Elina passar många cyklister

Björn Åslund

Björn Åslund

3 jun 2021

TEST / Crescent har ett brett utbud av elcyklar, och Elina är den absoluta storsäljaren. Helt enkelt då det är en klassisk unisexcykel med lågt insteg och framhjulsmotor, som fungerar för väldigt många cyklister.

Elina är tillräckligt utrustad för de flesta cyklister, åtminstone för vardagens resor, om inte sträckorna är alltför långa. Den är stadigt byggd och du kan få med dig en hel del last. Förutom korg och pakethållare finns fästen för sidhängda cykelväskor. Snabbkoppling på pakethållaren för AVS-systemet, vilket gör att väskor och korgar snabbt kan sättas dit och lossas.

Vi noterar att Elina har ett något lägre än insteg än Ecorides Ambassador. Sålunda en bättre cykel om du har svårigheter i rörelseapparaten.

Crescent är ett varumärke från Cycleurope som framhåller att cyklarna tillverkas i Sverige. Fabriken finns i Varberg. Men många delar är från stora internationella företag i Asien. Motorsystemet E-Going beskrivs som egenutvecklat, men är från kinesiska Bafang. Dock har det anpassats av Cycleurope.

Vi som följt cykelmarknaden ett antal år kan notera att det sällan hörs klagomål på denna cykel. Crescent har lyckats skapa en cykel som är bekymmersfri för sina ägare. 

Värt att notera är Crescents Koppla-system, som bland annat ger batteriet ett skydd som bör minska tjuvarnas intresse.

För den som nöjer sig med tre växlar finns den snarlika Ella, till ett lägre pris. Elina finns även med s k herram, fast då med namnet Elwin.

Anti-theft battery. Batteriet är värdelöst för en tjuv. Det fungerar inte på andra elcyklar.

Motorsystem:

Framhjulsmotorn på 250 Watt har fem effektlägen som också har hastighetsbegränsning. Läge 1 ger elassistans upp till 10 km/tim, på 2 upp till 15 km/tim och så vidare. Man måste gå upp till läge 5 för att nå 25 km/tim. Det går alltså inte att trampa fort på de lägsta lägena och spara batteri eller få mer motion. Vill man ha någorlunda sprutt på färden är det läge 5 som gäller. 

På högsta effektläge drar den iväg riktigt bra, och orkar en hel del motvind i god fart. Men systemet uppför sig lite märkligt. Om man i god fart (20-25 km/tim) pausar trampandet, och sedan börjar trampa igen, så tar det flera sekunder innan motorn drar tydligt igen.

Displayen till vänster styret har ganska små knappar, men de funkar med handskar. Den visar också effektläge, hastigheter, distans med mera. Ganska små siffror och inte jättehög kontrast på displayen. 

Batteriet på Elina på 418 Wh vilket är mindre än Ambassadors batteri. Ett litet batteri är lättare att bära med sig i en väska när man lämnar cykeln. 418 Wh bör ge bortåt fem mil per laddning, vilket räcker för normal vardagscykling.

Crescent har ett system kallat Koppla, som bland annat har en s k DNA-matchning på batteriet, som ett stöldskydd. Det innebär att batteriet bara fungerar ihop med din cykel, och därmed värdelöst för tjuvar.

Elina har Light-version av Koppla, som via Bluetooth kan kopplas till en smart mobil. Förutom batteriskyddet får man tillgång till batteristatus, körstilsväljare, försäkringsinformation, sam viss statistik i appen.

Dock har inte Crescent låtit ägaren själv kunna ändra i körstilsväljaren. Den inställningen måste göras hos en cykelverkstad. Varför kan man undra?

Betyg: 3

Byggkvalitet

Det är svårt att hitta några tveksamheter i Elinas byggkvalitet, förutom en skramlande korg på testcykeln. Elina har svetsad pakethållare, vilket bör vara mer hållbart än en skruvad.

Betyg: 4

Utrustning

  • Skivbroms på framhjulet och fotbroms på bakhjulet. Fungerade som de ska.
  • 7 växlar i baknavet Shimano Nexus.
  • Sadeln är ganska fast. 
  • Godkänt lås AXA Solid som kan vajerlåsas
  • Däck Spectra Pergo-E 40-622
  • Pakethållare med AVS-fäste med snabbkoppling för väskor. Även fästen för sidhängda cykelväskor.
  • Sidostöd, men den står riktigt stadig på det.

Betyg: 4

Hydraulisk skivbroms på framhjulet, är numera vanligt även på standardcyklar.

Cykelkänsla

Cykeln i sig är alldeles utmärkt. Man sitter bra och hela konstruktionen känns stadig, säker och du har bra kontroll. Dock med ett undantag. Vi släppte styret efter en utförsbacke i cirka 30 km/tim, och genast började styret vobbla. Denna tendens fanns i fart från 25 och uppåt när man släppte styret. Men med händerna på styret var Elina helt lugn. Det är helt klart en mindre obalans i konstruktionen. Vi provade ett annat exemplar av Elina med samma vobblande resultat.

Fotbromsen tar bra, och skivbromsen fram kräver att man trycker till rätt ordentligt med bromshandtaget. Så det är liten risk för låsning.

Elina är inte speciellt tung för att vara elcykel, men vi tyckte nog den kändes aningen tungtrampad med motorn avstängd. 

Elsystemet drar som sagt bra, när man startar från låg hastighet och på högsta effekt 5. Men kan tycka det är synd att Cycleurope satt hastighetsbegränsningar på de lägre effektlägena, det går inte att köra med låg effekt och spara på batteriet.

Betyg: 3

Prisvärde

En välbyggd elcykel med navmotor kostar nog ungefär så mycket. 

Betyg: 3

Utseende/design:

Utseende som en klassisk damcykel med navmotor. Vi gillar att batteriet är litet och snyggt.

Plus

  • Stöldskydd på batteriet
  • Cykeln kan endast startas med ditt batteri
  • Man sitter bra
  • Litet batteri (lättare att ta med)
  • Bra lastmöjligheter

Minus

  • Fladdertendens i styret vid hög fart (om man släpper styret).
  • Går inte att snålköra i hög fart.

Totalbetyg: 17 /25

FAKTA

  • Crescent Elina
  • Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000
  • Pris 19 995 kr
  • Vikt: ingen uppgift
  • Motor: Egoing navmotor
  • Batterikapacitet: 418 Wh
  • Testcykeln från: Bland annat från Velo & Oxygen, Sickla/Nacka.

Stora skillnader i stöldskydd
Så är Elina och Ambassador att meka

Läs mer