TEST 2024: Sportig hybrid med snäll motor

Björn Åslund

Björn Åslund

20 jun 2024

TEST/ Fitnord Ava 500 känns som helt okej elcykel av hybridtyp, till ett lite lägre pris. Visserligen är komponenterna inte de mest exklusiva, men duger säkert om cykeln behandlas väl. Fast vi undrar verkligen om mittmotorn kan ge hela 80 Nm i vridmoment?

Fitnord är en serie elcyklar som säljs via Sportproffsen. Försäljningen sker främst via webben, men det finns en butik i norra Stockholm för den som vill känna och testa.

På cykeln står det ” Finnish design”, men innehåller som vanligt mest komponenter från Asien. Exempelvis skivbromsar och växlar från Shimano.

Fitnord Ava 500 är av typ hybridcykel med lite sportigt stuk. Kanske mest lämplig för cyklist som pendlar långa sträckor. Motorn tuggar motvind bra, men är ganska snäll trots 80 Nm i vridmoment. Batteriet är på 630 Wh vilket bör ge långa körsträckor.

Testcykeln var ramstorlek 46 cm, vilket kändes lite i underkant med 177 cm längd. Dock finns en större ramstorlek och en mindre. Sadeln har snabbkoppling, så cykeln kan lätt delas mellan olika långa personer.

Testfärden avslöjar inga konstigheter. Cykeln uppför sig som förväntat och priset är inget man förfäras över. Men man ska vara medveten om att Anandas motorsystem inte är så vanliga i Sverige, så din lokala cykelhandlare kanske inte klarar ge motorservice. Men då märket är stort globalt så ska det sannolikt gå att få fram reservdelar.


TechDrive motor med 80 Nm vridmoment, men den saknar klös för snabba starter.

Drivsystem:

På mittmotorn sitter en dekal ”TechDrive”, men vi får veta att det egentligen är från kinesiska Ananda, ett motorsystem som vi ibland stöter på.

 Den har fem nivåer av assistans. Läge 1 ger en ganska trög cykel, 2-3 fungerar på plan mark, 4-5 behövs i rejäla backar. 

80 Nm i vridmoment borde betyda ordentlig med riv, men den är ganska snäll i sin karaktär, inte så vass som andra premiumtillverkarna med liknande vridmoment. Den är inte så rapp i starten, när man lägger kraft på tramporna så tar den någon sekunds fördröjning innan motorn drar tydligt.

Men när väl kraften kommer så känns den stark. Vi trampade ganska behagligt på läge 3 i jobbig motvind.

Batteriet i ramen är ganska enkelt att lossa. Lösningen med att batteriet tas ut nedåt ger visst skydd mot regn. Men vi skulle önska ett längre stänkskydd på framskärmen, vilket skulle skydda både motor och batteri bättre. 

Batteriet är på 630 Wh, vilket enligt tillverkaren kan ge cirka 160 km under goda förhållanden, vilket låter rimligt. Tillverkaren är okänd, men Sportproffsen anger att cellerna är från LG.

Displayen på styret har de funktioner man förväntar sig. Här startar man gåassistansen, som verkar hyggligt stark.

Betyg: 3


Displayen visar de basala värden som behövs för elcykling.

Byggkvalitet: 

Vi hittar inget som direkt pekar på kvalitetsbrister, men vi märker ända att vissa komponenter är av lite enklare kvalitet, än på premiumcyklar. Men plastskärmarna känns lite tunna.

Betyg: 3

Utrustning: 

  • 8 utanpåliggande växlar Shimano Acera
  • Hydrauliska skivbromsar Shimano MT 200
  • Pakethålllare, dock utan fästanordning.
  • Dämpare fram 80 mm slaglängd
  • Belysning som tänds centralt
  • Inget lås

Betyg: 3

Cykelkänsla:

Ut i trafiken då. Motorn drar rätt snällt, så blir inte några rusningar. Dock känns styrkan när det blir motvind, då orkar den bra utan att sacka.

Känslan i cykeln är ganska neutral, den har inga uppseendeväckande avvikelser. På plussidan är de hydrauliska skivbromsarna, som tar riktigt bra. Även i hög fart, i backe över 40 km/tim känns cykeln trygg.

En ganska enkel dämpare i framgaffeln, som främst gör nytta när man kör över kanter. Grus och smågropar känns dock. 

Vi stänger av motorn. Det går tyngre, men det känns inte som att drivlinan bromsar.

Betyg: 4

Prisvärde: 

Lite billigare än liknande elcyklar från mer kända varumärken. Men så är det enklare komponenter och motorsystem kommer inte från de mest kända tillverkarna.

Betyg: 3

Utseende/design:

Väldiga kontraster mellan den vita ramen och alla mörka komponenter. Annars ser den ju lite sportig ut, kanske mer sportig än motorns snälla egenskaper.

Plus

  • Bra bromsar
  • Stort batteri
  • Lågt pris

Minus

  • Pakethållare utan remmar

Totalbetyg: 16/25

Fakta

  • Prisklass: Mellanklass 20 000 – 30 000 kr
  • Pris cirka 29 900 kr (nedsatt till 23 990 under våren)
  • Vikt: 25 kilo
  • Motor: TechDrive (Ananda)
  • Batterikapacitet: 630 Wh
  • Testcykeln från: Sportproffsen, Spånga.
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer