TEST 2024: Navee Z1 är lätt och snabb

Björn Åslund

Björn Åslund

2 aug 2024

TEST: Navee Z1 är en lätt, snabb och bakhjulsdriven elcykel som fungerar bäst på fina vägar i staden och härliga turer i sommarsolen. Motorn är oväntat stark i uppförsbackar och det lilla batteriet ger ändå ganska lång körsträcka. 

Navee etablerades 2020 med huvudkontor i Hogkong och är ett snabbt växande företag främst känt för sina elscooter. De exporterar cirka 500 000 elscootrar per år. Navee Z1 är deras första elassisterade elcykel till konsument. 

Med ganska framåtlutande ställning trampar man lätt iväg och assistansen griper in snabbt och tyst. Med högsta assistansen passerades 25 km/tim lätt och det märkes knappt när assistansen upphörde. Cykeln trivs bäst på jämna asfaltvägar och eftersom skärmar saknas så är det bäst att undvika regn. 

Den ganska hårda sadeln och framåtlutande ställning gör att den inte är så bekväm att bara glida runt på utan den passar mer för lite högre tempo och eftersom det bara finns en ramstorlek och styret går inte att höja så passar den bäst för personer under 180 cm. 

Service/garantireparationer erbjuds via Elcare Nordic och adminstreras via ett webbformulär.

Det är enkelt att sätta i och ta ur batteriet och med låg vikt, inbyggt handtag är det lätt att ta med sig. 


Minimalistisk display med tydlig och information.

Drivsystem:

Motor i bakhjulsnavet på 30 Nm och momentsensor. Maxeffekten enligt displayen är drygt 500 watt. Motor i bakre hjulnavet gör cykeln något baktung. Ofta brukar hjulnavsmotorer bara ha en kadenssensor men Navee har en momentsensor. Trots att momentet anges till bara 30 Nm så var den riktigt stark i branta uppförsbackar. Det finns tre olika effektläge som gav en fin cykelkänsla. Det kändes som att kraftförstärkningen ökade i uppförsbackar. Övergången vid ca 25 km/tim då assistansen upphör märktes knappt. Promenadassistenten fungerade bra och driver jämnt och kraftfullt. 

Batteriet är avtagbart med en kapacitet på 334 Wh och väger cirka två kilo. Batterihuset sitter oskyddat från sprut från bakhjulet. Laddaren är på 2 A och det tar cirka fyra timmar att ladda ett tomt batteri. Trots den lilla kapaciteten så gav det en körsträcka på cirka 50 km med max assistans.

Displayen, svartvit TfT, är integrerad i styrstammen och lätt att avläsa. Det finns även en app Bikewise Pro på telefonen som ansluts till cykeln via bluetooth och ger möjligheter till inställningar och navigeringshjälp.

Betyg: 4


Känslig kabeldragning under vevhuset.

Byggkvalitet:

Den är stabilt byggd och tillåten maxvikt är hela 150 kg. Finish på lack och svetsar är utmärkt. Tyvärr går kablar bara delvis i ramen men under vevhuset sticker de ut kan bli skadade. Det finns hål för att fästa skärmar. Det är mycket lätt att ta loss och sätta fast batteriet.

Betyg: 4

Utrustning:

  • Sju utvändiga växlarna är Shimanos billigaste variant, Tourney, och utväxlingen täcker inte riktigt snabb cykling utan max till ca 30 km/h. 
  • 38 mm breda däck på 584 mm fälg (27,5″). 
  • En bra främre lampa som ger ljus som inte bländar.
  • Hydrauliska skivbromsar från Tektro och 160 mm bromsskivor.
  • Pakethållare, skärmar och lås saknas. 

Betyg: 2


Integrerad baklampa och snygg infästning sadelstolpe.

Cykelkänsla:

Med styv ram, låg vikt och framåtlutande sittställning så inbjuder den till snabb cykling. Den är lättmanövrerad men för mig som är cirka 180 cm blir det lite obekvämt att ha uppsikt vid långsam cykling i stadstrafik. Trampar man inte på utan sitter mycket på sadeln så känns sadeln hård och är ganska smal. Navee passar bättre kortare personer och tyvärr gick det inte att höja styret. Däcken kändes snabba med små nobbar som ger bra fäste. Bromsförmågan var fullt tillräcklig och den var lättrullad i nerförsbackar och stabil även i högre farter.

Betyg: 3

Prisvärde:

Trots det mindre batteriet så är det riktigt svårt att hitta någon cykel med motsvarande specifikation och egenskaper till lägre pris och det är inte speciellt dyrt att komplettera med skärmar och pakethållare.

Betyg: 4

Utseende/design:

Den är snyggt lackad i vitt och rena fina linjer. Många av kablarna är dragna i ramen och ger ett rent utseende som faller oss i smaken.  

Totalbetyg: 17/25

Plus

  • – Bra och oväntat stark motor 
  • – Bra framlampa
  • – Låg vikt

Minus

  • – Sittställning
  • – Skärmar saknas
  • – Kabeldragning under vevhuset

Fakta

  • Test: Navee Z1
  • Klass: Budget
  • Cirkapris: 13999 kr
  • Vikt: ca 20 kg
  • Batterikapacitet:  334 Wh
  • Motorsystem: Bakre hjulnavsmotor, 30 Nm, motorfabrikat anges ej.
  • Testcykeln från Gandalf part of Elko Group
  • Testcyklist: Per Wickman