TEST 2024: Longtail med odiskutabla kvaliteter

Björn Åslund

Björn Åslund

7 jun 2024

TEST: Specializeds Turbo Porto är ny för i år och breddar den kaliforniske tillverkarens elektrifierade utbud med en renodlad lastcykel. Cykeln är dyr, men dess kvaliteter som vardagstransportör av familjemedlemmar och varor är i stort odiskutabla. Alla uppskattade denna multikonstnär på två hjul som har ett chassi av den högintressanta typen longtail.

Sommartidningen finns att läsa

Denna test hittar du också i magasinet Allt om Elcyklar nr 2/2024 som finns på Readly (innehåller 1000-tals digitala tidningar). I sommarnumret av Allt om Elcyklar har vi ett stort tema om hur du kan ge elcykeln ett längre liv, och tips om hur man kan renovera motorsystem. Och mycket mer, exempelvis ytterligare åtta tester av elcyklar, däribland Crescents nya longtail.

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

TEST: Och det är framförallt hos ramkonstruktionen som Turbo Porto:s mångsidiga design gör sig kännande. Bakom sadeln finns en lång pakethållare som utgör fundament för en rad olika tillbehör som Specialized saluför, däribland testcykelns säkerhetsram, de långa fotplattorna och den enkla sittkudden. Sitsen med uppfällt ryggstöd är från Urban IKI och går snabbt och säkert att montera i ett av de tre MIK HD-fästena på den mycket stadiga pakethållaren. Specialized skickar med en sidohängd lastväska. Längst fram finns en lastram som också den har ett MIK HD-fäste.

Ramkonstruktionen är robust och intrikat. Specialized uppger att cykeln – som enbart levereras i en storlek – ska passa cyklister från 155 upp till 195 centimeters längd, tack vare att sadelstolpe och styre är justerbart i höjd via enkelt åtkomliga snabbkopplingar. Ett mittplacerat stöd med dubbelben gör att Turbo Porto står tryggt under uppställning.


Bakhjulet är inkapslat för att skydda passagerarnas fötter. Säkerhetsramen är stadig men kostar extra, likaså de praktiska fotbrädorna.

Drivsystem:

Turbo Porto är utrustad med mittmotor av Specializeds egna fabrikat, 2.2 Cargo. Motorn är utvecklad och kalibrerad för lastcykling och med ett maximalt vridmoment på hela 90 newtonmeter, så cykeln väl rustad för att hantera den godkända totalvikten på 200 kilo.

Assistansen är förinställd i tre olika effektlägen – Eco, Sport och Turbo. Dessa går att finjustera via Specializeds app. Med enbart en cyklist och tom lastväska räcker Eco till för lugn cykling i ett makligt men ändå säkert tempo. Men för att ta oss fram med auktoritet under tidspressad färd över broar med ett par små passagerare bak och last på den främre pakethållaren, använde vi oftast läge Sport som erbjöd en fin avvägning mellan pigg och alert framfart och anständig räckvidd. 

I kombination med ett aktivt användande av växelreglaget och den steglösa transmissionen Enviolo, såg vi oväntat ofta den maximalt lagliga hastigheten för att åtnjuta motorassistans på styrdisplayen Mastermind TCD: 25 km/tim.  Enbart vid några få tillfällen kände vi behov av att koppla om till Turbo för att verkligen komma upp i fart med ett minimum av dröjsmål. Bussen som låg precis bakom oss vid rödljuset kan också ha haft med detta beslut att göra… 

Batteriet har en god kapacitet på hela 710 Wh, men det krävs också då cykeln vid dess tänkta användning har en frisk aptit på ström.

Cykelns räckvidd anger Specialized i tid, där fem timmar är det bruksspann som uppges. Under testet var en återkommande räckvidd cirka 10 kilometer per 20 procent batterikapacitet. Premisserna för denna siffra var cykling i mellanläget Sport och last ombord upp till den godkända totalvikten om 200 kilo. Detta vid en temperatur på 10 grader. Läget Turbo hade givit oss en kortare men mer explosiv räckvidd och Eco en lite längre men sävligare. Variablerna last och temperatur hade också haft en inverkan på räckvidden naturligtvis. 

Betyg: 4


Motorn är inkapslad och levererar hela 90 Nm vridmoment. Liten ramväska är praktisk. Ramstödet skymtar därunder.

Byggkvalitet:

Turbo Porto inger direkt en solid känsla – hjul och de individuella komponenterna ger cyklisten en trygg känsla. Särskilt ramen och lastsystemen är konstruerat av prima gods och verkar ha goda förutsättningar för att erbjuda ostörd drift under lång tid. 

