Budgetcyklar – visst kan det vara något

Björn Åslund

Björn Åslund

7 feb 2021

Billiga elcyklar – är inte det rätt risiga cyklar, som krånglar och går sönder? Nej, troligen inte. De butikskedjor som säljer sådana har varit tvungna att ta kvalitetsfrågorna på allvar.

För tre år sedan skrev undertecknad en artikel för vår systertidning Elbilen i Sverige, där cykelhandlare varnade för billiga elcyklar, med prislapp under 10 000 kronor. Kvaliteten var ofta låg och det kunde vara svårt att få tag i reservdelar, bland annat då det såldes en del udda märken.

Men sedan 2014 har den svenska marknaden för elcyklar utvecklats enormt. Mycket tyder också på att marknaden sanerats från en del elcyklar av tveksam kvalitet.

Fortfarande ska man vara vaksam. Varningsklockorna bör ringa om man stöter på udda cykelmärken från mindre återförsäljare, i synnerhet sådana som inte normalt säljer cyklar, och till märkligt låga priser. I april stötte vi på en handlare som på webben sålde en elcykel för 4 995 kronor. Det påstods att: ”2017 kommer bli elcyklarnas år, nu äntligen har barnsjukdomarna försvunnit och de första gedigna modellerna gör intåg i Sverige.” Och den första gedigna modellen skulle alltså vara just denna cykel av ett för oss totalt okänt märke.

Det är även sannolikt att när nu marknaden för elcyklar rakar i höjden, så lockar det till sig lycksökare, som inte är helt seriösa. På den kinesiska handelssajten Alibaba.com går det ju att beställa elcyklar för så låga priser som 200–300 dollar om man köper 100 stycken.

Vänder man sig till de större svenska etablerade butikskedjorna finns det dock anledning att tro att deras lågpriscyklar åtminstone är av godtagbar kvalitet. Det cirkulerar dock uppgifter om misslyckade satsningar. Som en butikskedja som för några år sedan köpte in elcyklar, men som var av så usel kvalitet att de aldrig såldes utan skrotades. Sanningshalten i denna historia kan vi inte gå i god för, men sådana händelser bör vara väckarklockor för en butikskedja.

För om en seriös och etablerad butikskedja säljer mängder av elcyklar är det snudd på katastrof om cyklarna är skräp och snabbt börjar krångla. Dels drar det smuts över varumärket när kunderna är förbannade, dels är det en enorm utmaning att hantera alla missnöjda kunder och laga cyklarna.

Dessa budgetcyklar måste alltså vara av sådan kvalitet att de överlever garantitiden, och dessutom helst längre än så.

Att komma fram till den absoluta sanningen om hur vanligt det är med problem och tveksam kvalitet hos budgetcyklar under 10 000 kr är i princip en omöjlig uppgift. Butikskedjorna lämnar förstås inga officiella uppgifter om reklamationer, och skulle de lämna uppgifter så finns ingen garanti för att de visar sanningen. 

Utan vi får välja andra källor, som inte är helt säkra, men som ändå säger något.

Clas Ohlson har under några år sålt elcykeln Off Course för 8 995 kronor. På butikskedjans hemsida har det funnits möjligheter för kunderna att avge betyg och skriftliga omdömen. Förra året fanns här cirka 70–80 kundomdömen, och den stora majoriteten var nöjda och gav högt betyg åt dessa cyklar. Men där fanns -köpare som haft problem med sina cyklar, med komponenter av bristande kvalitet.

När detta skrivs har Clas Ohlson slutat sälja elcyklar, och även raderat kundomdömen från hemsidan, så vi kan inte få några detaljer kring kundernas synpunkter.

Off Course-cyklarna har servats av kontrakterade cykelverkstäder. En av dem säger så här.

– Det har varit rätt mycket fel, magnetsensor som lossnat, stöd som går sönder och infästningar på ramen som lossnat. Kanske är det kvalitetsproblem som gör att Clas Ohlson slutat sälja dem.

En annan cykelhandlare som servat Off Course, men även reparerat andra budgetcyklar, säger här:

– Kvaliteten har allmänt blivit bättre även på billigare cyklar. Men ju billigare cykeln är, desto lägre kvalitet. Oftast är det elkomponenterna som har slutat att fungera, säger han.

