TEST 2024: Bil i stan eller en Multitinker? Valet är lätt.

Björn Åslund

Björn Åslund

17 maj 2024

TEST: Riese&Müller Multitinker siktar mot köpare som vill ha kvalitet och kunna klara de flesta vardagstransporter. Testmodellen av Multitinker med remdrift bör klara en svensk vinter. Det enda som känns lite jobbigt är prislappen. Men man får mycket för pengarna.

Den är ungefär lika lång som en vanlig elcykel. Med en potent mittmotor från Bosch får man ordentligt motorstöd. Att den är tung märks när man lyfter den, men i övrigt är cyklingen som på vilken välbyggd elcykel som helst. Motorsystemet från Bosch arbetar diskret, och kan ge ordentligt krafttillskott när så krävs. Och de små 20-tumshjulen gör den riktig trevlig att manövrera i snäva svängar.

Multitinkers konstruktion underlättar skjuts av barn. Den långa pakethållaren har lågt insteg (jämfört med fullstora cyklar) tack vare de små hjulen och bakhjulet är ordentligt skyddat. Vill man göra det säkrare för små barn finns som tillbehör en särskild skyddram (safety bar kit) som håller dem på plats.

Multitinker i finns i olika versioner, med utanpåliggande växlar och kedja, eller remdrift och steglös växel. Den senare konfigurationen satt på testcykeln, och är absolut att rekommendera om den ska trampas även vintertid på smutsiga och salta cykelbanor.

En longtail elcykel i detta utförande är utan tvekan ett alternativ till bil, då Riese&Müller har flera tillbehör, som kan utöka lastförmågan (frontpakethållare, stora sidoväskor) rejält. Man kan också välja olika displayer till Bosch system.

Snabbkoppling på sadeln gör att cykeln snabbt kan anpassas mellan olika långa cyklister.


Fronpakethållaren på testcykeln är ett extra tillbehör.

Drivsystem:

Drivenheten Bosch Performance CX med 85 Nm vridmoment och ett batteri på 625 Wh innebär ett väl tilltaget motorsystem, vilket kan behövas då cykeln väger kring 36 kilo.

Performance CX är i den fjärde versionen, det som Bosch kallar smart system. Därmed har man tillgång till körläget ”Auto”, vilket visar sig underlätta ordentligt. Vi slapp att växla mellan ”Eco”, ”Tour”, ”Sport” och ”Turbo”. Med ”Auto” anpassas motorn effekt dynamiskt efter belastning. Lufsar man fram stilla på plan mark är effekten låg, men det blir ett helt annat klös när man kommer till en tung backe. Läge ”Auto” var verkligen en tillgång. I övrigt så kändes ”Eco” lite klent på denna tunga cykel, men som sagt motormuskler finns bara man väljer rätt effektläge.

Enligt Bosch specifikationer kan CX-motorn ge 540 W i mekanisk effekt vid kadensen 70.

Batteriet i ramen var lätt att ta ut och sätta tillbaka. 625 Wh är rejält stort och räcker garanterat för dagliga pendelturer på 6-7 mil på hög effekt.

Display är antingen Bosch Intuvia 100 eller den mer avancerad Bosch Kiox 300. Systemet kan även regleras från en smart mobil (med appen eBike Flow), som kan monteras i Bosch SmartphoneHub.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Riese&Müller är kända för sina kvalitetscyklar, och vi hittar inget på Multitinker som verkar tveksamt.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Däck Schwalbe Super Moto-X 20 tum
  • Hydrauliska skivbromsar Magura MT4 och MT5
  • Frontlampa Supernova mini 2 Pro
  • Dämpare fram Suntour Mobie 34, 80mm
  • Steglös växel Enviolo 380, 36H
  • Ramlås ABUS Shield X+

Betyg: 5


Låset sitter på framhjulet. Observera det förlängda stänkskyddet som minimerar sprut på motorn.

Cykelkänsla:

Första intrycket är att cykeln är tung och klumpig, den väger trots allt 36 kilo.  Men så fort vi börjar rulla och motorn är aktiverad, så är den känslan som bortblåst. På lägsta effekt Eco går det lite segt, men vi byter till effektläge ”Auto”. Då anpassar sig Bosch drivlina lyhört efter belastningen och nu går det lätt att hålla acceptabel hastighet. Hittar vi så en riktigt biffig backe, men det är ingen match när motorn drar för fullt och det dessutom är lätt att anpassa utväxlingen med den steglösa växeln.

De små hjulen bidrar till man smidigt kan snirkla sig fram i trånga situationer och vända på små ytor. Den luftdämpade framgaffeln mjukar upp skarpa kanter och gropar. Cykeln är ny, och säljaren påpekar att bromsarna inte är inkörda, men de nyper riktigt bra. Vi nämner också det rejäla centrala parkeringsstödet, som gör det står stabilt vid lastning.

Vi tror verkligen att Multitinker trivs i stan, där trafiken är rörig, utrymmena ibland små, och det krävs en cykel som följer flödet och kan hantera knepiga situationer.

Byta däck eller meka en så här tung cykel verkar vara en utmaning, tills vi får veta att den enkelt kan vinklas upp på bakändan, vilket också underlättar förvaring.

Betyg: 5 


Säkerhetsramen är ett tillbehör, som ska göra att barn sitter säkrare.

Prisvärde:  

En cykel för 69 000 kr? Men man får verkligen valuta på pengarna. Är alternativet en bil är Multitinker en investering som betalar sig med råge. 

Betyg: 4

Utseende/design:

Utseendet spelar i en annan liga än vanliga cyklar, konstruktionen är ju så annorlunda. Inte en cykel man skaffar för utseendets skull, utan för användningsmöjligheterna.

Plus

  • Tar mycket last
  • Flexibiliteten
  • Stark motor
  • Kraftig konstruktion
  • Bra cykelkänsla

Minus

  • Tung konstruktion

Totalbetyg: 24/25

Test Riese&Müller Multitinker Vario

  • Prisklass: Lyx 50 000 – 
  • Pris cirka 69 000 kr
  • Vikt: 36 kilo
  • Motor: Bosch Performance CX
  • Batterikapacitet: 625 Wh
  • Testcykeln från: Elovelo butik, Stockholm
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer

Annons: