Något är sjukt med batterimarknaden

Björn Åslund

Björn Åslund

8 maj 2022

LEDARE / 7000-8000 kr är den normala prislappen för ett reservdelsbatteri på cirka 500 Wh från de ledande leverantörer av elmotorsystem. Väljer du istället att renovera att ditt gamla trötta batteri så är kostnaden ungefär hälften så stor, eller något mindre, och du får ett batteri med samma kapacitet. Denna markanta prisskillnad mellan att köpa nya batterier och att renovera pekar på att det är något sjukt med marknaden för elcykelbatterier.

Det är riktigt att vi inte jämför äpplen och päron här. Det kan förstås vara bättre celler i det fabrikstillverkade batteriet. Men när vi hör av batterirenoverare att celler i deras 500 Wh batteri kostar runt 1000 kr, börja man undra. Renoverarna är små firmor som inte kan köpa stora mängder celler och förhandla med battericellstillverkarna. Man kan anta att de stora batteritillverkarna köper celler till ett betydligt lägre pris genom långa och stora kontrakt. 

Björn Åslund, chefredaktör.

Cellerna är sannolikt den största kostnaden i ett batteri. Sedan tillkommer elektronik för batteristyrning, ett hölje och kontakter. De övriga delarna kan knappast kosta flera tusenlappar.

De stora leverantörerna tillverkar sina batterier industriellt i enorma serier, till skillnad från batterireparatörerna som tar ett batteri i taget som en hantverkare. De stora leverantörerna har alltså skalfördelar som borde kunna hålla nere tillverkningskostnaderna, men det tycks inte komma kunderna till godo.

Vi har följt elcykelmarknaden ett antal år. Vad vi kan se har det inte skett någon prispress på batterierna, vilket borde ha varit en rimlig utveckling med tanke på den tekniska utvecklingen med bättre och bättre battericeller.

Monopol

Mycket pekar på att batteriet till elcyklar är produkt som alstrar stora vinster för tillverkare. Att så kunnat ske bero på den monopolliknande situationen. Om man tittar på de största leverantörerna, som Shimano eller Bosch, kan inte motorsystemen köras med andra batterier en deras egna. Som kund har du inget val med alternativa batterier. Du måste köpa Shimanos eller Bosch batterier, vilket för all del gäller de flesta andra elsystem och cykelmärken. 

Bristen på konkurrens är sannolikt en huvudorsak till att priserna kunnat trissats upp på dessa nivåer. I dagsläget finns inte mycket att göra som kund, förutom att försöka pruta. Men då prutar du hos återförsäljaren av cyklar, som förmodligen inte har några större marginaler. För cykelhandlarbranschen är inte känd för att skapa förmögna ägare.

Den enda tröst vi kan ge är att batterier av Shimanos och Bosch varumärken, ändå verkar vara riktigt hållbara. De kan användas rätt många år innan de faller för åldersstrecket. 

Björn Åslund, chefredaktör

Texten är hämtad ur Allt om Elcyklar 2022. Det digitala magasinet publiceras på Readly, där det finns mängder av tidningar för 99 kr/månaden.