Betyg: 4

Utrustning:

  • Steglöst växelsystem från Enviolo
  • Remdrift från Gates. 
  • Stadigt mittmonterat dubbelstöd
  • Hydrauliska skivbromsar. Tektro Dorado med fyrkolvsok, 203-/203-skivor
  • Abus hjullås fram. Systemlås via app plus larm från display vid stöldförsök.
  • Däck fram 24×2.8. Bak 20×2.8.

Betyg: 5

Cykelkänsla:

Överlag var det en angenäm upplevelse att ta sig runt huvudstaden med eller utan last eller passagerare. Motorsystemet kom in på ett mjukt sätt och assisterade vänligt men bestämt med att skjuta fart på ekipaget. Väguppträdandet vid låg last var behärskat och även om cykeln är lång, känns det inte så sittandes på sadeln. Under tester med last upp till den godkända totalvikten var cykeln tung att ta ner från sitt stöd. Ett praktiskt grepp under sadeln var till stor hjälp i detta ändamål. Under cykling med last upp till den godkända totalvikten på 200 kilo rullade cykeln tryggt rakt fram, men vid kurvtagning noterades passagerarnas vikt över cykelns bakre ände. Kurvtagning skedde enligt devisen lugnt in – lugnt ut.  

De unga passagerarna anmärkte på att stötar från underlaget nådde deras ändalykt relativt ofiltrerat. Detta har flera orsaker, men en av dem är den bakre hjulstorleken på 20 tum. Ett så litet hjul har naturligtvis inte samma dämpande förmåga som ett större. En annan är att de sitter rakt ovanför bakhjulet. Å andra sidan bidrar det lilla bakhjulet, batteriets plats i nederröret och mittmotorn till en härligt låg tyngdpunkt. Och en lägre höjd för uppsittning i ekipaget. 

Hydrauliska skivbromsar från Tektro har en mycket god kapacitet med fyrkolvsok och hela 203 millimeter bromsskivor. Efter sedvanlig inkörning fanns det inget att anmärka på under testperioden. Utmärkt, lättdoserad bromskraft med finkänslig modulering via trefingershandtagen.

Det steglösa växelnavet fungerar gott, med ett utväxlingsspann på 380 procent. Men växelväljaren fungerar knappt acceptabelt, med mycket friktion i den långa växelvajern som förstärker plastreglagets redan diffusa funktion. Under trampning och motorassistans är växling svårt. Helst ska man sluta trampa, då också motorn slutar assistera för smidig växling. En tydlig plump i protokollet på en i övrigt så polerad produkt.

Betyg: 4


Radarn varnar för bilar, cyklister och personer som närmar sig via ljud och grafik via skärmen på styret. Pakethållaren har tre MIK HD-fästen för exempelvis en sits som på testcykeln

Prisvärde:

För en familj kan Turbo Porto till viss del ersätta en bil. Sett ur den synvinkeln går det att argumentera att prislappen på 80000 kronor kanske inte är så bloddrypande. Kom dock ihåg att tillbehören för att transportera last och passagerare kostar extra. En sidohängd lastväska ingår dock. Cykelns längd behöver man också ta verkshöjd för om man siktar på att växla in den i sin vardag med parkering, förvaring, laddning och så vidare. 

Betyg: 3

Utseende / design:

Turbo Porto har ett unikt utseende. Det större framhjulet och det mindre bak – som dessutom är inkapslat för passagerarnas fötters skull – tillsammans med den låga ramen tillverkad av kraftiga aluminiumprofiler, ger ett säreget men mycket ändamålsenligt utseende.

Plus:

  • Robust och modulär lastcykel
  • Rå motorstyrka
  • Goda åkegenskaper – med och utan last  
  • Remdrift med steglös transmission
  • Kraftiga hydrauliska skivbromsar

Minus:

  • Pris
  • Växling kräver ordentlig handkraft
  • Växelreglage diffust
  • Cykelns längd vid rangering
  • Passagerarkomfort på stötiga underlag

Totalbetyg: 20/25

Fakta 

  • Prisklass: Lyx.
  • Pris: ca 79995 kronor i basutförande
  • Vikt: 39.6 kilo
  • Motor: Specialized 2.2 Cargo, 90 Nm vridmoment
  • Batterikapacitet: 710 Wh
  • Testcykeln från: Specialized Nordics
  • Testcyklist: Erol Orhun

Läs mer

Annons: