STORTEST: Storsäljarna i duell.
Björn Åslund
11 mar 2022
TEST / Crescent Elina och Ecoride Ambassador AXH H-8 är storsäljare bland elcyklar i Sverige. Det är välbyggda standardcyklar från etablerade leverantörer, som är utrustade för att fungera i vardagen. De har ramar med lågt insteg, som uppskattas av såväl herrar som damer.
UPPDATERAT 10/3 2022: Denna test gjordes 2020 och uppdateras 2021, men ändringarna på dessa cyklar är mycket små så testet är fortfarande relevant under 2022.
Elina och Ambassador AXH H-8 har många likheter. Pakethållare och korg för lasten. Båda har inkapslade navväxlar, navmotor i framhjulet, ganska lågt insteg och lastkorg fram.
Vi har granskat de två storsäljarna på djupet, och upptäcker då skillnader med viss betydelse, beroende på vilken typ av cyklist man är. Både cyklarna är av god kvalitet med väl kända komponenter. Båda cyklarna sticker ut positivt på vissa egenskaper, men på några punkter skulle vi gärna se andra lösningar.
Betyg då? Vi tycker att Ecoride Ambassador AXH H-8 är värd ett lite högre betyg (19/25), bland annat då den har ett större batteri som ger längre körsträckor och fler växlar. Det rekommenderade priset är också en tusenlapp lägre än för Crescent Elina.
Smartare stöldskydd
Något som sticker ut positivt på Elina är stöldskyddet av batteriet och att batteriet är ganska litet (men tillräcklig med el för vardagscyklisten). Det är därför lättare att bära med sig än Ambassadors stora batteri. Men totalbetyget för Elina dras ned (17/25), av motorsystemets egenskaper och att ramen har tendens att vobbla i hög fart. Dessutom är det svårt att ta loss framhjulet på grund av kabeldragningen (se separat artikel).
Vettiga skydd mot stöld är viktigt för dyra elcyklar. Sedan tidigare har Ambassador ett system med RFID-brickor som ska försvåra stöld. Crescents elcyklar har systemet Koppla som ska skydda batteriet och försvåra för tjuvar. Vi har granskat detta i en annan artikel, och mycket pekar på att Crescents Koppla är mer avskräckande för tjuvar. Det är lite för enkelt att överlista Ambassadors RFID-skydd, så Ecoride bör nog försöka hitta en annan lösning.
Båda dessa cyklar har navmotor, vilket inte är idealiskt om man ska dra tungt och där det är riktigt backigt. Då väljer man hellre en cykel med mittmotor (kallas även centermotor). Båda har numera skivbromsar på framhjulet och fotbroms i bakhjulet.