En Verve med dragvillig eldrift

Björn Åslund

Björn Åslund

17 jun 2022

TEST/ Treks Verve-serien är ett mindre universum av olika modeller av hybdridtyp, främst tänkta för cyklingen i stan. Vi har testar Verve+ 2 som har den ordentligt pigga Bosch Performance-motorn. 

Trek Verve är en omfattande serie elcyklar av lite bättre klass med mittmotor, pakethållare, hydrauliska skivbromsar och motorsystem från Bosch. Det är elcyklar med upprätt körställning, i huvudsak tänkta för turer på stan och cykling på asfalt.

De finns med olika ramar, lågt insteg, unisex och med klassisk herram med högt övre ramrör. Ju högre nummer i modell-serie 1, 2, 3 eller 4, desto mer påkostade komponenter. På flera av modellerna kan man välja storlek på batteriet.

Man kan få en Trek Verve för strax under 25000 kr. Men då är det instegsmodellen Trek Verve 1, med minsta batteriet på 300 Wh, är utrustad med motorsystemet Bosch Active. En ganska blek motor jämfört med den kraftfulla Performance-maskinen som sitter på testcykeln Verve+ 2.  

Vill man ha kraft och drag, så är det absolut Verve+ 2 ett bättre val. 

Den starka Bosch Performance-motorn är verkligen en tillgång. Ofta räcker det att trampa på lägsta Eco. Visserligen får du lägga lite tryck på pedalerna, och cykeln rusar inte upp i 25 km/tim direkt. Känns det lite klent är det bara öka till Tour, och cykeln känns genast betydligt piggare. 

Men det finns ytterligare två högre effektlägen. Med andra ord, så finns här motorkraft för att dra ordenliga lass. Som det är mittmotor och nio växlar, så kan den tugga sig upp för branta backar i riktigt god fart.

Överlag är Verve+ 2 en riktigt trevlig elcykel inom kategorin citycykel med mittmotor. Vi har svårt att hitta något negativt, skulle vara sadelns utformning. Men det är också en smaksak.

Motor:

Mittmotorn Bosch Performance erbjuder upp 65 Nm i vridmoment, vilket betyder kraft för elcykelfart 25 km/tim även i rejäla backar och sur motvind. På Eco är den lite försiktig vilket kan vara bra, så cykeln inte rusar iväg. Vill man mer kraft så vaknar motorn tydligt på Tour. De riktig potenta effektlägena Sport och Turbo sparar man lämpligen till krävande motlut och om man ska dra tungt, då användning av höga effekter sliter hårt på drivlinan.

Bosch Performance är ett väl utvecklat mittmotorsystem, som nu är inne på sin fjärde generation. Vi hittar inget i motoregenskaperna som irriterar. Bosch har verkligen utvecklat motorsystemet, så att man det har en naturlig cykelkänsla. Ju mer man pressar pedalerna, desto mer effekt. Och motorkraften släpper direkt när man upphör att trampa. Dock uppstår en lite märklig känsla då, som att pedalerna vill fortsätta rotera ett kort ögonblick. Dock inget som stör. Motorkraften fasas ut mjukt vid cirka 26 km/tim.

Testcykeln hade ett batteri på 400 Wh, och enligt motordisplayen bör det räcka till 9-10 mil på Eco. En sträcka som kan vara både längre och kortare beroende på förhållandena.

Batteriet, som är låstbart, i pakethållaren är mycket smidigt att plocka ut och sätta tillbaka. 

Till vänster sitter manöverknapparna, som är föredömligt lättarbetade.

Mitt på styret sitter den lite bättre displayen Intuvia. Här startas motorsystem, tänds belysning och så finns ett antal lägen som visar max hastighetet, genomsnittshastighet, beräknad körsträcka på batteriet, samt en del annat.

Displayen är lätt att plocka med sig som ägare. Och batteriet likaså, vilket gör cykeln mindre lockande för tjuvar.

Betyg: 5

300, 400 eller 500 Wh batteri. Större batterier är dyrare men sannolikt en god affär i långa loppet, då de inte behöver laddas så ofta.

Byggkvalitet:

Trek Verve+ 2 känns som en rakt igenom välbyggd elcykel. En svag punkt, som den delar med andra elcyklar med starka mittmotorer, är att drivlinan kan slitas rätt snabbt. Räkna med kedjebyten ibland.

Betyg: 4

Utrustning: 

  • Pakethållare för MIK-tillbehör. Remmar håller paketen.
  • Hydrauliska skivbromsar
  • Belysning som tänds centralt
  • Punkteringskyddade däck
  • Utanpåliggande växel, Shimano Acera 9-växlar
  • Ramlås
  • Betyg: 4

Dämpare med kort slaglängd, men ger ändå lite mjukare gång.

Cykelkänsla:

Just testcykel har ram med lågt insteg, vilket vi gillar. Man behöver inte vara smidig som en katt för att äntra den.

Vi susar iväg på Eco till att börja, vi får ta i lite men märker ändå att motorn tar en del av jobbet. Men som vi nämnt tidigare, här finns krafter på de högre effektlägena. Stänger vi av motorn, så känns den dräglig. Vi har trampat värre elcyklar med tomt batteri, men också lättare.

Överlag känns den stadig vid manövrering. Den har dämpad framgaffel och dämpad sadelstolpe, vilket faktiskt gör viss nytta när cykeln framförs på gatsten. 

De hydrauliska skivbromsarna då? Jo, frambromsen tog inte jättehårt, vi lyckades inte låsa framhjulet, vilket bör minska risken för omkullkörning. Bakbromsen var lättare att låsa. Men totalt sett tyckte vi att skivbromsarna fungerar som tänkt, och det blir snabbt stopp i akuta lägen.

Något vi inte riktigt blev kompis med var sadeln. Den var utformad med en glipa i mitten, som skavde er testredaktör i de nedre regionerna. Inte säkert alla har det bekymret, och sadeln går ju att byta.

Betyg: 4

Kedjeskyddet täcker ju bra, men utanpåliggande växlar är utsatta under vintern för salt och sand.

Prisvärde:

En bit över 30 000 kr, men då får man ett riktigt trevligt motorsystem, och med den utrustning man kan förvänta sig i denna prisklass. Tycker man denna summa är svettig, finns enklare modeller av Trek Verve.

Betyg: 3

Utseende/design:

Inte en cykel som sticker ut i mängden, förutom att batteriet väldigt tydligt avslöjar att det är en elcykel.

Plus

  • Motorn stark och pigg
  • Bekvämt med lågt insteg
  • Välbyggd
  • Trevlig cykelkänsla

Minus

  • Sadeln inte optimal (för testredaktören)

Totalbetyg: 20/25

Test Trek Verve+ 2

  • Klass: Exklusivt 30 000 – 40 000
  • Pris cirka 32 000 kr (beror på batteristorlek)
  • Vikt: 23,6 kilo (exklusive batteri)
  • Motor: Bosch Performance Line Cruise, 250 watt, 65Nm
  • Batterikapacitet: 300, 400 eller 500 Wh. Testcykeln hade 400 Wh.
  • Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping.
  • Testcyklist: Björn Åslund.

Läs mer