TEST 2024: Pigga Steps-motorn lyfter Elder 20S 

Björn Åslund

Björn Åslund

19 apr 2024

TEST: Visserligen är prislappen en bit över snittet för elcyklar men tack vare motorsystemet så höjer sig Crescent Elder 20S över mängden. Vi har svårt att hitta något konstigt med Elder 20S. Sedan kan det ju vara en smaksak om Elder 20S passar just dig.

Elder finns alltså i två varianter, och båda dessa finns i herr -respektive damram. Testcykeln är Elder 20S med mittmotorn Shimano Steps 6100 och ett 500 Wh batteri. Nöjer man sig enklare motor och komponenter finns Elder 50S.

Vi tror den passar som pendlarcykel över längre sträckor i stadsmiljö. Elder är av hybridtyp men har ganska upprätt sittställning, vilket är ju att föredra i röriga gatumiljöer, men är inte optimal vid långa färder i öppen blåsig miljö. Dock orkar motorsystemet långa färder, om lusten skulle infinna sig.

Många av Crescents elcyklar har det egna motorsystem E-Going, som vi inte riktigt imponerats av. Shimano Steps 6100 spelar i en högre division helt enkelt, den bidrar till att göra Elder 20S till en trevlig bekantskap. Även med motorn i viloläge är Elder 20S anständigt lättrampad.

Batteri i ramen är snyggt, men det krävs flera handgrepp för att lossa det. Dock kan det laddas på plats.

Växelsystemet Deore med 10 växlar är väl beprövat, men kanske inte optimalt för vinterväder med salt och grus. Vi får dock veta att Crescent planerar uppgradera med nya Shimano Cues, som ska vara riktigt hållbart.

En ordentlig pakethållare finns, som har AVS snabbkoppling för väskor och korgar.

Drivsystem:

Mittmotorn Shimano Steps E6100 arbetar mjukt och fint, men har ordentliga motormuskler när så behövs. När hastigheten ökar och passerar 25,8 km/tim fasas motorn ut diskret.

Trots att färden mest går på lägsta Eco, så känns cykeln riktigt alert. Svarar fint och kraftfullt när vi lägger tryck på tramporna. Vi kom till en riktigt sur backe, och ökar till Normal. Utan egentlig ansträngning trampar vi oss upp. Högsta High är så starkt att den känns överflödig, men kommer säkert till pass om man ska dra släp, mycket last och i tuff motvind.

Denna version av Steps E6100 har 60 Nm vridmoment, men känns till och med lite starkare än tidigare versioner.

Crescent avstår Shimanos orginalbatteri, utan använder Phylions batterier, i detta fall 500 Wh. Då motorn är effektiv kan man säkerligen räkna med med körsträckor över 15 mil på Eco.

Displayen mitt på styret är enkel och tydlig, visar en mängd värden om färden och motorn. Inte minst återstående räckvidd på batteriet, men även kadens.

Steps 6100 är en på alla sätt utmärkt motorsystem, men har på en del punkter blivit frånåkt av konkurrenten Bosch. Bosch har betydligt mer funktioner för att anpassa motorsystemet, och man kan välja mer avancerade displayer. Dessutom har Bosch stöd för elektronisk låsning av systemet, en form av stöldskydd som Shimano inte ännu visat.

Tycker man Steps 6100 är onödigt stark finns alltså den billigare Elder-varianten 50S med svagare Steps 5000.

Betyg: 4


Inbyggt batteri är snyggt, men sällan lika enkelt att lossa som utanpåliggande. Men batteriet på Elder 20S var hyfsat smidigt att lossa och sätta tillbaka.

Byggkvalitet:

Vi kan inte se några tveksamheter i byggkvalitet. Elder håller säkert länge om den behandlas väl. Men hur den står emot rost från vintern vägsalt törs vi inte gissa.

Betyg: 4

Utrustning: 

  • 10 utanpåliggande växlar
  • Pakethållare med AVS-koppling
  • Hydrauliska skivbromsar 180/160 mm
  • Front- och bakbelysning som tänds centralt
  • Sidostöd
  • Lås AXA Block XXL (certifierat av SBSC)

Betyg: 4

Cykelkänsla: 

Vår slutsats är att det är motorsystem som gör Elder 20S till en riktigt attraktiv elcykel. Det är stark, jobbar diskret och har långa körsträckor på batteri.

Själv cykeln är en välbyggd citycykel avsedd för cyklister som föredrar upprätt position. Den finns i två storlekar och testhojen var den mindre, och kändes rätt lagom för mina 177 cm.

Allting fungerar som det borde. Skivbromsar som snabbt hejdar framfarten. Breda däck (44 mm) med grepp bidrar bromsförmågan.

Vi noterade inga märkligheter i uppförandet, även när vi pressade den med svängar och tvära inbromsningar.

Den dämpade framgaffeln, med kort slaglängd, gjorde dock inte så mycket nytta. Lite mjukare nedslag när man dunsar över kanter, men inte mycket. Å andra sidan behövde man inte låsa dämparen vid hård ståtramp i uppförsbacke.

Sadeln var ingen svampig komfortsadel, utan rätt hård vilket kräver en hyfsat vältränad rumpa.

Betyg: 4

Prisvärde: 

Här sticker det iväg ganska många tusenlappar, men man får en riktig trevlig elcykel, från en seriös tillverkare (bra om det blir strul). Så prislappen är inte orimlig.

Betyg: 3

Utseende/design: 

Rena fina linjer. Ingen som skapar obalans i intrycket.

Plus

  • Motorsystemet
  • Fin cykelkänsla
  • Bra bromsar

Minus

Totalbetyg: 19/25

Prisklass:

Premium 30 000 – 40 000

Test Crescent Elder 20S

  • Pris cirka 34 995 kr
  • Vikt: 24,8 kilo
  • Motor: Shimano Steps 6100
  • Batterikapacitet: 500 Wh
  • Testcykeln från: Velo & Oxygen, Nacka
  • Testcyklist: Björn Åslund