Ett multiverktyg på två hjul

Björn Åslund

Björn Åslund

26 maj 2022

TEST / Att cykla Tern GSD är precis lika enkelt som en normal elcykel. Men den har kapacitet ersätta en bil som vardagsfordon. Med tillbehör är den kapabel att skjutsa två barn, och att lasta många kilo både fram och bak. Dessutom med riktigt stark elmotor. Möjligheterna blir många, som med ett multiverktyg.

Barn och mycket last, då tänker många stor lådcykel. Men söker man alternativ kan lastcykel av typ longtail vara värt att fundera över. Inte minst då de är mycket smidigare framför allt i trånga trafikmiljöer.

Denna Tern GSD finns i tre varianter. Vi testade den enklast modellen GSD S10 med utanpåliggande växlar, kedjedrift och 400 Wh batteri. Den mest sålda i Sverige lär vara mellanmodellen GSD S00 LX med remdrift och Enviolo steglös växel, som väljs då dessa komponenter är mer motståndskraftiga för vinterklimat än kedjedrift. Toppmodellen GSD R14 har dubbla batterier (totalt 1000 Wh) och Rohloff e-växel med 14 steg.

Det mest intressanta med Tern GSD är flexibiliteten, bland annat i form av en stor mängd tillbehör från Tern, som gör att cykeln kan anpassas för alla möjliga behov. Den kan ta två barnstolar, den kan ta lastplattformar både bak och i fronten och den kan ta stora sidoväskor. Tern har en rad olika tillbehör för att ta last och passagerare, där finns också vädersäkrade sittskydd, bland annat en s k storm box som är ett litet tält för två barn. Det finns också olika korgar, exempelvis för hundar.

Cykeln ska kunna fungera för alla möjliga behov, inte bara för familjer som vill ha en flexibel lastkapabel cykel. Även hantverkare som vill ta med sig verktyg och utrustning har skaffat denna cykel, bland annat då den ger ett väldigt smidigt fordon i stadstrafik.

Ramens bakdel är intrikat uppbyggd med delar i olika vinklar, för att klara tunga vikter. Cykeln ska klara en totalvikt av 200 kilo. Själva cykeln väger 33,5 kilo, så man kan slänga på drygt 165 kilo. För att dra ett sånt lass krävs vass eldrift, och Tern har valt Bosch lastcykelmotor Cargo Line, som är urstark på de högsta effektlägena.

I övrigt noterar vi flera ovanliga finesser. Cykeln kan relativt enkelt parkeras upprätt på bakdelen, för att spara yta. Parkeringsstödet, central sådant, blir spärrat när det fälls ned, men lossas med en spak på styret vilket underlättar vid start med tung last.

Det kan nämnas att Tern GSD ska fungera för både långa och korta cyklister, mellan 150 och 195 cm, enligt tillverkaren.

Denna Tern GSD har försetts med tillbehör, dels en lastplattform, dels låga sidoplattformar. Just denna cykel är beställd av hantverkare.

Motor:

Bosch Cargo Line är verkligen ett elmotorsystem för tunga lastcyklar. Något som imponerar är ordentligt med vridmoment redan i startögonblicket, åtminstone på de högsta effektlägena. Det går alltså att komma igång snabbt i branta backar, utan att det blir alltför mycket vingel.

Vridmoment uppges till 85 Nm, vilket är mycket, och det känns som sagt. På de högre effektlägena Sport och Turbo är det påfallande mycket bidrag till trampandet. Vi hade inga problem att cykla upp för tunga backar i god fart på de högre effektlägena. Till att börja med hårt tryck på pedalerna, men när vi minskade pedaltrycket blev det uppenbart med vilken kraft motorn tog över. Lägsta Eco ger ganska lite kraft, men underlättar förstås trampandet en del. 

På styret sitter Bosch enklast display Purion, den har stora knappar och är tydlig. Den är fast monterad och inget enkelt byte för klåfingriga.

Batteriet på 400 Wh uppges räcka till mellan 42-85 km. Cykeln har fäste för ytterligare ett batteri på 500 Wh.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Tern GSD verkar vara en riktig kvalitetskonstruktion, som ska tåla det mesta.

Betyg: 5

Bakhjul och kedja är som synes ordentligt inkapslade.

Utrustning: 

Tern GSD är ganska renrakad på lasttillbehör i grunden. Det är alltså upp till köparen att lägga till utrustning för att den typ av last som man prioriterar. Men Tern GSD har ändå en bra grundstandard:

Godkänt ramlås (på framhjulet)

Centralt parkeringsstöd

Magura skivbromsar med fyra kolvar

Heltäckande kedjeskydd

Tio utanpåliggande växlar Shimano Deore

Belysningen tänds med en knapp på frontlampan. Bromsljus där bak.

20 tums däck Schwalbe Big Ben

Betyg: 5

Frontlampan är snyggt hopbyggt med styret. Lyset tänds centralt med en knapp på lampan.

Cykelkänsla:

Vi börjar cykelturen med motorn i viloläge. Trots många kilon går en påfallande lätt åtminstone på plan mark. Rullmotståndet är tydligen lågt. Sittställningen är rätt upprätt, kanske inte helt optimalt i tufft väder.

De små hjulen ger en lite annorlunda känsla i styret, det känns väldigt lätt att styra. Det gör styrningen väldigt direkt, så det är lätt att kvickt byta kurs.

I stora drag kan cykelkänslan jämföras med vanliga elcyklar. Det känns tryggt och säkert. Inte minst när man behöver bromsa, då har vi skivbromsar som gör jobbet med marginaler utöver det vanliga, vilket naturligtvis behövs om man har många kilo med sig. 

Testturen var utan last, så vi kan inte bedöma hur det känns med en vuxen på pakethållaren, eller 50 kilo verktyg. Tyngdpunkten blir då lite högre, vilket kan bidra till lite vingligare känsla. Vi tror ändå detta är ett mindre bekymmer.

Överlag är cykelkänslan riktigt trevlig. Med stöd från den urstarka eldriften från Bosch-motorn, så infinner sig en känsla av oövervinnlighet. Vad finns det för cykelutmaningar Tern GSD inte klarar? Skulle vara Vätternrudan (fast där tillåts inte elcyklar).

Betyg: 5 

Prisvärde:

Visst är runt 50 000 kr en rejäl summa för en elcykel. Men Tern GSD är användbar och allsidig, samt välbyggd, så den helt klart är ett seriöst alternativ till bil i stan. Vi tycker man får riktigt bra utdelning för pengarna.

Betyg: 4

Utseende/design:

Helt klart en ganska egen form, som vi tror att man antingen älskar eller dissar. Oavsett utseendet är formen gjord med tanke på funktionalitet.

Plus

  • Konstruktionen medger stor flexibilitet för olika tillbehör last och persontransport
  • Råstark motor
  • Bra cykelkänsla
  • Prisvärd trots stor prislapp

Minus

  • Ganska tung

Totalbetyg: 24/25

Tern GSD S10

Klass: Lastcykel

Pris cirka 49 900 kr

Vikt: 33,5 kilo

Motor: Bosch Cargo Line

Batterikapacitet: 400 Wh

Testcykeln från: Elovelo, Stockholm 

Textcyklist: Björn Åslund