Remdrift – hur bra är det?

Björn Åslund

Björn Åslund

7 feb 2021

Remdrift framhålls som det hållbara och underhållsfria alternativet istället för kedjedrift. Men smakar det mer, så kostar det mer. Är remdriften värd merkostnaden? Vi har intervjuat några cykelexperter

Allt fler cykelmärken erbjuder cyklar med remdrift istället för kedja. Som regel kombineras det med interna navväxlar, istället för utanpåliggande. I princip all remdrift kommer idag från tillverkaren Gates, då under produktnamnet Gates Carbon Beltdrive. 

Istället för den klassiska cykelkedjan överförs trampkraften till bakhjulet via en drivrem av kolfiber. De vanliga dreven fram och bak är ersatta med speciellt utformade drev. Remdriften kräver också en speciellt utformad ramtriangel i cykelns bakdel, den måste vara öppningsbar för att kunna få på drivremmen (remmen saknar öppning, som kedjan med sitt kedjelås).

Gates menar att hållbarheten vida överträffar vanlig kedjedrift. Enligt hemsidan har de uppmätt hållbarhet på upp till 10 000 miles (ca 1600 mil) på remdrift i laboratorietester.

Å andra sidan hittar vi en hel del varningar på Gates hemsida, vad man får och inte får göra med drivremmen när drivlinan och remmen ska servas. Man uppmanas att inte vrida och bryta den.

Att plocka av bakhjulet för att laga en punktering, kräver en del annorlunda handgrepp i jämförelse med kedjedrift visar filmer på Gates hemsida. Drivremmen är uppenbarligen känslig för felaktig hantering.

Men cykelägaren ska då belönas med en del fördelar, drivremmen rostar inte och den ska inte oljas. Vilket låter trevligt för i synnerhet vintercyklisten som med kedjedrift brukar ju ha en hel del bekymmer med rost, kladdig olja, salt och grus som sliter hårt.

Om då remdriftens hållbarhet spöar vanlig kedjedrift ordentligt är det kanske inte så konstigt att många cykeltillverkare nu erbjuder remdrift, åtminstone på cyklar och elcyklar i premiumsegmentet. 

Men hur bra är då detta, på cyklar som rullar år ut och in. Vad säger cykelfolk som har erfarenhet? För- och nackdelar?

Rätt remspänning

Johan Östaneng driver Elcykelbutiken i Göteborg. Han har sålt både elcyklar och lastcyklar med remdrift, och erfarenheterna hittills är goda:

-Om remdriften ska fungera måste den har rätt remspänning. Och det är mer komplicerat att spänna en drivrem. Men är cykeln av genomtänkt konstruktion, så håller den längre än kedja och kräver mindre underhåll, säger Johan Östaneng.

Inte heller ska det vara svårt att plocka av bakhjulet och sätta tillbaka, åtminstone inte om konstruktionen är genomtänkt.

-På Riese&Müllers cyklar med remdrift det inga som helst problem att laga punkta och sätta tillbaka bakhjulet. Remspänningen påverkas inte, är Johan Östanengs uppfattning.

Han har sålt elcyklar med remdrift i flera år, men hittills har inte en enda kommit tillbaka för reparation eller rembyte.

Inte behövt byta

I Norge hittar svenskfödde Alexander Fahlström, som driver butikskedjan Scushi (en butik finns i Sverige). Han har sålt elcyklar med remdrift i ett par år. Första året några få, i fjol ett större antal.

– Ingen av de cyklar jag sålt har behövt byta drivrem. Men ännu är det lite för tidigt att säkert uttala sig om hållbarheten, men att remmarna hållit två år under norsk vinter är ett gott tecken.

Alexander Fahlström räknar med att de håller 2-3 gånger längre än en cykelkedja. Underhåll ska räcka att man ibland rengör remmen med vatten och en borste. Man måste också se till drivremmen håller rätt spänning. Någon smörjning behövs inte, så man slipper olja som drar till sig smuts, framhåller han.

-Enda nackdelen är väl att drivremmen har lite mer friktion än en kedja. 

Merkostnaden för en ny elcykel med remdrift? Alexander Fahlström uppskattar den till cirka 3000 kr.

Nästa intervjuperson är mer tveksam till remdriften. Det är en reparatör är anställd vid en stor cykelbutik i Stockholm. Han vill inte framträda med sitt namn, då kritik kan vara känsligt:

-Själv skulle jag aldrig skaffa en cykel med remdrift. Det skapar flera onödiga problem, som du slipper med kedja och kassett.  

Känslig

Hans uppfattning är att remdrift måste skötas perfekt, för att verkligen få riktigt lång livstid. Remdriften är känslig för felgrepp, är hans uppfattning.

Remmen kan med tid töja sig, berättar han. Rätt spänning på remmen är viktigt, men det är svårt att hålla koll på och justera för normalhändig cykelägare, anser han. 

Detta motsägs av Alexander Fahlström, han menar att rätt spänning inte är svårt att ställa in.

– Det är ganska häftigt hur man gör. Drivremmen ska ha en frekvens av 51-52 Hertz, och det kollar man med en gratisapp. 

Dyr reparation

Reparatören i Stockholm har gjort några större reparationer av remdrift. Han tycker remmen är dyr och att reparatörens arbete är komplicerat.

-Jag har gjort några sådana reparationer, där hela remdriften måste bytas. Det landade på cirka 4.000 kr, vilket jag tycker är onödigt dyrt.

-Om vanlig kedjedrift går sönder, är det mycket enklare och billigare att fixa. 

Själva drivremmen kostar max en tusenlapp. Hos Scushi-butikerna tar man samma fasta pris för ett rembyte för som kedjebyte, det vill säga 290 kr. 

Remdriften kräver också en specialbyggd ram, som kan öppnas för att byta remmen. Här kan det bli problem, som att korrosion fräter på skruvarna som måste öppnas i ramen, är erfarenhet från cykelreparatören i Stockholm.

Han konstaterar också att remdriften för cyklar haft svårt att slå igenom. Den har funnits cirka fem år utan att få någon större utbredning i Sverige. Alexander Fahlström i Norge har en lite annan uppfattning: 

-Vi ligger nog lite före i Norge. Jag räknar med att sälja dubbelt så många elcyklar med remdrift i år, troligen tar de beställda cyklar slut i förtid.

-Remdrift är framtiden, avrundar Alexander Fahlström.

FAKTARUTA

PLUS

-Rostar inte

-Behöver inte smörjas

-Håller längre

MINUS

-Rätt spänning viktigt

-Lite högre friktion än kedja

Ur Allt om Elcyklar 2/2019

Läs mer