Ambassador för längre körsträckor
Björn Åslund
3 jun 2021
TEST/ Det finns några punkter där Ecoride Ambassador AXH H-8 sticker ut positivt, den har ett stort batteri och ett elsystem som gör att man köra med låg effekt och få längre körsträckor. I övrigt är det en välbyggd brukscykel som fungerar för de flesta.
Ambassador AXH H-8 är Ecorides storsäljare, med lågt insteg, åtta navväxlar och 28 tums hjul. Tidigare hette den enbart Ambassador, men Ecoride har numera många fler elcyklar i denna serie. Den finns även med tre växlar, med dämpad framgaffel, med herram, med 26 tums hjul (för kortväxta). Ambassador finns även med mittmotor vilket ger andra egenskaper.
Den udda placeringen av batteri bakom sadelstolpen fungerar bra. Cykeln får en lite lägre tyngdpunkt och lite lägre pakethållare än med med inbyggt batteri i denna. Ska man ha en barnstol, så är detta plusfaktorer.
Ambassador bör fungera för de flesta cyklister för vardagens färder. Den är stadigt byggd och du kan få med dig en del last på pakethållaren.
Ambassador har ett större batteri än Elina. Enligt Ecoride kan det ge upp till 85 kilometer körsträcka. Ska man nå så långa körsträckor så är det låg effekt som gäller. Få elcyklister har så långa körsträckor i vardagen, men på vintern när batteriet tappar i kapacitet, är ett större batteri en tillgång. Dessutom behöver ett större batteri inte laddas lika ofta, vilket bidrar till ett långt batteriliv.
Ecoride är visserligen ett svenskt cykelmärke, men tillverkningen sker numera i Polen.
Inte heller Ecoride Ambassador dras med några stora rykten om tveksam kvalitet. Den verkar i stora drag vara en trogen och trygg arbetshäst för vardagens alla färder.
Motorsystem
I framhjulet på Ambassador sitter elmotorn Ecoride Drive System F3 på 250W.
Ambassador system har fem assisistansnivåer; Off, Low, Mid, High, Power. Systemet är programmet så att alla nivåer ger assistans hela vägen upp till cirka 26-27 km/tim där motorn stängs. Vill man ha en mjuk gång och spara batteri väljer man Low. I övrigt så känns den ungefär lika stark som andra navmotorer.
Motor av en pedalsensor som känner av när pedalerna roterar. Vi tyckte att motorstyrningen kändes behaglig, den reagerar hyfsat snabbt och mjukt.
På styret finns ett lätt åtkomligt tumreglage för gå-asisstans, det kan även användas i högre hastigheter när man trampar och ge en extra boost.
Från 2021 har Ambassador en liten färgskärm på styret, som visar all nödvändig information (hastighet, trip, odometer, batteri, effektläge m m) om systemet på LCD display.
Lyse fram och bak tänds centralt från displayen.
Ambassador har ett eget system som ska försvåra stölder. En RFID-bricka ska beröra displayen på styret när man startar elsystemet (se annan text).
Batteriet är klart större än hos Elina. Till 2021 års har batteriet uppgraderats och laddar hela 576 Wh, men till priset av ett stort och tung batteri, som är så stort att det inte platsar i vilken väska som helst. Det är lätt att lyfta ur batteriet ur ramen, men lite pilligare att få på plats.
Betyg: 4
Byggkvalitet
Ecoride Ambassador har varit med ett antal år. Och vi vet att Ecoride dragit erfarenhet av tidigare brister i kvalitet och förnyat en del komponenter.
Vi noterar att Ecorides pakethållare är fästad med skruvar, till skillnad från konkurrenten som har helsvetsad pakethållare.
Betyg: 4
Utrustning:
- Skivbroms på framhjulet och fotbroms på bakhjulet. Fungerade som de ska.
- 8 växlar i baknavet Shimano Nexus.
- Godkänt ramlås som kan varjerlåsas.
- Däck: Kenda, 42-622.
- Pakethållare med AVS-klicksystem.
- Sidostöd, som dock ger ganska upprätt parkering (konstruktionen medger inte montering av centralstöd, som är bra om ska lasta och skjutsa barn).
- En ganska hård sadel.
- Stänklappar på fram- och bakskärmar.
Betyg: 4
Cykelkänsla
Tydligt upprätt körställning, som ger bra överblick över trafiken. Du sitter bra, men vill du ha en riktig mjuk sadel är Ambassador inte första valet. Å andra sidan, ska man cykla seriöst är styvare sadlar bättre, fast det kan ta lite tid att vänja sig.
Med elsystemet aktiverat är Ambassador en riktigt trevlig upplevelse, och uppför sig ungefär som de flesta cyklar med navmotor. Vi hittar inte några direkt invändningar mot cykeln och dess konstruktion, men det finns saker som gör att den passar bättre för vissa cyklister och bättre för andra.
Navmotorn gör att ork i backar inte är lika bra som med mittmotor.
I elcykelhastigheten 25 km/tim upplevde vi att växel 5 gav en vettig trampfrekvens. De högre växlarna 6,7 och 8 hade vi lite användning för. Å andra sidan är detta med utväxling en smaksak, och enkelt att ändra hos en cykelverkstad.
Vi testade att köra utan el, och det var ingen höjdare. Cykelns tyngd är påtaglig, men batteriet är stort så det är nog sällan man drabbas.
Betyg: 3
Prisvärde
Listpriset är en tusenlapp lägre än för Elina. Vi tycker faktiskt man får lite mer elcykel för pengarna för en Ecoride, bland annat större batteri med längre körsträckor och fler växlar.
Betyg: 4
Utseende/design:
Ambassador har ju en lite egen form, med batteriet bakom sadelstolpen. När jag såg den första gången så höjde jag på ögonbrynen. Numera funderar jag inte över det.
Plus
- Stort batteri som ger längre körsträckor
- Alla effektlägen driver i hela fartregistret.
- Går inte att starta utan RFID-bricka (stöldskydd)
Minus
- Tungtrampad utan el
- Klumpigt batteri
Totalbetyg: 19/25
FAKTA
- Test Ecoride Ambassador AXH H-8
- Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000
- Pris cirka 18 995 kr
- Vikt: 26 kilo
- Motor: Ecoride Drive System F3 250W navmotor
- Batterikapacitet: 576 Wh
- Testcykeln från: Ecoride butik Södermalm Stockholm