TEST 2024: Billiga elcykeln funkar om kraven är måttliga

Björn Åslund

Björn Åslund

26 apr 2024

TEST: Vaya Classic, som säljs hos Elgiganten, är verkligen en lågpriscykel. Men något fynd är det inte. Det är kort och gott en billig enkel elcykel som kan fungera om kraven är måttliga. 

Vi testar helst inte lågpriscyklar, då de ibland visar störande brister. Men när en stor aktör som Elgiganten lägger elcyklar till sortimentet blev vi nyfikna. Det finns ju andra företag som lyckat sälja lågpriscyklar av åtminstone acceptabel kvalitet.

Vaya Classic kan beskrivas som en citycykel för kortare turer. Batteriet är litet och därför lätt att lossa och ta med. Cykelns vikt är ganska måttlig. 

Och prislappen är ju riktigt lockande. Vi hittar ingen så billig liknande elcykel bland seriösa företag i Sverige.

Men vår test visar också att kvalitet och prestanda också är i paritet med prislappen. Batteriet är marknadens minsta, motorns drivning inte perfekt och cykeln är aningen instabil. 

Cykeln säljs online, men kan testas i vissa butiker. Som kund får du cykeln i ett stort paket, och du får göra viss enklare montering.

Blir det allvarligt krångel, så har inte Elgiganten verkstad i butikerna. Cykeln ska skickas till en servicepartner. Så det gäller att spara emballaget (en stor kartong) uti fall att. Elgiganten lovar att det ska finnas väsentliga reservdelar till de elcyklar man säljer.

Vaya Classic kan dock funka om man nöjer sig med kortare turer och inte i alltför stökiga gatumiljöer. 

Drivsystem: 

Vaya Classic har bakhjulsmotor från kinesiska CZJB. Effektlägena är fartbegränsade, så det är först på högsta 5 som man kan nå 25 km/tim. Men motorns effektpåslag är ganska kantigt, så kör man sakta på läge 5 i röriga miljöer, kan cykeln plötsligt dra iväg när om man rör pedalerna (som påverkar rörelsesensorn till motorn). Väljer man 1 eller 2, där effekten är låg så blir det mindre ryckigt. Å andra sidan blir farten begränsad till 12 respektive 15 km/tim. 

Dessutom är det ofta viss fördröjning. Man börjar trampa, men det kan ta någon eller några sekunder innan motorn drar.

De finns definitivt navmotorsystem med mjukare effektpåslag.

Ett batteri på 237 Wh. Så små batterier har vi inte mött tidigare. Enligt manualen ska det räcka till 50 km. Fördelen med ett litet batteri är dock att det är lätt att ta med, vilket borde minska intresset från tjuvar.

Displayen är tydlig, så man har bra koll där på hastighet, distans och laddning. Ett ovanligt mätvärde är batterispänningen i volt, som ju varierade vid belastning.

Betyg: 2

Byggkvalitet:

En sån här billig cykel innebär att tillverkaren valt billiga komponenter med lägre hållbarhet. Vi kan bland annat se det på pakethållaren, som har endast 10 kilos tillåten vikt. Cykeln kändes aningen ostadig, när vi släppte styret. Oklart varför.

Betyg: 3


Fälgbroms är en enklare broms, som kan kräva justering ibland. Och inget lås, det får man köpa separat.

Utrustning: 

  • Fälgbromsar (V-bromsar), ej fotbroms.
  • Pakethållare max 10 kilo. Inga remmar eller klaffar som håller last.
  • Skön sadel med snabbkoppling.
  • Inget lås.
  • 28 tums hjul.
  • Utanpåliggande växel Shimano Tourney.
  • Multiverktyg medföljer (för montering).
  • Frontljus tänds på display. 
  • Batteridrivet bakljus som tänds på lampan.

Betyg: 3

Cykelkänsla:

Cykeln väger cirka 21 kilo, vilket gör den klart hanterbar än mer tunga elcyklar. Särskilt lätt är den fram, vilket gav en lite fladdrig känsla i styrningen. Men den känslan försvann efter en stund.

Den öppna ramen gör det lätt att hoppa på och av cykeln.

Så vi trampar på. Men påtagligt är motorns ryckiga egenskaper gör att man helst växlar effektläge beroende på trafikmiljö. Inte helt optimalt i stadsmiljöer med mycket stopp, kurvor och hinder som stör färden.

De sju växlarna flyter fint, men vi tycker växelreglaget är lite udda. Troligen en vanesak.

Många som köper citycyklar av denna typ önskar fotbroms. Men icke. Här är det fälgbromsar, som åtminstone på den nya cykeln tog de fint.

Att släppa styret under färd kan vara avslöjande. Då märker vi att cykeln har någon form av instabilitet, den vill dra lite åt höger. Dock inget som märktes med bägge händerna på styret.

Betyg: 2


Sadeln var ju riktigt skön.

Prisvärde: 

Strax över 10 000 kr verkar ju vara ett fynd. Men vi tycker Vaya Classic kunde ge mer för pengarna. Med ett lite större batteri och bättre motorstyrning hade blivit godkänt.

Betyg: 2

Utseende/design:

Vaya Classic är inget flådigt attribut för att bättra på ditt tuffing-kapital. Vaya ger intrycket om att vara en elcykel för snälla personer som cyklar civiliserat. 

Plus

  • Lågt pris
  • Väger lite
  • Skön sadel

Minus

  • Motorn drar ryckigt
  • Litet batteri

Totalbetyg: 12/25

Test Vaya Classic

  • Prisklass :Budget 0-20 000
  • Pris cirka 10 300 kr
  • Vikt: 21 kilo
  • Motor: Motor i bakhjulet CZJB 90C
  • Batterikapacitet: 276 Wh
  • Testcykeln från: Elgiganten
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer