En sportigare version av en klassisk modell

Björn Åslund

Björn Åslund

10 jul 2023

TEST / E-fly Via är lite av en korsning mellan en klassisk damcykel och en hybridcykel, framtagen för att vara lätt att underhålla och använda. För den som håller sig på asfalten och föredrar fotbroms och ren design kan den bli en vän i vardagen. 

E-fly från danska C.Reinhardt introducerades i hemlandet 2011, och har sedan ett par-tre år tillbaka även funnits att köpa hos vissa handlare på vår sida om Öresund. Nu lanseras märket på riktigt Sverige, och med i uppställningen av nya cyklar finns modellen E- fly Via, som är lite av en korsning mellan det man brukar kalla för en hybridmodell och en cykel av klassisk modell. Den är utrustad med mittmotor, fotbroms, sju inkapslade växlar med vridhandtag och punkteringsfria däck. Som alla E-fly cyklar är den framtagen för att vara lätt att både använda och underhålla. Sittställningen är försiktigt framåtlutad. Batteriet är väl tilltaget, men av olika anledningar känns den inte som en långfärdscykel. En god vän i vardagen kan den ändå bli för den som håller sig på asfalten och gillar ren design.  


Bafang mittmotor M400. Kinesiska Bafang är globalt en stor leverantör av elcykelsystem, vilket är en fördel om man behöver reservdelar.

Motor

Mittmotorn M400 från Bafang ger assist upp till 25 km/h som lagen föreskriver. Det finns fem olika assistlägen plus walkassist. Det är en tyst och mestadels mjuk kraftöverföring. Ibland kan man uppleva en anings fördröjning mellan att man lägger kraft på tramporna och reaktionen från motorn. Det är dock på detaljnivå.  Vridmomentet är hela 80 Nm, och den tuggar sig lätt uppför även branta backar. Men någon raket i uppförsbackarna är det inte riktigt och man får se till att vara aktiv och använda växlarna. På vissa elcyklar behöver man knappt växla ner när man kommer till en uppförsbacke, för motorn skjuter på så mycket ändå. Så är det inte här.

Pluspoäng för en tydlig och lättmanövrerad display som visar allt man vill veta utan att det blir rörigt.

Betyg: 4

Byggkvalitet

E-fly Via både ser lätt ut och känns lätt när man cyklar på den. Ramen som känns välgjord är smäcker och till både känsla och utseende påminner detta om en vanlig oassisterad cykel och växlarna flyter fint. Fram och bakljus som får ström av huvudbatteriet.

Betyg: 4

Utrustning

• Batteri från Phylion, 518 Wh 

• Fotbroms bak, hydraulisk skivbroms fram.

• 28 -tums hjul. Punkteringsfria däck (37-622), Duro e-cykel  

• Sadel E-Fly Supersoft

• Lyse fram och bak som får ström av huvudbatteriet

• Inkapslade navväxlar i 7 steg från Shimano Nexus

• Pakethållare bak ingår, klarar en last på 26 kg.

• Rejält stöd

Betyg: 4

Cykelkänsla

E-fly Via har som sagt en lätt känsla över sig, som påminner om att sitta på en vanlig cykel. De punkteringsfria däcken som är lite tunnare rullar fint och lätt på asfalt. På ojämnare underlag och grusvägar blir det dock stötigt. Cykeln har ingen dämpning.

Sittpositionen är någonstans mellan upprätt och något lite sportigare framåtlutad och styret är riktigt trevligt, med sköna handtag med stöd för handlovarna. Den ganska så upprätta positionen medför dock att man har mycket tyngd på rumpan, och det hade inte skadat med lite fjädring i sadelstolpen som E-fly har på några av sina andra modeller, eller kanske mjukare stoppning. Cyklar man långt på Via kan man få lite träsmakstendenser.


Kunde vara bättre bett i bakhjulets fotbroms.

E-fly Via har fotbroms bak och skivbroms fram. Tyvärr biter inte fotbromsen fullt så kvickt och effektivt som man skulle önska. Även handbromsen för framhjulet hade gärna fått bita bättre –vi får inte riktigt till det tvärstopp vi vill kunna ha tillgång till på en elcykel.

De inkapslade växlarna( sju) med vridhandtag flyter fint, och man behöver använda dem. 

Batteriet är placerat bak under pakethållaren. Generellt brukar man få bättre viktfördelning och mer stabilitet på elcyklar där batteriet är centralt placerat på sadelstolpen eller mitt på ramen. Här känns balansen mestadels bra, men i en skarp sväng kan man känna att baken på cykeln svajar till lite.  

Planerar man att cykla med barnstol eller mycket packning skulle det dock kunna bli väl mycket tyngd bak och därmed instabilt.

Betyg: 3

Prisvärde:

29 000 för den här cykeln är inte ett kap, men inte heller ett rån. 

Betyg: 3

Totalbetyg: 18/25

Plus:

  • Bra och tydlig display. 
  • Lätt känsla

Minus:

  • Obekväm sadel.
  • Bromsarna borde bita bättre.

Fakta

  • E-Fly Via
  • Klass: Mellanklass
  • Pris: 28.999 kr
  • Vikt: 25 kg
  • Motor: Bafang M400 250W mittmotor
  • Batterikapacitet: 518 Wh
  • Testcykel från C. Reinhardt
  • Testcyklist: Lotta Hedin