TEST 2024: Dyr Gazelle för bekväm året-runt-cykling.

Björn Åslund

Björn Åslund

10 maj 2024

TEST: Nederländska Gazelle är nischade mot mer påkostade elcyklar för vardagscykling. Avignon C8 är ligger högt i pris, men är en rejält byggd sak, som bör passa en året runt-cyklist som vill färdas komfortabelt. 

Gazelle Avignon C8 är mer än väl godkänd på de flesta punkter, om man inte vill ha en motor med mer klös i, och kanske bromsar som tar lite mer resolut. Å andra sidan tycker vi att motorsystem Bosch Active Line Plus räcker ganska bra, och skivbromsar funkar utmärkt, om man har bara klämmer mer bestämt på bromshandtagen.

Det låga insteget gör att vi nästan glider på och av cykeln. Bosch Active Line Plus har en ganska snäll effektkurva, det är inte någon risk för rusning. Sittställningen är normalt sett upprätt på denna typ av cykel, men styret kan justeras (med snabbkoppling) enkelt både i vinkel och höjd, om man exempelvis vill huka lite i motvinden.

Hela konstruktionen är i rejäla dimensioner, breda däck och kraftigt byggd ram, vilket också märks på vikten som anges till 28,4 kilo. Vi tror den fungerar fint i svenskt vinterväder med salt och grus, då kedjan är skyddad med heltäckande kedjeskydd. Motorn är dessutom inkapslad i en skyddskåpa och batteriet infällt i ramen.

Prisnivån gör nog att en del köpare missar den. Men ska man cykla dagligen året runt och vill ha en pålitlig elcykel så är Gazelle Avignon C8 en bra kandidat.

Testexemplaret är av fjolårets modell, och Gazelle har uppdaterat den med GPS-baserat stöldskydd och Bosch smarta motorsystem och annan display.


Heltäckande kedjeskydd är ett måste om kedjan ska överleva saltstänkta cykelbanor.

Drivsystem: 

Bosch Active Line Plus har funnits länge och förfinats över tid. Det är svårt att hitta invändningar mot detta finstämda mittmotorsystem. Motorn uppför sig ganska snällt, inga plötsliga tjuvrusningar om man pressar pedalerna. Effekten anpassas väl efter hur hårt man trampar.

På högsta effektläge Turbo finns ändå kraft som gör att motlut kan besegras utan att cyklisten behöver slita alltför hårt. Men är det extremt backigt och många kilon ska upp, så är 50 Nm vridmoment i minsta laget.

Lägsta effekt Eco är rätt försiktigt, men nästa körläge Tour räcker ofta bra. Det finns ytterligare två kärlägen att ta till, när motvinden biter hårt och backarna tornar upp sig.

Bosch motorsystem är ju vanliga, så det ska vara lätt att hitta verkstad, som kan avhjälpa till eventuella driftstörningar.

Batteri (500 eller 625 Wh) sitter inlåst i ramen, men är smidigt att ta ur och sätta tillbaka. Det kan laddas på plats, om man så önskar. Ett 500 Wh batteri kan säker ge långt över 10 mil körsträcka sommartid och på de lägre effektlägena. 

2024 års modell har den smarta versionen av Bosch motorsystem, vilket bland annat ger möjlighet att låsa motorsystemet digitalt, och har även Auto Mode som anpassar motorkraftens support.

Betyg: 5

Byggkvalitet: 

Ram, däck och fälgar är ovanligt väl dimensionerade. De flesta vajrar och kablage inbyggda och osynliga. En cykel som står pall för tuffa tag, även den inte är tänkt för buskörning på usla underlag.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • 8 interna växlar Shimano Nexus
  • Magura hydrauliska skivbromsar
  • Front och bakljus som tänds centralt
  • Sidostöd
  • Ringlås (ramlås) godkänt.
  • Dämpad sadelstolpe och framgaffel-
  • Pakethållare som tar sidhängda väskor

Betyg: 4


Fiffig konstruktion på frontljuset, vilket förbättrar synlighet från sidan.

Cykelkänsla:

Inte precis en cykel för vilda svängfester, men den pallar för det om andan skulle falla på. Mer än brukscykel för färd i civiliserat tempo och med last där bak. 

Den upprätta sittställningen kan justeras en del genom att ändra styret, tack vare en snabbkoppling. Sittkomforten var alldeles utmärkt och den dämpade sadelstolpen raderade mycket av det knaggliga underlaget. Framgaffeln har en 40 mm dämpare, som dock inte imponerade. Det hade varit lika bra utan, tack vare sadelstolpen. 

Bosch motorsystem arbetar så diskret att man nästan glömmer att det är en elcykel. Man hör bara ett stilla väsande från motorn. Batteriet ger ju långa körsträckor, men ingen katastrof utan el, den var oväntat lättrampad utan batteri trots sin tyngd.

Tyngden gör dock cykeln lite tveksam om cykeln ska släpas i trånga utrymmen, och om cyklisten inte är stor och stark.

En lite rolig detalj är ringklockan, som inte syns. Den är inbyggd i vänster styrhandtag.

Ramen finns i sex olika storlekar.

Betyg: 4

Prisvärde:

 Oj, det här storlek large på prislappen, och det är definitivt en välbyggd elcykel. Dock finns nästan lika bra elcyklar, med lite mindre krav på köparens ekonomi.

Betyg: 2

Utseende/design:

Lite av överdimensionerad lågt insteg cykel med fina linjer. Kanske är den främst tänkt för damer, då bakhjulet har kjol-skydd?

Plus

  • Kraftig konstruktion
  • Bosch motorsystem
  • Bra sadeldämpning

Minus

  • Tung
  • Dyr

Totalbetyg: 20/25

Prisklass: Exklusivt 40.000-50.000

Test Gazelle Avignon C8

  • Pris cirka 45.000 kr
  • Vikt: 28,4 kg
  • Motor: Bosch Active Line Plus (50 Nm).
  • Batterikapacitet: 500 eller 625 Wh
  • Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping
  • Testcyklist: Björn Åslund