Skillnader att meka Elina och Ambassador

Björn Åslund

Björn Åslund

2 jun 2021

För och nackdelar med olika elcyklar är inte alltid uppenbart för den vanliga köparen. De som servar och reparerar cyklarna ser andra saker än den vanliga cyklisten. Så vi har intervjuat cykelreparatörer, vad ser de hos Crescent Elina och Ecoride Ambassador AXH H-8, som vi testat.

Båda cyklarna har framhjulsmotor, vilket innebär elkablar till framhjulet. Dessa kablar måste lossas vid däcksbyte. Tillverkarna har löst detta på olika sätt, och här Ecoride fördel. På Ecoriden är det enkelt att ta loss framhjulet, då det kontaktdon på kabeln som måste delas sitter lätt åtkomligt på framgaffeln. 

På Elina sitter kontaktdonet inne i det nedre ramröret. Donet måste pillas ut genom en öppning (där flera kablar går in i ramen) på sidan av ramröret. Man måste skruva loss en liten lucka för att att kunna lirka ut kabel med kontakterna som ska säras. Denna egenhet i konstruktionen på Elina är inte uppenbar. 

Blir det punktering fram och däcket måste bytas, kan det bli en rejäl utmaning för den cykelägare som inte känner till denna konstruktion på Elina. 

– Helt klart är Ambassador bättre för den som själv vill meka hemma och byta däck, konstaterar en av de cykelmekaniker vi intervjuat.

På Ambassador är det enklare att ta loss kablarna till motor i framhjulet vid punktering. Det är bara att dela kontaktdonet på kabeln, sedan lossar man hjulet som vanligt.

Om batteriet krånglar…

Batterierna på Crescent Elina och Ecoride Ambassador AXH H-8 är generellt sett stabila och driftsäkra, enligt de reparatörer vi intervjuat. 

Numera finns det diagnosverktyg till batterier för såväl Crescent Elina som Ecoride Ambassador, att ta till när de krånglar, eller bara för att få inblick i hur batteriet mår. Ecorides verktyg kan visa statusen för enskilda celler, hur ofta de laddats och en del annat.

Ecorides diagnosverktyg lanserades inför 2021, och fungerar enbart med de nya batterier som infördes denna säsong. Äldre Ecoride-batterier är annan typ, som inte går att diagnosticera.

Rent allmänt avråder vi från försöka att öppna batterier, om man inte är väldigt säker på sin sak. Risk finns för kortslutningar vilket kan starta bränder, och troligen går också garantin upp i rök.

Men Ambassadors batteri går att skruva upp i ändarna, för att komma åt den säkring som finns i batteriet, i händelse av att den utlöst.

Batteriet på Crescent går att granska med ett diagnosverktyg. Men det måste skickas till tillverkaren Cycleurope.

På Crescent sitter säkringarna inne i batteriet, och dem kommer man inte åt. Inte ens cykelverkstaden får öppna batteriet, utan de måste skickas till tillverkaren Cycleurope. Batteriet måste då skickas som farligt gods, vilket kräver en del särskilda arrangemang. Nu är brända säkringar i batterierna verkligen inte någon vanlig händelse enligt de uppgifter vi har.

Båda dessa cyklar har framhjulsmotorer, vilket innebär att de har en planetväxel i motorn, för att utväxla motorns rotation till hjulet. Planetväxelns kugghjul är av nylon och kan betecknas som en slitagedel, den måste dels ibland smörjas, dels kommer den att slitas ned förr eller senare. Ju tyngre last man drar desto fortare slits de. Att byta dessa kugghjul är dock ingen stor och kostsam reparation, och den kan göras av normala cykelverkstäder. Kostnaden brukar ligga under tusenlappen.

Reservdelar?

Tillgång till reservdelar är förstås viktigt. Via Ecorides vd Martin Walleräng får vi besked att Ecoride håller reservdelar till elcyklarna i fem år. 

Från Crescent får vi inget besked om antal år:

-När det gäller frågan om hur länge vi som leverantör håller med reservdelar så följer vi riktlinjerna enligt producentansvarspolicyn. Vår målsättning är naturligtvis att man aldrig ska bli stående med en Crescent, uppger Pär Jansson som är försäljningschef vid Cycleurope.

Enligt reparatörer vi intervjuat, så har det än så länge inte varit några problem att få fram reservdelar till Crescent och Ecoride. Både dessa cykelmärken finns ju i Sverige, och leveranstiden på beställda reservdelar brukar röra sig om max 2-3 arbetsdagar, enligt vad vi fått fram.

Ecoride är för övrigt mycket öppna med reservdelar. Företagets reservdelssajt http://ecorideparts.com/ ligger öppen för alla. Dock framgår inte någon lagerstatus för olika delar.

Artikeln hör ihop med STORTEST: Storsäljarna 2021 i duell.

Läs mer