TEST 2024: Pathlite är ovanligt prisvärd
Björn Åslund
11 jul 2024
TEST: Canyon är en tysk tillverkare som säljer direkt till kund och deras utbud av elcyklar breddas med tillskottet Pathlite. Den är lätt, allsidig, fungerar både i stan och pendling eller på en härlig tur på skogsstigar.
Med helt sänkt sadel var det lätta att kliva upp på cykeln och sedan med en knapptryckning höja den till optimal nivå. Med assistansen i turboläge drar den sedan snabbt iväg och det blev ett stort leende på läpparna. Ojämnheterna på den dåliga cykelbanan klaras galant och de större guppen reducerades av den dämpade sadelstolpen. Tack vare snabbkopplingen på pakethållaren är det enkelt att montera en barnsits eller väskor.
Pathlite:ON SL 6 tillhör absolut en av världens bästa cyklar i sin kategori och dessutom prisvärd. En svaghet är det lilla batteriet med en kapacitet på bara 400 Wh, men det uppvägs av att batterier är lättare att ta med. Och om det behövs mer kapacitet så kan man köpa ett extra batteri på 250 Wh som monteras i fästet för flaskhållaren.
Den nya serien Pathlite ON SL finns i tre huvudvarianter. Varje variant finns i olika storlekar och även med ett lägre ramrör som kallas mid-step. Alla har den nya lätta men kraftfulla Performance Line SX från Bosch och som med sitt smarta system tillhör den toppskiktet av bland mittmotorer. Den billigaste varianten kommer med Shimanos nya Cues drivlina och Linkglide som ger upp tre gånger längre hållbarhet på drivlinan.
Allsidigheten, kvalitén, mixen av prisvärda komponenter gör att den här cykel får en topplacering och då det gäller värde för pengarna blir den svårslagen.
Drivsystem:
Mittmotorn är den nya Bosch Performance Line SX med 55 Nm och momentsensor. Den är ca ett kg lättare än de andra Bosch-varianterna och har 340% assistansförstärkning samt en maxeffekt på 600 W. Bara i riktigt branta backar rullar den några km/h långsammare än de starkaste motorerna.
Det är fyra assistanslägen och med Bosch Smart System går det att individanpassa varje assistansläge. Promenadassistenten fungerade perfekt och i en brant backe hindrar motorn att cykeln rullar bakåt. Den fast monterade nya displayen Bosch Purion visar tydligt den väsentligaste informationen i färg och det finns ett fäste för mobiltelefonen (SP-connect) med uttag för laddning av telefonen och i appen Flow finns utmärkt information samt det går att elektroniskt låsa användningen av motorn.
Batteriet sitter inbyggt i ramen och monteras underifrån och väl skyddad. Det är ett lätt batteri och går relativt enkelt att montera. En 2 A smidig laddare ingår men det tar längre tid än 4 A laddaren.
Övergången vid ca 25 km/h då assistansen upphör märktes knappt och Bosch har förbättrat övergången då det tidigare märktes ett visst ”trampmotstånd”.
Betyg: 5
Byggkvalitet:
Utmärkta skärmar, kraftig pakethållare och dold ledningsdragning. Hög tillåten maxlast trots låg vikt och hela cykeln känns mycket robust. Tyvärr missar Canyon utformningen av batteriluckans gångjärn som är i plast och kan lätt gå sönder.
Betyg: 4
Utrustning:
- 50 mm breda däcken, Schwalbe G-ONE Ultrabite, har bra fäste på de fles ta underlag och rullar ändå ganska lätt.
- Framdämpare SR Suntour NCX-D Air, 63 mm slaglängd.
- Kraftig pakethållaren med MIK snabbfäste.
- Drivlinan från Shimano med 12 vxl är av hög kvalitet
- Främre lampan Supernova Mini 2 Pro ger mycket bra ljus.
- Shimano skivbromsar MT200.
- Lås saknas.
Betyg: 5
Cykelkänsla:
Med styv ram, låg vikt och bra geometrin är den både stabil och lättmanövrerad. Tyngdpunkten är optimal och den kändes säker i både branta uppför som nerförs-backar. Vid hård inbromsning på asfalt märktes det att däcken har riktigt bra fäste och det var lätt att gradera bromsverkan på skivbromsarna.
Sittställningen är något framlutad men inte så mycket att det blir jobbigt att få god överblick i stadstrafik samt det är enkelt att höja styret cirka 6 cm för att få en mer upprätt sittställning.
Framdämparen är luftdämpad och har 63 mm:s slag och tillsammans med en fjädrad sänkbar sadelstolpe blir det en optimal kompromiss för den här typen av cyklar.
Accelerationen i turboläge gör att det går snabbt att komma upp till 25 km/h och sedan är den så lättrampad att kan bli ytterligare några km/t utan assistans. De många olika ramvarianter gör det lätt att hitta någon som passar.
Betyg: 5
Prisvärde:
Trots det mindre batteriet så är det riktigt svårt att hitta någon cykel med motsvarande specifikation till lägre pris.
Betyg: 5
Utseende/design:
Det finns tre olika färger och utseendet är hur en cykel ”ska se ut”. Många av kablarna är dragna i ramen och ger ett rent utseende som faller oss i smaken.
Totalbetyg: 24/25
Plus
- – Bra och stark motor med elektronisk lås
- – Stark framlampa
- – Låg vikt
Minus
- – Gångjärn batterilucka
Fakta
- Test: Canyon Pathlite:ON SL 6
- Klass: Premium
- Cirkapris: 36199 kr
- Vikt: ca 22 kg
- Batterikapacitet: 400 Wh
- Motorsystem Mittmotor med momentsensor Bosch Performance Line SX
- Testcykeln från Canyon
- Testcyklist: Per Wickman