Biltema satsar stort på elcyklar under sitt märke Yosemite, som ofta har en påtagligt modest prislapp. Ryktet kring Yosemite-s
cyklar är inte helt i topp, och det går att googla sig fram till kunder som haft problem med det cykelmärket. Men kring Yose-mites elcyklar har det varit ganska tyst, vi har inte kunnat hittat indikationer på några egentliga kvalitetsbrister. Tvärtom hittar man på nätet en hel del riktigt posi-tiva omdömen kring dessa elcyklar.

Vi stöter på en anställd vid en av Biltemas cykelavdelningar. Enligt denna person så ligger andelen reklamerade elcyklar i dag på någon enstaka procent. Det är en uppgift som vi dock inte kunnat få bekräftad från andra källor inom Biltema. 

Vi har intervjuat flera cykelhandlare, bland annat en i Norrköping, som ibland får in trasiga billigare elcyklar.

– Ofta är det rotationssensorn som är utsatt på enklare cyklar. På en del cyklar är den bara påträdd vid vevpartiet och sitter inte fast, säger cykelhandlaren som dock tycker kvaliteten blivit bättre under senare år.

Vi får kontakt med en cykelreparatör som skruvat på elcyklar i tio år.

Han har haft väldigt få reparationer på budgetcyklar från de stora butikskejdorna-
i Sverige. Och hans teori är att de helt enkelt måste sälja bra grejor.

– De här stora butikerna kan inte sälja skrot, de måste ha kvalitet, annars går ryktet bland folk, menar han.

Däremot tycker reparatören att man ska se upp med billiga cyklar av udda och okända märken. Eller att man själv importerar från Kina. Inte minst kan det vara väldigt svårt att få tag i reservdelar.

Clas Ohlson och Biltema har fått möjlighet att kommentera artikeln, men avstått.

Ägarna berättar

Bild: 2018-04/b-rje-andersson-budgetcyklar-3.jpg
Börje Andersson är nöjd med sin Off Course, som han haft i tre år.

Börje Andersson, Nyköping, har haft en Off Course i tre år och Biltema Yosemite Low Step i cirka ett år:

– På Off Course har stödet gått sönder två gånger. Clas Ohlson ordnade nytt stöd. Det tredje stödet jag fick håller. Sadeln gick sönder efter nästan två år, men jag fick en ny på garantin. Jag tycker servicen har varit bra hos Clas Ohlson.

I övrigt har hans Off Course fungerat bra. Yosemite-cykeln har fungerat felfritt under det år han ägt den.

Robin Larsson, Norrköping, har haft en Biltema ­Yosemite City Sport, sedan förra året, och hunnit köra 350 mil.

– Den har fungerat bra, förutom en eker som gått av. Det fick en vanlig cykelverkstad laga, för Biltema kunde inte lova hur lång tid det skulle ta. Jag ville inte vara utan cykeln lång tid.

Erik Bratthall, Täby, har haft en Off Course sedan i höstas, och hunnit köra nära 300 mil.

– Jag har kört den ganska hårt i vinter även i skitväder, men det har inte varit några som helst problem. Nu har dock kedjan börjat hoppa, men det var efter att jag själv bytte däck.

Mikael Fransson, Bankeryd, köpte en Ikea Folkvänlig för 6 000 kr för tre år sedan. Han har cyklat mycket till jobbet, och den har rullat över 1 000 mil under de här åren i alla möjliga väder.

– Efter ett och ett halvt år började batteriet bete sig konstigt. Jag hörde av mig till Ikea, men de fick aldrig in något batteri. Så jag köpte nytt batteri på Biltema – Folkvänlig är ju identisk med Biltemas elcyklar.

Cykeln har fälgbromsar och Mikael har cyklat flitigt i backig miljö. Han har bromsat så mycket att fälgsidorna blivit tunnare. Detta har lett till att cykeln fick ett nytt bakhjul.

Under senaste höst och vinter har det varit fukt som letat sig in i rotations­givaren vid peda­lerna. Med hjälp av eltejp kunde det problemet bemästras.

– Jag är nöjd med cykeln överlag, men man får nog vara lite händig.

Per Salomonsson, Stockholm, har en Yosemite City Sport 28, som köptes i höstas hos Biltema. Den har rullat cirka 15 km på vardagarna hela vintern, utom dagar med mycket snö.

Dagtid har den stått ute, men förvarats inomhus om nätterna.

– Vi har inte haft några som helst problem. Motorn och batteriet har fungerat korrekt. Bromsar av fälgtyp tar väldigt bra. Jag kan inte se någon rost efter vintern, det verkar vara bra lack.

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017