Stilren elcykel för minimalt underhåll

Björn Åslund

Björn Åslund

18 maj 2023

TEST/ Företaget Movs erbjuder kunder i storstan månadsabonnemang på elcyklar, som alternativ till att köpa. Nu har utbudet utökats med två nya modeller. Vi har testat topputrustade Nörd som är byggd för att minimera behovet av underhåll.

Att det ska vara enkelt att ha elcykel är en del av affärsidén hos företaget Movs, som sedan snart två år tillbaka erbjuder en abonnemangstjänst där kunder i Stockholm och Göteborg kan hyra sin cykel istället för att köpa, månadsvis eller för längre perioder. 

Enkelhet är också ett signum i Movs nya egendesignade toppmodell Nörd, som från och med i vår kompletterar företagets utbud av eldrivna tvåhjulingar.

Valet av komponenter tyder på att Movs vill erbjuda en närmast underhållsfri cykel. Den har rullbroms, den har remdrift och är single-speed (bara en utväxling).

Nörds motorsystem är utrustat med dubbla sensorer för att avläsa hur mycket assistans motorn ska ge, vilket bidrar till en härligt mjuk och följsam cykelupplevelse – i alla fall så länge asfalten är slät och hel.

Ger man sig ut i gropigare terräng blir man varse om att cykeln saknar dämpning, för då blir upplevelsen desto skakigare.

Målgruppen lär dock främst vara asfaltspendlare i storstadsområdet, som värdesätter kvalitet i kombination med design.

På Nörd löper kablarna inuti ramen, som är gjuten i ett enda stycke och är fri från svetsfogar. Det ger en sober och ren stil, tänkt för att inte konkurrera med stilen hos den som cyklar.

För den som abonnerar ingår förutom tillgång till själva cykeln också fri service och reparationer, och stöld-och skadeskydd.

Motor:

Nörd har en 250-watts Bafang navmotor i bakhjulet, som får signaler om hur mycket kraft den ska leverera från dubbla sensorer. Cykeln har en sensor som mäter pedalernas rörelser, och en kraftsensor som känner av hur mycket tryck man lägger på pedalerna. Den samlade informationen ska ge en mer detaljerad bild av cyklistens intentioner. Upplevelsen är också en riktigt följsam elassist som svarar direkt, utan känsla av att knuffas på bakifrån, som kan vara fallet med bakmonterade motorer på enklare elcyklar. Med remdrift blir färden också behagligt tyst och mjuk.

Det finns fem olika effektlägen för att justera graden av motorassist. Inget läge är särskilt aggressivt i starten, vilket till största del är positivt. Om man behöver starta i uppförsbacke kan det dock bli trögt att komma igång, då det heller inte finns några växlar att justera motståndet med. 

Både sensortekniken i pedalerna och batteriet är egendesignat av Movs. Batteriet rymmer 540 Wh och ska enligt specifikationerna räcka för 100 km cykling. För

Enligt den inbyggda hastighetsmätaren skjuter motorn på till cirka 26-27 km/h, vilket får anses ligga inom felmarginalen.

Betyg: 4

Remdrift, inga växlar och rullbromsar – Movs Nörd är utformad för att kräva minimalt med underhåll.

Byggkvalitet

Nörd har en gedigen och genomtänkt konstruktion. Ramen är gjord i ett enda stycke utan svetsskarvar och hela cykeln känns robust och välbalanserad. 

Cykelkorgen fram klarar en last på fem kilo och är monterad direkt på ramen, utan stag som lägger vikt på framhjulet. Kablar och batteri är integrerade i ramen, här finns inget löst som skramlar.

Betyg: 5 

Utrustning: 

  • Remdrift från Gates carbon drive borgar för hållbarhet. 
  • Korg
  • Shimano Nexus rullbromsar. 
  • Cykeln saknar dämpning. 
  • Integrerade fram och baklampor och punkteringsskyddade däck.

Betyg: 4

Cykelkorgen fram klarar en last på fem kilo.

Cykelkänsla:

Nörd bjuder på en härlig cykelkänsla och en fin balans, och känns oväntat lättrampad även när motorn kopplas ur. Ändå är det en stabil pjäs som går stadigt över både is- och snöremsor som dröjt sig kvar på marken den kalla vårdag som testet utförs. 

Batteriets centrala placering rakt under sadeln bidrar till att hålla att tyngdpunkten är där man vill ha den  – rakt under sig, och här finns inget vobblande eller känsla av att cykeln skulle ha en egen vilja. Det tysta drivsystemet och direkta gensvaret från motorn gör cykelupplevelsen lätt och ledig. 

Många cyklister växlar för lite när de elcyklar vilket kan slita på cykeln. På Nörd finns inga växlar, och man slipper det problemet. För att justera hur lättrampad färden ska vara kan man skifta mellan de fem olika assistlägena – och jag kommer på mig själv med att jobba mer med dem än jag bruka göra när det finns växlar. Så länge vägen inte lutar för mycket uppåt funkar det fint, men jag saknar att kunna växla ner i kraftiga uppförsbackar. Att starta i starkt uppåtlut är i princip omöjligt även i det starkaste assistläget. Jag får helt enkelt vända och ta lite fart för att komma upp.

Nörd är utrustad med rullbromsar både fram och bak som biter till bra och fungerar utan anmärkning. Sittställningen är upprätt med en lätt framåtlutning. Handlovsstöd på handtagen gör ställningen bekväm.

Betyg: 4

Prisvärde:

Nörd känns gedigen och välkonstruerad och ger bra värde för pengarna, vare sig man väljer månadsabonnemang ( billigare än månadskort för kollektivtrafiken i Stockholm) eller om man väljer att köpa cykeln.

Betyg: 4

Utseende/design:

En stilren cykel för dig som gillar det rena och avskalade. En modern klassiker.

Totalbetyg: 21/25

Plus: 

  • Följsam och direkt elassist.
  • Tyst. 
  • Snygg och gedigen design.

 

Minus: 

  • Stötig på ojämnt underlag. 
  • Trög vid start i backe

 

Test: Movs Nörd

Klass: Mellanklass

Webb: movsclub.com

Cirkapris: 29 995 kr, eller abonnemang från 745 kr/mån.

Vikt: ca 25 kg 

Batterikapacitet: 540 Wh

Motorsystem: 250 W borstlös bakmotor från Bafang

Testcykeln från Movs i Stockholm

Testcyklist: Lotta Hedin

Läs mer