Allt fler vill ha lastcykel

admin

admin

5 feb 2021

Om det är någon cykel som verkligen har nytta av elmotorn så är det lastcykeln. Med elmotor är det ett riktigt användbart transportfordon, som kan konkurrera med bilar för många vardags­transporter. Här förklarar vi vad som ska granskas inför köpet.

Lastcyklar är verkligen inte någon nyhet. Före andra världskriget så var de ett vanligt inslag i gatubilden. Men sedan kom bilen på allvar, och cyklar blev hopplöst ute under några decennier.

Men något har hänt de senaste tio åren. Två- och trehjuliga lastcyklar syns numera på våra gator, i synnerhet i landets södra delar, som fått influenser från Danmarks lastcykelkultur. De flesta har numera elmotor, i synnerhet de trehjuliga. Ja, det finns även fyrhjuliga elassisterade transportcyklar för riktig yrkesmässig cykellogistik.

I en del hushåll ersätter lastcykeln andrabilen som ett smidigt fordon i stan. Andra går helt in för lastcykeln, och klarar i princip alla vardagens transporter utan bil.

Lastcyklarna finns i olika prisklasser, de billigaste med el kostar kring
17 000 kronor. I toppen av prisskalan hittar vi lyxåk för kring 50 000 kronor. Och med prisskillnader följer skillnader i kvalitet, utrustning och cykelkänsla.

De billigare cyklarna kan fungera, om man behandlar dem väl och förvarar dem inomhus så mycket som möjligt. Men en elassisterad lastcykel av bästa kvalitet kan göra cyklandet till rena nöjet, vilket sannolikt ökar möjligheterna att helt ersätta bilen.

Det finns en del att överväga innan man bestämmer sig. Bland annat finns tydliga skillnader mellan två- eller trehjuliga lastcyklar:

Cykelkänsla

Tvåhjulingar har en mer normal cykel-känsla, de kan lutas i kurvor och är smidigare på trånga cykelbanor.

Trehjulingar är breda och tyngre än de tvåhjuliga. De kan vara svåra att baxa in genom dörrar in i förråd, och tar mer plats på cykelbanor som är smala och ibland har hinder. Men de tre hjulen ger mer stadga:

– Det blir mer bekvämt när man slipper balansera vid stopp, och det är nästan omöjligt att köra omkull i vinterväglag, uppger Jon Jogensjö, som är lastcykelexpert och driver sajten
www.cyklamedlastcyklar.se.

De flesta trehjulingar säljs med elmotor. Men även allt fler tvåhjulingar säljs med elassistans, vilket gör dem mer bekväma och användbara.

Huruvida man ska ha elstöd eller inte beror på hur cykeln ska användas. Kör man längre sträckor dagligen så är el att rekommendera. Är lasten dessutom tung och cykelvägarna backiga är elstöd i princip ett måste.

Hittills har maximal motoreffekt varit 250 watt. Det låter inte så mycket, men ger ändå ett tydligt kraftbidrag på en lastcykel. Motorns placering kan påverka hur mycket kraft man får ut av hjulen. I synnerhet på lastcyklar är mittmotor att föredra. Dels är det ofta högt vridmoment och de kan nyttja bakhjulets växelsystem – på låg växel klarar man riktigt tunga backar.

– För de flesta verkar det funka fint med 250 watt på lastcykel, säger Jon Jogensjö, som själv cyklar en tvåhjulig Bullitt.

En elcykel har minimala energikostnader, men den som tänker använda sin lastcykel ofta bör vara medveten om att batteriet belastas betydligt mer än på en vanlig elcykel. Batteriet, som kostar flera tusen, kanske bara håller ett par år om det dagligen töms och laddas.

Bromsarna

Färd med lastcykel handlar också om att få stopp på fordonet. Och vår erfarenhet är att det kan skilja en del i hur effektiva bromsar är, vilket kan bli riktigt uppenbart med tung last och i utförsbackar. Hydrauliska skivbromsar är att föredra. Inför val av cykelmodell är bromsarna en punkt som ska granskas lite extra.

– Man bör även tänka på att ibland lämna bromsarna på service, påpekar Jon Jogensjö. Underhållet är viktigt, exempelvis skivbromsar presterar dåligt om beläggen blir smutsiga.

Det kan noteras att lastcyklarna finns i en mångfald utföranden. En del har en öppen lastplattform som tillåter alla möjliga typer av last. Andra har en låda, som är lämplig för att skjutsa barn. Sedan finns specialmodeller, för hundar eller rullstolar. Lägg till det specialbyggen, typ för kaffe eller servering. Dessutom finns många tillbehör, bland annat för skydda lasten. Det kan vara kapell och låsbara lådor. 

Senaste nytt

Helkama uppgraderas

Den finska cykeltillverkaren Helkama har sedan tidigare en trehjulig lastcykel. Nu håller man på att upp­gradera den, och förser den med mittmotorn Shimano Steps.

Riese & Müller siktar på Sverige

Tyska Riese & Müller är stora på lastcyklar nere på kontinenten. Nu är planen att etablera försäljning även i Sverige. I skrivande stund säljs deras lastcyklar bara i Göteborg hos Elcykelbutiken. Men man planerar att etablera sig i Stockholm, uppger företagets representant Stephan Heitzmann.

Riese & Müller har två serier med tvåhjuliga lastcyklar: Packster och Load. Alla med Bosch mittmotorsystem. Man har modeller som kan köras i 45 km/h.

Livelo säljer över nätet

Den trehjuliga lastcykeln Livelo går numera att beställa över nätet. För
1 500 kronor får man den levererad hem till dörren färdigmonterad i en stor låda.

Klassisk budcykel med eldrift

Short John hette den klassiska korta budcykeln, med pakethållare fram, som var populär mellan världskrigen. Nu finns den i nytillverkning och med eldrift. Den nya skapelse kallas E-Butcher har framhjulsmotor, tre växlar och 9 Ah batteri. Under våren börjar den säljas hos Cargobike.se, och det ordinarie priset ska vara
12 995 kronor. (Se bild på vänster sida)

Nihola med nytt motorsystem

Den danska lastcykeln Nihola har länge sålts med elmotor från SunStar. Inför 2017 har dock Nihola bytt motorleverantör, och satsar nu på danska Promovec. Köparen kan välja batteri mellan 10,4 Ah
eller 13,6 Ah batteri.

Innan du köper:

Provkör både tvåhjulig och trehjulig lastcykel, det är tydlig skillnad i köregenskaper. 

Provkör elmotorn i backar, så du vet om elmotorn orkar de backar du har hemma. Välj mittmotorsystem om du har backig miljö.

Prova bromsarna i hög fart och med tung last.

Kolla vad det finns för tillbehör till modellen.

Läs även på cyklamedlastcyklar.se

Läs mer