Prisvärd Evobike med mittmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

24 jun 2022

TEST / Efter att tidigare ha ägt en Evobike cykel från Nordbutiker fick jag dålig eftersmak av både kvalitet på cykeln och kundtjänst så var det spännande att se om de blivit bättre. Testcykel var av 2021 års modell som är i grunden lika som kommande 2022 års modell förutom några detaljer. Årets modell har nio växlar istället för åtta och batterikapaciteten har ökats från 10,4 Ah till 12 Ah. 

Företaget Nordbutiker har funnits sedan 2006 och deras verksamhet är fokuserad på lätta eldrivna fordon. De har sedan starten haft en kontinuerlig tillväxt. Cyklarna är tillverkade i Portugal och designade i Sverige.

Den cykel jag testade är den dyraste modellen i klassen pendlar/trekking cyklar. Styret är justerbart i höjdled så det är lätt att få en högre sittställning som gör att den även fungerar bra i stan. Den finns i tre färgen och två olika ramar – en med lågt insteg (trapetz) och en med högt ramrör. 

Eftersom jag tidigare haft dålig erfarenhet av kvaliteten så kontrollerade jag detaljarbetet noggrant och tog bland annat av däcket för att se vad det var för fälgband som användes. Det var av bra kvalitet och jag hittade inget ”fusk” med de små detaljerna förutom att ringklockan fungerade dåligt.

Det allmänna intrycket är att det är en välbyggd cykel även i de små detaljerna. Den är relativt smidig och lätt men har ingen framfjädring och det är relativt smala däck som gör att den trivs bäst på jämna vägar. På många cyklar är framskärmarna alldeles för korta men här man ändå dragit ner dom en bit. 

Främre lampan går att få att  tändas automatiskt då det blir mörkt och ljusbilden är bra utan att blända och fullt tillräcklig i stadsmiljö.

Det är två års garanti på batteriet vilket är bra. Det ingår inget lås så det behöver man komplettera med.

Det här känns som en gedigen och stabil cykel i det lägre premiumskiktet som jag inte skulle vara orolig för att köpa. De har höjt kvalitetsnivån!

Shimano Acera med 8 växlar.

Motor:

Motorn sitter i mitten vid pedalerna och ger assistans efter hur hårt du trampar (momentsensor). Tillverkaren är Bafang som är en stor global tillverkare av motorer och modellen G330 ingår i deras Max Drive serie. Max vridmomentet anges till 80 Nm men bara en momentsiffra är inte tillräckligt för att avgöra skillnaden i styrka mellan olika motorer. Det finns fem assistans lägen och displayen är tydlig och visar även information om batteriets status, hastighet, medelhastighet, maxhastighet och distans. Det är för- och nackdelar med avtagbar display och den här går inte ta med sig.

Jag testade cykeln vid +5 grader och jämförde med max assistans på en teststräcka hur mycket av batteriets energi som förbrukades och det var mer än på min referenscykel och den gick långsammare i uppförsbackarna. 

Den tvekade dock inte att ta sig upp även för rejält branta backar. Jag rekommenderar att välja tillvalet på batteriet som har 15 Ah (540 Wh) vilket ger längre körsträcka och batteriet kommer att hålla längre vilket blir ekonomisk på sikt även om det är ca 1500 kr dyrare i inköp.

Cykeln är relativt lättrampad utan assistens vilket indikerar att det är bra cykelställning och att motorn inte bromsar.

Ljudnivån är ungefär som andra mittmorer, varken tystare eller bullrigare.

Vid högsta assistansnivån är det en liten fördröjning av assistansen och den hänger även kvar något då jag slutar trampa. Det vänjer man sig ganska snabbt vid. 

Betyg: 3 

 

Däcken är ganska smala, och inuti finns fälgband av godkänd kvalitet.

Byggkvalitet: 

Jag granskade byggkvalitet noggrant och den var helt ok på allt utom en dåligt fungerade ringklocka.

Betyg: 4

Utrustning: 

Utanpåliggande växlar 8 växlar

Hydrauliska skivbromsar Tektro

Belysning tänds centralt på displayen

Ramlås saknas

Betyg: 4

Tektro skivbromsar som tog riktigt bra.

Cykelkänsla: 

Den har stora likheter i utseendet som en vanlig cykel och upplevs som ganska lätthanterlig. När jag håller bra fart över vägbulor, håligheter, brunnslock och lagningar i asfalten så saknade jag lite bredare däck och dämpad framgaffel. Batteriet och motor sitter på en bra plats som ger låg tyngdpunkt och ramen är stabil så det är riktigt kul att pressa på i kurvorna. Den tvekar inte för några uppförsbackar.

Väl fungerande växlar och de hydrauliska skivbromsarna från Tektro tog ovanligt bra för att tillhöra det ”lägre” segmentet. Framljus och bakljus är tillräckligt bra, sadel och cykelhandtag helt godkänt och skärmar bättre än på merparten cyklar. Styret är inställbart i höjdled. Tyvärr var ringklockan är mindre bra.

Betyg: 4

 

Prisvärde:

Det är få cyklar med mittmotor och välkända komponenter som ligger strax över 20 000 kr och med det större batteriet på 540 Wh hamnar denna på ca 24 500 kr

Betyg: 4

Utseende/design:

Förutom batteriet som sitter som en klump på ramen så ser den ut som en vanlig cykel och inte som någon ”klumpig” elcykel. Det är en klassisk design som även innebär att hållfasthet och funktion är väl beprövat. Designen av display är bra och tydlig.

Plus

  • En bra standard på viktiga komponenter och välbyggd.

Minus

  • Fördröjning av assistansen
  • Bara en ramstorlek

 

Totalbetyg: 19/25

Test Evobike Sport Mid-Drive

  • Pris cirka 23 000 kr
  • Vikt: 24 kilo
  • Motor: Bafang Max Drive mittmotor
  • Batterikapacitet: 432 Wh
  • Testcykeln från: Evobike 
  • Testcyklist: Per Wickman