TEST 2024: Crescents longtail kan bli småbarnsfamiljernas favorit

Björn Åslund

Björn Åslund

11 jun 2024

TEST / Longtail elcyklar är inget konstigt. De är bara lite större och kan ta mer last på den långa pakethållaren. Crescent Elast har goda förutsättningar att bli populär, när vi svenskar förstår vitsen med longtail.

Longtail sprider sig i flera andra länder. Än så länge är de rät sällsynta i Sverige. Kanske är det prislappen som avskräcker, men till Crescent Elasts fördelar är ett lite lägre pris än flera av konkurrenterna. 

Crescent Elast kan beskrivas som en multifunktionell elcykel anpassad för småbarnsfamiljer. Den långa pakethållaren kan rymma två barnstolar. När barnen blir större kan de sitta på pakethållaren, som kan den förses med en säkerhetsram som håller barn på plats. I fronten finns en lasthållare, där man kan klicka dit korgar eller väskor. Crescent har även sidhängda väskor (längre än vanliga) för pakethållaren.

Motorsystemet har rejält med kraft för tunga laster, men det slukar ström vilket gör att körsträckorna blir rätt måttliga. Så vi tycker den passar bäst för pendling i stadsmiljö och cykelbanor, på inte alltför långa avstånd.

Konstruktionen är kraftig och allt är väl dimensionerat, så den lär hålla för mycket. Vi noterar att sadelstolpen har snabbkoppling och är utformad för olika långa personer, så cykeln lätt att växlas mellan olika personer. Ett kraftigt dubbelstöd gör att cykeln står riktigt stadig.


Shimanos motor kan ge 85 Nm i vridmoment. Men motorn får jobba hårt, så körsträckorna blir ganska måttliga med 500 Wh batteri.

Drivsystem:

Mittmotorn Shimano EP6 (max 85 Nm vridmoment) är tänkt för e-mtb. Men den funkar på Elast. Redan på lägsta effekt är det rejält med kraft, som gör det lätt att hänga med i trafiken och andra elcyklar. Effektkurvan har betoning på start, så det går lätt att komma igång även i kraftiga motlut.

Fast när vi ökar till de två högre effektlägena är det inte någon våldsam ökning av effekten. Så i riktigt branta backar (typ över 10 procent) får man växla ned och trampa en del. Men i de allra flesta fall finns när motorkraft så det räcker.

Vi noterar att det inte är ett Shimano batteri, istället är det Crescent E-going  Det är integrerat i ramen och ganska enkelt att plocka ur för laddning. Men kanske är 500 Wh i minsta laget. För cykeln är tungdriven och motorn sörplar i sig el. Testfärden tyder på max 5-6 mil körsträcka på lägsta effekt, och då var det varmt ute. Vintertid med kallt batteri kan denna körsträcka reduceras ordentligt.

Displayen på styret visar inte så många värden, men tillräckligt. Hastighet, återstående körsträcka, distans och några värden till. Det räcker för de flesta cyklister.

Betyg: 4 

Byggkvalitet:

Nog känns det som en kvalitetscykel rakt igenom, med kraftiga komponenter. Den tål garanterat riktigt hårda tag.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • 5 interna växlar Shimano
  • Dubbelstöd
  • Hydraulisk skivbroms. Shimano BR-MT402, 180/160
  • Ramlås
  • Däck 20×3,0 tum

Betyg: 5


 Nästan så man får vara försiktig vid inbromsning. Skivbromsarna var riktigt effektiva.

Cykelkänsla:

I stora drag gillar vi cykelkänslan, men vi fann detaljer som skaver.

Vi börjar med bromsförmågan. Den är utöver det vanliga. Effektiva skivbromsar och feta däck gör att man får ta tydligt spjärn med armarna vid hård inbromsning. Godkänt med guldkant.

Att framföra Elast på fina cykelbanor är riktigt trevligt. Motorn är pigg och cykeln är riktig stabil. Du kan släppa styret utan att cykeln känns orolig.

Elast saknar dämpning varför alla ojämnheter blir tydliga. I ett mindre gupp så händer det. Den långa kedjan hoppar ur en löptrissa och kedjan börjar rassla. Det tar lite tid innan vi förstår och fixar kedjan på plats igen. Kanske kedjespänningen var för låg?

Det femväxlade navet är tänkt för lastcyklar som ju har hög belastning. Men med en tung cykel vill man gärna ha fler växlar. Vi saknar en växel mellan 3 och 4, när vi låg kring 25 km/tim. Växel 5 var lite överkurs, passar främst vid hastigheter kring 30.

Trampa utan el är möjligt, men inget nöje. Tyngden känns men den rullar hyfsat lätt på plan mark, men så fort det går uppför blir det rejält med motstånd.

Betyg: 3

Prisvärde: 

Nästan 50.000 kr är en rejäl slant, men man får mycket för pengar. Dock ökar troligen slutpriset, då man nog gärna vill ha lastutrustning.

Betyg: 3

Utseende/design:

Grov ram, grova däck och långt akterparti. Ser rätt praktisk och allsidig ut. Inte någon vanlig syn i Sverige, så du blir snabbt kändis på stans cykelbanor.

Plus

  • Enastående bromsförmånga
  • Stark motor
  • Bra lastmöjligheter
  • Skön att cykla
  • Stadigt stöd

Minus

  • Kort räckvidd
  • Kedjan hoppade ur löptrissa (se text)

Totalbetyg: 20/25

Fakta

  • Prisklass: Exklusivt 40 000 – 50 000
  • Pris cirka 49 995 kr
  • Vikt: 44 kilo
  • Motor: Shimano EP6
  • Batterikapacitet: 500 Wh
  • Testcykeln från: Velo & Oxygen, Nacka
  • Testcyklist: Björn Åslund

Sommartidningen finns att läsa

Denna test hittar du också i magasinet Allt om Elcyklar nr 2/2024 som finns på Readly (innehåller 1000-tals digitala tidningar). I sommarnumret av Allt om Elcyklar har vi ett stort tema om hur du kan ge elcykeln ett längre liv, och tips om hur man kan renovera motorsystem. Och mycket mer, exempelvis ytterligare åtta tester av elcyklar.

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

Läs mer