Härlig cykel för både stan och skogen

Björn Åslund

Björn Åslund

28 apr 2023

TEST/  Canyon Pathlite:ON 8 SUV är en härlig allsidig cykel som fungerar utmärkt i stan, som pendlarcykel och till och med som en e-mtb i skogen. Urstark motor och remdrift med steglös inbyggd växel som är underhållsfri.

Canyon Pathlite finns i olika varianter från ca 30 000kr, den testade cykel är toppmodellen i serien som går loss på cirka 52 000 kr. Den finns i olika storlekar och ramtyper. Den vi testade är med lågt insteg och det innebär inte att den är en svajig utan rejält styv även i skogen. Batteriet är på hela 750 Wh och sitter i en sluten ramprofil som ger en styvhet som överträffar de mesta vi provat. Dessutom är det ett ganska brett insteg.

Vägegenskaperna är utomordentligt bra med en geometri som är korrekt för cykling vilket gör att den är lätt att cykla på utan assistens trots grova däck och en inbyggd steglös växel från Enviolo. Det hörs ett dovt morrande från däcken på asfalt som inte är störande och mönstrets mitt gör däcket snabbt på hårt underlag. 

Motorn är mycket tyst tills det blir riktigt brant då det hörs ett svagt susande. Det räcker med ett finger på bromshandtaget för att modulera bromskraften och det är extra bra i skogen för att ha ett bra grepp om styret då underlaget är ojämnt. Bromsen tar mycket bra och lätt att anpassa bromskraften. Den fina responsen på motor, bromsar och däck tillsammans med en bra framgaffel gör att det inte märks att det är tung e-mtb och när det blir stökigt så hjälper även den dämpade sadelstolpen till att ta upp stötar.

Canyon är en tysk tillverkare som designar cyklar som tillhör toppskiktet i flera olika kategorier. Försäljningen sker från webben för att minska antal led och förhoppningsvis ge lägre pris till kunden. Ett antal lokala cykelhandlare anlitas för att hantera exempelvis reklamationer. De har en utökad reklamationsrätt på sex år. Cykeln leveras i ett stort paket och det är i stort sett bara framhjulet som behöver monteras.

Drivsystem:

Mittmotorn är Bosch Performance CX som har momentsensor och ger max 85 Nm. Kraften överförs med en Gates drivrem till den steglösa bakväxeln från Enviolo. 

Det är en avancerad manöverpanel till vänster på styret och displayen Kiox 300, som i ger mycket detaljerad information, exempelvis kan du se hur stor kraft du själv bidrar med. Displayen är liten och smidig och kan lätt tas loss. Det nya Bosch ”smarta system” har trådlös uppdatering och ligger i framkant av utvecklingen. Systemet har ”eBike lock” för att minska risken för stöld och det kommer även ”eBike alarm” i snar framtid. Remdrift och sluten bakväxel ger ett nästan underhållsfritt system.

Med det stora batteriet på 750 Wh kommer du långt och har fyra assistanslägen Eco, Tour+, eMTB och Turbo att välja på. Via appen Flow går det att anpassa funktionaliteten på Eco och Turbo. Motorn arbetar tyst och i Turbo klarar den de brantaste backarna men då ger den ifrån sig ett tyst väsande. Batteriet tas ut under ramen och cykeln måste då läggas ner vilket är lite krångligt.

Promenadassistansen fungerar perfekt och vid stopp i brant backe bromsar motorn cykeln så att den inte rullar bakåt.

Betyg: 5

Tydlig display och färgen gör det lätt att se vald assistansnivå.

Byggkvalitet:

Allt är mycket gediget konstruerat och Canyon har en utvidgad reklamationsrätt på sex år. Stabiliteten när cykeln står på stödet borde dock förbättras.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Gates remdrift. 
  • Enviolos steglösa växel.
  • Magura 4-kolvs skivbromsar
  • Belysning med helljus. 
  • Bra dämpgaffel. 
  • Breda och bra optimerade däck 
  • Skärmarna som täcker långt ner på framhjulet. 
  • Det saknas bara lås. 

Betyg: 5

Cykelkänsla:

Geometrin gör att det är lätt att hitta en bekväm sittställning och få bra kraft i tramptagen (jag är 178 cm). Vägegenskaperna är utmärkta vilket märks i snäva svängar och vid hårda inbromsningar. Den styva fjädrande framgaffeln tar upp de flesta ojämnheter och tillsammans med de breda däcken och fjädrande sadelstolpen så har du utomordentligt bra komfort. Vridreglaget för ändring av utväxlingen borde göras lättare att manövrera.

Betyg: 5

Prisvärde:

Prislappen är stor men jämfört med andra cyklar med motsvarande utrustningsnivå så är det svårt att hitta något billigare.

Betyg: 4

Utseende/design:

Med lågt insteg tror du kanske inte att den ska leverera i skogen men det gör den med råge. Den ger lite association av att vara en ulv i fårakläder.

Plus

  • Kraftfull motor och batteri 
  • Steglös växel som går att växla under belastning
  • Remdrift 
  • Vägegenskaper som är på topp
  • Nästan underhållsfri

Minus

  • Stabilitet vid parkering
  • Krångligt att ta ur batteriet

Totalbetyg: 24/25

Test: Canyon Pathlite:ON 8 SUV step-through

Klass: Lyx

Pris cirka 52 000 kr

Vikt: 29 kilo

Motor: Bosch Perfomance Line CX

Batterikapacitet: 750 Wh

Testcykeln från: Canyon

Textcyklist: Per Wickman

Läs mer