men finns också i Norge och Danmark. Ecoride verkar ha lyckats skapa driftsäkra elcyklar, att döma av dem vi intervjuat.

På deras elcyklar med navmotor hittar vi det egna motorsystemet Ecoride Drive System (hette tidigare Spintech) som finns för både fram- eller bakhjul. Ecoride har även en rad cyklar med mittmotor, och där har man valt olika Shimano Steps-system (se annan text), förutom på lastcykeln Loader som har en mittmotor från Bafang.

De cykelverkstäder vi kontaktar upplever att det är få bekymmer med navmotorerna Ecoride Drive System.

– Det är i mina ögon ett väldigt bra system, säger cykelförsäljaren Anders.

– Ecorides framhjulsmotorer är mycket driftsäkra, säger försäljaren Janne.

Ecorides tekniska support verkar fungera bra när man behöver stöd vid kluriga problem.

– Det är lätt att få kontakt om vi behöver ringa Ecoride. Man brukar få hjälp direkt, säger Janne.

Ecorides elcyklar med navmotor fungerar riktigt bra, uppger butiksägaren Jonny. Han ger även gott butik åt Ecorides serviceorganisation, som man ibland kontaktar vid knepiga problem:

-Vi får en fantastisk support  från Ecoride. De är lätta att komma i kontakt med och vi är jättetrygga med dem.

Ecorides elcyklar har ju funnits i 15 år och motorer och teknik har förändrats en del över dessa år. Sannolikt är det svårare att hitta reservdelar ju äldre en elcykel blir, men enligt de butiker vi pratat med så har Ecoride sällan problem att få fram äldre reservdelar.

E-Going mittmotor.

Crescent E-Going: »Det har varit mycket problem«

Crescent gör omvittnat välbyggda cyklar. Men motorsystemet E-Going har problem, och det mesta pekar på Koppla som är Crescent smarta cykelteknologi.

Sedan flera år tillbaka har Cycleurope enbart haft E-Going-systemet på Crescents elcyklar med tillägg av Koppla. I grunden är E-Going system från den kinesiska motortillverkaren Bafang, men Cycleurope har anpassat dem med egna funktioner och komponenter från andra tillverkare.

De intervjuer vi gjort tyder helt klart på att E-Going version med Koppla inte varit helt pålitligt. Vi hör om allehanda driftproblem som krävt verkstadsbesök. Mycket tyder på att dessa uppstod med introduktion av Koppla-systemet, som lade till en rad smarta funktioner, bland annat batterier som ska vara stöldskyddade så de inte fungerar på andra elcyklar.

Vi kan se att Crescents systermärke Monark, som också har E-going-systemet men utan Koppla är betydligt mer stabilt enligt de cykelhandlare vi pratat med.

Ett par cykelreparatörer berättar:

-Problemen gäller både Crescent mittmotorer och navmotorer, säger denna Anders, som konstaterar att Crescent elcyklar förutom det struliga E-Goingsystemet är av riktigt bra kvalitet.

-Det har varit mycket problem sedan Koppla kom in i bilden. Det har kommit uppdateringar, men det har inte alltid löst problem. Äldre Crescent utan Koppla var mycket mer driftsäkra, säger en annan cykelhandlare.

Cycleurope har också medgivit att man haft tekniska problem med Koppla, men till säsongen 2022 skulle felen vara eliminerade. En viss bättring har kunnat skönjas.

– Det var värre med Crescents problem för ett par år sedan. Det är fortfarande problem men inte lika mycket, säger David i en cykelbutik i Göteborg.

Under 2022 har det varit mest strul med Crescents kontrollboxar, alltså den enhet som styr motorn, uppger Anders. Dock ger reparatören gott betyg åt Cycleuropes serviceorganisation:

-Cycleurope har en bra support. De har de reservdelar som behövs, och de har också återkallat de kontrollboxar som inte fungerar. 

Även butiksägaren Jonny intygar att Cycleuropes serviceorganisation fungerar, och att den brukar kunna ge lösningar på de flesta problem med elsystemet.

Det finns anledning att tro att Cycleurope kommit till insikt om hur svårt det är att lösa åtgärda E-Going. Inför 2023 år har man lanserat nya elcyklar med andra motorsystem (se nyetssidorna):

Detta kommenteras av Johanna Smedberg som är marknads- och affärsutvecklingschef Cycleurope Sverige AB:

– Vi introducerar en helt ny linje elcyklar i år, ”Vardagshjältar” byggda för att hålla länge och stå emot ett påfrestande nordiskt klimat. Inget är viktigare för oss än att leverera en hög kvalitet på våra produkter. Vi har åtgärdat de problem vi upptäckte i samband med introduktion av ny teknik 2020. De cyklar som rullar på marknaden och kommit in på service har kunnat åtgärdas och det har varit viktigt för oss att vi har kunnat stötta och rätta till det som blivit fel.

Steps verkar vara ett pålitligt motorsystem. Bilden visar Steps 6100.

