Trevlig kompromiss för både terräng och asfalt

Björn Åslund

Björn Åslund

9 jun 2023

TEST: Specialized Turbo Tero X 4.0 är byggd som en kompromiss, en elcykel både för terräng och asfalt, och dessutom för att ta med last. En kompromiss som på det stora hela fungerar riktigt bra. Det är helt enkelt en välbyggd och kul allround-cykel.

Varför en elcykel för skogen, och en annan för jobbpendlingen eller transporter? Kanske istället en elcykel för alla uppdragen. Det var utgångspunkten när Specialized tog fram Turbo Tero X, som finns i tre varianter. 

Testexemplaret är instegsmodellen Turbo Tero X 4.0, som har en mittmotor med 50 Nm vridmoment och 530 Wh batteri. I grunden är den en heldämpad e-mtb, som Specialized utrustat med skärmar, väskhållare över bakhjulet, belysning, samt stöd. Där bak ska man kunna lasta 20 kilo i cykelväskor, och som tillbehör finns en frontpakethållare för 10 kilo.

Turbo Tero är en ganska tung konstruktion, den känns inte riktig optimal för den tuffaste terrängkörningen. Lättare terräng och stigar av allehanda slag känns mer som hemmaplan. Dämparna är ställbara, och ställer man dem mjukt är det riktigt behagligt, man nästan flyter fram över skumpet. 

50 Nm motor är måttligt på en e-mtb. För en testcyklist på 70 kilo räcker det gott, om man inte vill ordentlig klipp i alla lägen. Med tolv växlar fanns det alltid en passande, och i synnerhet de lägsta var riktig användbara vid hårda klättringar.

Cykeln funkar också bra i stan och släta underlag, och då kör man företrädesvis på Eco, och kommer långt och är snäll mot drivlinan. Tomt batteri är dock ingen rolig upplevelse, det går tydligt tungt.

Sadeln sitter på en dropper post, alltså justerbar sadelstolpe. Det går blixtsnabbt att justera, så cykeln kan lätt växlas mellan olika långa åkare.

Tolv växlar och dessutom några riktigt stora drev. Det finns växlar för alla situationer.

Tolv växlar och dessutom några riktigt stora drev. Det finns växlar för alla situationer.

Drivsystem:

Mittmotorn Specialized 2.0E uppför sig om en mittmotor ska. Den svarar fint mot hur hårt och snabbt du trampar. På lägsta Eco tuffar den på bra, lagom på asfalt och inte för mycket backar. Effektläge Trail är som en rejäl dos koffein och duger bra på stigar även backig miljö. Högst Turbo ger ytterligare lite kraft, men det märks att motorn ger max 50 Nm. Det finns definitivt e-mtb med mer tryck i motorn. Å andra sidan så sliter en svagare mittmotor mindre på drivlinan, vilken ju kan vara ordentligt utsatt med mittmotor i skogsterräng.

Förutom de tre körlägena kan motorkraften ställas i procent, 10%, 20% osv. 10% ger ytterst lite motorpåslag, men kan ju vara bra i nödläge om batteriet håller på att sina. 

Kör första milen på Eco, ser att batteriet tappar 6 procent. Ska nog klara 12-13 mil på det körläget.

Displayen mitt på styret ger ett överflöd av information (allt får inte plats här) om färden och motor och batteriet. Även om cyklisten som får veta hur många kalorier färden har bränt.

I appen Mission Control kan man göra åtskilliga inställningar kring motorns effekt, räckvidd, och hur den ska svara på cyklistens trampande.

Batteriet är inlåst i ramröret och verkar svåråtkomligt för den oärlige. Motorsystemet kan spärras med en fyrsiffrig kod. Så om tjuven har minsta koll, så går de vidare.

Betyg: 4

Byggkvalitet:

Rejäla grejor rakt igenom. Allt är kraftigt. Plåtskärmar till skillnad från skärmar som annars brukar vara i plast.

Betyg: 5

 Framgaffelns dämpare kan låsas, så man slipper gung när man vill trampa hårt.

 Framgaffelns dämpare kan låsas, så man slipper gung när man vill trampa hårt.

Utrustning: 

SRAM SX Eagle, 12-växlar, 11-50t

Däck 29×2.35 Ground Control Grid T7. På ramstorlek S: 27.5×2.35,

Skivbromsar Sram, 4-kolvs 200/180 mm

Gaffel RockShox 130 mm

Bakdämpare RockShox, 45x190mm, med justerbar retur

Frontlampa 500 Lumen

Plåtskärmar, långt neddragen på framhjulet.

Betyg: 5

Cykelkänsla:

Motorn inte den värsta och cykeln är lite tung, så med 4.0-modellen dansar man inte lätt i värsta terrängen. Men på stigar och i snäll terräng så duger den fint. Jag brakar på rätt ordentligt på de kurviga, backiga och snabba stigar jag hittar. Aldrig att cykeln känns bortom kontroll även när jag pressar på. Bromsarna svarar snabbt och precist, och jag är snabbt upp i fart. 

Dämpare både i gaffel och ram ger riktigt fin åkkomfort, man formligen böljar fram när man ställer dämpning i komfortläge. Mjuk dämpning stjäl dock kraft till bakhjulet, men båda dämparna kan tajtas till så ramen blir betydligt styvare ram, vilket ger ordentlig respons på trampandet.

Plus för ramens utformning med en del som fungerar som bärhandtag.

Är du tung cyklist, tar mycket last och kör i krävande terräng, så bör du överväga en starkare Turbo Tero, exempelvis 5,0 har 70 Nm i vrid. Men kassetten några riktigt stor drev, så man tuggar sig ändå igenom tungtrampade situationer. 

Betyg: 4

Prisvärde:

Inte lågpris direkt, men man får en välbyggd och allsidig cykel, som säkert hänger med många år om den vårdas och servas.

Betyg: 3

Utseende/design:

Ser ut som en kompetent terrängcykel, men kan funka lika bra för de dagliga turerna i stan. 

Plus

Bra skivbromsar

Komformtabel dämpning

Följsam och stadig

Förberedd för last

Minus

Motorn lite svag

Tungdriven utan el

Totalbetyg: 21/25

Test Specialized Turbo Tero X 4.0

Klass:  Exklusivt 40 000 – 50 000 kr

Pris cirka 49 000 kr

Vikt: – kilo

Motor: Specialized 2.0E

Batterikapacitet: 530 Wh

Testcykeln från: Specialized, Sverige

Testcyklist: Björn Åslund