En Ambassador för rejäla backar

Björn Åslund

Björn Åslund

14 apr 2023

TEST / Ecorides modell av den mittmotorförsedda premiumcykeln Ambassador AXS M-5 E6 ger ett gediget intryck vid första påseendet. Med en stark mittmotor går det alldeles utmärkt att ta sig upp för rejäla backar.

Testturen sker på en sträcka från centrala Göteborg upp till Kvarnbyn i Mölndal. Alla som cyklat denna väg kan intyga att uppförsbackarna suger musten ur benen. På en cykel med en ljudlös elmotor märker man ingenting av trötthet. 

Den har Shimano Nexus navväxel med fem utväxlingar. Navväxelns fördel är att hela växelmekanismen är väl skyddad från vägsand och saltsprut. Dessutom får en vanlig fotbroms plats i navet. 

En viktig egenskap för en elcykel är hur den är att cykla på när elen har tagit slut. Ambassador AXS M-5 E6 känns lättrampad, på slät mark kan man susa fram i god fart utan att anstränga sig speciellt mycket. 

Vi tycker den passar för året-runt cyklister med dagliga sträckor på 1-2 mil. Den starka motorn gör att svåra backar och motvind sällan blir utmaningar.

Ecoride är ett välkänt Göteborgsföretag som tillverkat elcyklar i över 15 år. De har egna butiker i storstäderna och samarbetsavtal med en mängd lokala cykelverkstäder runt om i Sverige. Detta borgar för att man snabbt kan få hjälp om något skulle börja krångla.

 

Motor

Motorsystemet är från välkända Shimano. Den heter Steps E 6100 och med 60 Nm i vridmoment är den lite kraftfullare än ”lillebrodern” Steps E 5100. 

Trycksensorn i pedalerna känner av hur hårt man trampar och ökar effekten från motorn. Tack vare detta så känner man inte mycket av när motorhjälpen sätter in. Inget ryck eller känsla av att man dras iväg av cykeln. Men när man kommer fram till en uppförsbacke så glädjer man sig åt att kunna hålla god fart uppför, också i branta backar. 

Motorn uppför sig oklanderligt och gör sitt jobb helt utan motorbuller. 

Det är enkelt att ändra motorhjälpens fyra olika effektlägen tack vare knapparna på displayen. Displayen är fast monterad och visar vilket effektläge som man kör på, hastigheten och kvarvarande räckvidd. Dessutom kan man få fram en trippmätare och info om hur långt cykeln rullat sedan den var ny.

Batteriet sätts fast på framramen genom att man placerar det på den nedre hållaren och svänger in överändan i det övre fästet. Ingen nyckel behövs för detta moment. Bra!

En stor fördel är att batteriet är mycket enkelt att ta med när man parkerar på allmän plats. Dessutom väger det inte mer än några kilo och går lätt ner i en ryggsäck.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Cykeln känns stadig och välbyggd. Alla svetsfogar ser släta och fina ut. Lackens finish utan anmärkning.

Betyg: 4 

Utrustning:

  • Navväxel, fem växlar
  • Hydraulisk skivbroms fram
  • Fotbroms bak
  • Lyse bak och fram som drivs av motorbatteriet
  • Däck Schwalbe med punkteringsskydd
  • Pakethållare med snabbfäste för AltranVelo-tillbehör
  • Ramlås ABUS 5850, säkerhetsnivå 9

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Lätt att stiga på och kliva av tack vare lågt insteg. Styret ställbart för bästa sittställning.

Cykeln är kursstabil och lättmanövrerad. Bromsarna tar bra och cykelturen känns trygg och säker. Motorhjälpen är smidig och blir en kraftfull hjälp i de brantaste motluten.

Lastmöjligheterna är goda med både stabil pakethållare och stor korg framför styret.

Stort och kraftfullt batteri på 500 Wh gör att man inte får någon räckviddsångest.

Åkkomforten på ojämna underlag är inte den bästa då cykeln har stel framgaffel och saknar stötdämpning i sadeln. Åkkomforten kan kanske förbättras med lägre däcktryck och/eller stötdämpad sadel? 

Betyg: 4

Prisvärde

Priset på nästan 29 000 kr är för många elcykelspekulanter relativt högt. Det man ska hålla i minnet är att en sådan här cykel kan man räkna med att ha nytta och glädje av under många år. Elmotor och batteri kommer från en mycket välrenommerad tillverkare som med all sannolikhet kan tillhandahålla reservdelar under överskådlig tid. Rätt skött kan man räkna med att batteriet inte kommer att behöva bytas förrän om 6-8 år.

Betyg: 4

Utseende/design:

Ambassador AXS M-5 E6 har ett rätt alldagligt utseende. Inget som sticker ut eller signalerar lyxfordon. Detta kan vara en fördel att man har en bra elcykel som förhoppningsvis inte är speciellt stöldbegärlig.

Plus

  • Bra motorsystem
  • Lång körsträcka
  • Enkelt att lossa och ta med batteriet
  • Bra fotbroms bak och hydraulisk skivbroms fram
  • Rejäl pakethållare och stabil cykelkorg

Minus

  • Åkkomforten kunde varit lite bättre
  • Saknas möjlighet att lossa och ta med displayen. 

Totalbetyg:  21/25

FAKTA

Test: Ecoride Ambassador AXS M-5 E6 

Pris 28 995 kr

Vikt inklusive batteri: 23 kg

Motor: Shimano Steps E 6100 

Batterikapacitet: 504 Wh

Testcykel från: Ecoride, Göteborg

Testförare: Dag Midböe

Läs mer