Shimano Steps: »Bra rutiner om det krånglar«

Shimano Steps mittmotorsystem finns i en rad varianter, de vanligaste är Steps E6100, E6000 (båda med 60 Nm vridmoment) och så Steps E5000 med 40 Nm vridmoment. Det finns även starkare varianter av Steps för e-mtb och för lastcyklar.

Shimano är världsledande inom cykelkomponenter och har ett rykte att bevara. Inte mycket tyder på att Steps-systemen fläckar ned Shimanos rykte, tvärtom. Vi hittar inte mycket om problem. Endast detaljer.

-Vi har mött kunder som fått felkod vi start av Steps. Men är inget fel, de har bara börjat trampa innan systemet kalibrerat. Det räcker med att man startar om systemet, berättar säljaren Anders.

Cykelhandlaren Jonny konstaterar att felen varit mycket få på cyklar med Shimano Steps. Han tycker även att deras svenska serviceorganisation fungerar riktigt bra. Ibland till och med lite för bra, tycker han och berättar en märklig historia:

– Vi hade en kund hade mixtrat med sitt Steps-system. På systemets loggar kunde misstänka försök till trim. Det visade sig att motorn låser om man mixtrar för mycket. Men kunden fick faktiskt en ny motor från Shimano.

Årlig service viktig

– Både Bosch och Shimano har bra rutiner om motorn krånglar, om det är ett garantiärende och kunden har kvitto. De kan även erbjuda garanti efter tre år vid motorhaveri, om man bedömer att det är fabrikationsfel. Men det krävs att man gjort den årliga servicen för att garantin ska gälla, påpekar Janne.

Vi noterar att Shimano har en nordisk svensk sälj- och serviceorganisation med säte i Uppsala, dit cykelbutikerna ska vända sig vid problem Där finns fyra personer som ska svara på frågor kring alla Shimano-komponenter.

– Elcyklarna och Steps har prioritet här, vi vill hålla en otroligt hög kvalitet här, klargör Leon Grimaldi, som sköter pr och kommunikation för Shimano Nordic.

Han lyfter fram att det är skillnader i cykelbutikernas service av Shimano. Det finns en rad butiker som kallas Shimano Service Center, där mekanikerna har en mer djuplodande och kontinuerlig utbildning. Vi hittar 38 sådana servicecenter inriktade på Steps.

 

Vissa tidiga Bosch system har haft svagheter, men idag hör man lite om driftproblem. Bilden visar Bosch Cargo Line motorenhet, för lastcyklar.

Bosch eBike Systems: »Det brukar fungera smidigt«

Bosch mittmotorsystem, som finns för de flesta cykeltyper, sitter monterade på mängder av elcyklar.  Över 100 av världens cykelmärken använder sig av Bosch eBike Systems produkter och tjänster.

Vad vi hör från cykelbutikerna, så är det generellt få klagomål på Bosch system idag. Vi kikar i internet-forum efter problem med Bosch, men vi hittar knappt något.

Dock har Bosch en historik. Vi får höra om en tidigare batteriserie som krånglade efter några år. Drabbades kunder fick dock nya batterier från Bosch, enligt den cykelhandlare som berättade.

Vi stöter också på problem med lager i Performance CX-motorn, som när det utsätts för mycket vattensprut kan börja rosta. Främst ett problem för e-mtb som kört hårt i smuts.

Blir det problem vänder man sig till cykelhandlaren, som i sin tur kanske måste ta hjälp från Bosch. Bosch är ett tyskt företag med delvis svensk lokal serviceorganisation. 

-På Bosch internationella servicecenter finns personer som pratar flera olika språk, däribland svensktalande. Utöver svensktalande kundtjänstanställda finns även en produkt- och teknikexpert som är i nära samtal med verkstäder och cykelbutiker om nyheter och utbildningar, är ett svar vi fått från Bosch huvudkontor i Tyskland.

Enligt cykelbutiker så brukar supporten hos Bosch fungera bra och man får prata med svensktalande personal:

-Vi ringer dit ibland, och det brukar fungera smidigt, säger en cykelhandlare.

Proffsig diagnostik

– Om man jämför Shimano och Bosch så är Bosch överlägsna genom sin helhetslösning. De har en proffsig diagnostik när man kopplar upp motorn, man får felkoder och får veta en massa grejor om systemet, säger säger David i en cykelbutik i Göteborg.

Reservdelar till lite äldre system är förstås värdefullt. Här får vi höra om en cykelbutik, som fick in en elcykel med ett trasigt Boschsystem. Cykeln närmade sig tio år, men Bosch lyckade få fram en ersättningsmotor.

Enligt Bosch så finns de flesta reservdelar redan i cykelbutiker som säljer cyklar med Bosch-motorer. Men butikerna behöver inte så många reservdelar, eftersom varken motorer eller batterier får öppnas och lagas i butik. Kan det inte enkelt lösas av en lokal reparatör, så måste det sändas till Bosch i Tyskland.

Enligt Bosch så har det att göra med kvalitetssäkring:

– Vi lägger stor vikt vid kvalitetssäkring och om en drivenhet har gått sönder analyserar vi om det är ett fabriksfel eller ett handhavandefel. Vi måste förstå vad som har gått fel för att undvika att samma fel uppstår igen i framtida produktioner.

Läs mer