Trevlig vardagscykel med bra mittmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

28 jul 2023

TEST/ Crescent har försett nya modellen Elsa med Shimanos mittmotor E5000. Vi tycker det är bättre alternativ det egna motorsystemet E-Going, som finns på många andra Crescent.

Elsa är utan tvekan en i grunden bra elcykel med lågt insteg, som passar för vardagscyklingen i stan och förorten. Den är inte onödigt flashig, utan är utrustad med vad som behövs. Fotbroms, som uppskattas av många, och skivbroms på framhjulet. Korg och en stadig pakethållare, med klicksystemet AVS som är lätt att manövrera. Cykeln är odämpad, vilket gör den mindre lämpad för stökiga underlag.

Lågt insteg gör att den passar alla, kan alltså delas av flera i familjen.

Crescent har haft en del problem med sitt egna motorsystem E-Going, så man har klokt nog nu valt Shimanos mittmotor E5000. Motorn är visserligen inte jättestark, men räcker nog för de flesta, om man inte ska dra både cykelkärra och i backar. Då behövs drivsystem med mer vridmoment.

Elsa har sju växlar, men vi använde knappt de två högsta. En annan utväxling är enkelt att ordna med större bakdrev. Då får man en lägre utväxling, som ger mer kraft i tunga backar.

Drivsystem:

Mittmotorn Steps E5000 driver bakhjulet via växlarna i baknavet. Endast 40 Nm i vridmoment, men vi tycker ändå att den är anständigt pigg. Motorns vridmomentsensor svarar fint utifrån hur hårt man trampar, och på högsta effektläge ger den kraft som räcker i många uppförsbackar, även om den inte tuggar i sig de värsta lutningarrna. Men Elsa går bra att ståtrampa, så upp kommer man.

Crescent har avstått från Shimanos batteri, och istället valt ett 417 Wh batteri från Phylion. Färden gick mest på mellaneffekt (systemet har tre effektlägen) och batteriet tömdes oväntat snabbt. Efter knappt fyra mils färd, i en utetemperatur av 7-8 grader, visade batteriindikatorn 2 kvarvarande av 5 prickar. Högre utetemperatur kommer dock att ge fler mil, men knappast mer än tio mil på mellaneffekt under goda förhållanden.

Batteriet är lätt att lossa och sätta tillbaka (med lås).

Display och manöverknappar i en liten enhet till vänster på styret. Den visar vad som behövs, inte mer. Man ser hastighet, odo/tripmätare, batteriindikator och återstående beräknad körsträcka.

Displayen på styret visar inte jättemycket, men tillräckligt.

Betyg: 4

Byggkvalitet:

Ram, hjul, pakethållare och andra väsentliga delar verkar vara rejält byggda. Pakethållare är svetsad i ramen. Men styre och styrstam kändes aningen veka, vi kände att de gav efter lite vid hård belastning. Dock inte så att de störde färden.

Betyg: 4

Utrustning: 

  • Sju växlar i baknav 
  • Fotbroms och skivbroms fram
  • Pakethållare med AVS snabbkoppling
  • Korg (som lätt kan flyttas till pakethållare)
  • Ramlås (med samma nyckel som batteriet)

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Elsa är trygg att cykla. Hela konstruktion känns säker även om man pressar cykeln i hög fart genom kurvor och tajta passager. Den hänger med. Inga tendenser till obalans eller vobbel.

Med aktiv eldrift rullar den hur fint som helst, och faktiskt förvånansvärt lättrampad när vi stänger av elen. Så batteritorsk är ingen katastrof.

Växlarna flyter oftast bra, dock inte riktigt om man i en tung backe tvingas växla ned för att få ork. Det gäller att växla innan belastningen blir hög.

Fotbroms står på många cyklisters önskelista, och Elsa erbjuder sådan. Men skivbroms hade varit bättre, om man vill ha effektiv broms.

Cykeln står någorlunda upprätt på sitt stöd, vilket gör den lätt att lasta. En fjäder rätar upp styret så det inte vippar iväg i sådana situationer. Korg som är förenad med framhjulets rörelser, kan dock ge lite vinglig känsla om den lastas tungt.

Betyg: 4

Stadig pakethållare med AVS snabbkoppling.

Prisvärde:

Elsa ligger aningen högt i pris. Vi kan hitta liknande elcyklar med samma mittmotor och dessutom med Shimanos batteri för ett något lägre pris.

Betyg: 2

Utseende/design:

Inte en cykel man skaffar för sitt fräcka utseende skull. Den ser kort och gott rätt rejäl ut, vilket i och för sig speglar verkligheten. Den finns i piggare färger än testcykeln. Crescent har lyckats med att snyggt integrera batteriet i pakethållaren.

Plus

  • Trevlig att cykla
  • Bra mittmotorsystem
  • AVS snabbkoppling (för väskor och korgar)
  • Lågt insteg

Minus

  • Oväntat kort körsträcka (kan ha berott på kyla)

Totalbetyg: 18/25

Test Crescent Elsa

  • Mellanklass 20 000 – 30 000
  • Pris cirka 29 900 kr
  • Vikt: 27 kilo
  • Motor: Shimano Steps E5000
  • Batterikapacitet: 417 Wh
  • Testcykeln från: Cycleurope, butik Velo&Oxygen i Nacka.
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer