Elcykeln logo Meny

Cykelaffär i havsbandet

Marknad

Från lastbilar på 60 ton till cykelbutik ute på Hönö. John Agnesson sa upp sig från jobbet som lastbilskonstruktör för att få fler att se möjligheterna med elcyklar.

John Agnesson växte upp på lilla Hönö i Göteborgs skärgård och var tidigt besatt av fordon.

– Jag har bilknarkat i 35 år, från det jag satt i barnsits bakpå morsans cykel. Så fort jag började prata, kunde jag alla bilmärken.  

Efter Chalmers gick hans dröm i uppfyllelse. John fick börja jobba som utvecklingsingenjör på Volvo. I 15 år var han med i det stora team som tar fram nya lastbilar. Men en dag började han känna att något var fel. Det kändes inte hållbart att utveckla tunga fordon som kräver så mycket energi. Till slut gjorde John en radikal förändring. Den fina BMW:n och bra lön byttes mot en pytteliten cykel­butik, på ön där han växte upp.

Jag tar bussen över Hisingen till bilfärjan som tar mig till Hönö. Jag ska testa Hase Pino Steps, en originell tandemcykel som John säljer i sin butik Gårda Livscyklar. 

– Jag hämtar dig vid färjelägret, hälsar John. 

Väl framme står jag och spanar bland bilarna. Tills jag ser John, med tandem­cykeln jag ska testa. Det är bara för mig att klämma ner mig i framsätet, efter att John justerat längden på pedalerna. Så bär det iväg genom det vackra skärgårdssamhället. 

Här växte John upp, bara ett hundratal meter från tösen som senare blev hans fru, HannaKristin. De lekte tillsammans som små. Efter att deras vägar skilts några år träffades de igen här ute på ön och blev ett par i tjugoårsåldern. Nu har de två små barn och väldigt många cyklar som de provar. Bilen sålde John ett par månader efter att han öppnat sin cykelbutik.

– Jag hade en liten miljöklassad BMW 118. Det var en jätteläcker bil och helrätt i mitt fordonskonstruktörsliv. Men som cykelhandlare så kände jag att jag kan inte stå och prata för cykeln och sen sätta mig och köra bil. 

De bor delvis i sin lägenhet inne i Majorna, delvis här ute i några rum som de hyr i HannaKristins föräldrars villa. Transporterna sköter de ofta med cykel. När HannaKristin kommer ut till Hönö efter att ha jobbat sent, brukar John hämta henne med tandemcykeln vid färjan.

De som växt upp här har starka band till ön, berättar John. Trots att Hönö bara är cirka femton kilometer från Göteborgs centrum, hör jag att John pratar ömål.

– Det är ytterst få som är uppväxta här som inte kommer tillbaka, det är lätt att bli hemmakär här ute, säger John.

Uppväxten på Hönö är en anledning till att John vill att fler öbor ska välja cykel istället för bil. Det är mycket mer biltrafik på ön nu, än det var när John och HannaKristin var barn. Pendlandet in till Göteborg har ökat kraftigt, i och med att de flesta numera har sina jobb där.

– Jag skulle gärna vilja att mina barn skulle kunna röra sig runt ön, som när jag var liten, cykla runt eller gå själva. Men det är ytterst få föräldrar som låter barnen göra det innan de börjar skolan.

Som provningsingenjör och konstruktör av lastbilar i femton år, började han mer och mer ifrågasätta hållbarheten i hur vi förflyttar oss. Vi kör runt i fordon som väger ett par ton eller transporterar varor i lastbilar, som väger upp till 60 ton, i princip ända fram till vilken dörr som helst. 

– Jag levde i tron i alla år att det gick att göra lastbilen till ett hållbart fordon. Tills jag kände att det är för mycket plåt att baxa runt.

För tre år sen började John bygga upp sin cykelaffär med hjälp av morfar Nils, som är gammal byggnadsmästare. Tillsammans hjälptes de åt att förvandla den gamla ladugården på morfars tomt, till en trivsam cykelbutik. John tog tjänsledigt ett halvår för att bygga upp verksamheten, återvände sen till jobbet på Volvo, men sa upp sig efter bara några dagar. Han brann inte längre för det han skulle utveckla där.

Att bygga upp en butik med premiumcyklar är dyrt. Första åren kunde han inte ta ut någon lön alls. Allt han tjänade gick tillbaka in i verksamheten. 

– Min fru är den som gör grovjobbet i familjeförsörjningen och gör att vi klarar oss ekonomiskt. Sen är det befriande att vi gjort oss av med bilen och allt som kommer med den. Det kändes som att sitta i en eka som läcker. Man får hålla på att ösa hela tiden för att hålla den flytande. Nu kan vi sitta lugnt, utan att dra in stora pengar. 

Vi har kommit fram till butiken. Här finns välbyggda elcyklar av alla typer. Ligg-cyklar, trehjulingar, lastcyklar och ihopfällbara modeller. Morfar kommer ut och tittar på när John viker ihop en avancerad trehjuling. Även om butikens läge är lite avigt tror John att de som letar efter de där speciella, lite bättre cyklarna, tar sig tid att komma hit ut.

När andra satsar på nätet vill John ha kvar den personliga kontakten. Ofta börjar samtalen med frågor i mejl eller i telefon. När det är dags att lämna över cykeln, vill John göra det här ute. Så att han kan ställa in cykeln tillsammans med köparen och se till att den verkligen fungerar. Sen blir det en provcykling runt ön och ofta en glass i hamnen.

Snart ska vi testa Hase Pino tillsammans, tandemcykeln som inte liknar någon annan. Vi pratar om hur utvecklingen av elcyklar galopperar fram. Att de håller på att utvecklas till en ny, alldeles egen fordonstyp.

Men John menar att elcyklar inte passar alla. Vi har blivit så vana vid bekvämlig-heten i bilar.

– Vi bor i ett blåsigt och kallt land, många vill komma undan väder och vind. 

John ser framför sig ett nytt, lite be-kvämare fordon med plats för flera och bra skydd mot regn och blåst. Bör väga under 100 kilo med trampor och stark elmotor. Redan nu finns ellastcyklar som klarar flera hundra kilos last.

För egen del föredrar han att vara ute i det fria oavsett väder. Fara med familjen på cykelsemester i Skåne och Småland. Med elcykel tar det bara runt en halv-timme att trampa in till Göteborg. I rusningstrafik är elcykeln ofta snabbare än bilarna som fastnar i köer.

John vill fortsätta sin mission för att minska biltrafiken på ön. Så att barnen kan leka friare. 

– Jag har inget problem att ses som en udda kuf härute. Bara jag får väcka lite frågeställningar, om det är vettigt att tillåta biltrafik överallt.

Vi sätter oss på tandemcykeln och susar fram i eftermiddagsljuset. Vi ska ta omslagsbilden till tidningen. På småvägarna hörs bara det vinande ljudet från däcken och ett svagt surrande från elmotorn. Vad härligt det vore om fler Hönöbor började elpendla.

Bild: 2018-04/dsc01391.jpg
John Agnesson tillsammans med morfar Nils som hjälpte till att bygga cykelbutiken.

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017
Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

PUBLICERAD: 2021-02-07

Relaterade artiklar