Bromstest: En ABS som känns pålitlig

Björn Åslund

Björn Åslund

12 maj 2023

TEST: Vi har tidigare testat elcyklar med låsningsfri skivbroms (ABS). De har inte känns riktigt övertygande. Bosch verkar dock förstå hur en ABS-broms ska konstrueras för att fungera.

Den som panikbromsat med låst framhjul och flugit över styret eller vurpat när framhjulet släppt vid broms på blöta löv, skulle nog tycka att låsningsfri broms vore toppen. ABS, när den fungerar som tänkt, ska blixtsnabbt minska bromsverkan när hjulet tenderar att låsa sig. ABS-processen går i ett rasande tempo mellan broms och släpp, så att hjulet fortfarande roterar men ändå bromsar tydligt utan att förlora fästet.

 Men ABS är avancerade grejor, och drar upp prislappen en del, Av de förhands vi fått från Bosch bör man räkna med 4000-5000 kr i påslag på cykeln prislapp. Inledningsvis så lär vi se den på lyxigare elcyklar i de högre prisklasserna. Så småningom lär nog kostnaden sjunka, och den dyker upp på elcyklar i normala prislägen.

Vi har i alla händelser fått testa elcyklar med Bosch ABS. 

Förutsättningarna var att Bosch eBike Systems ordnat en pressträff för att presentera den nya uppdaterade ABS:en. Det blev också möjligt att pröva två olika elcyklar, dels en välbyggd citybike, dels en heldämpad e-mtb. Platsen var Södermalm i Stockholm i november, med mest blöt asfalt och rester efter ett snöoväder här och där.

Nu gällde det att leta upp grus, snösörja och annat utmanande underlag, där ABS:en funktion får visa, om den reagerar på ett säkert sätt. Och vi hittade en hel sånt, även om vi gärna hade testat ABS:en riktigt grundligt under längre tid och med mer utmaningar.

Men faktum är ändå att ABS:en övertygande. Vi nitar att flertal gånger med framhjulen, och varje gång lyckas bromsen hitta en bromsverkan som var effektiv, men inte så effektiv att framhjulet helt slog stopp. Det var svårt att notera den pumpande verkan som bromsen påstås visa. Vi kunde istället se att framdäcket roterade i lägre hastighet, men inte så sakta att den släppte från underlag.

Inte heller märktes några tendenser till att bakhjulet ville lyfta, trots god fart och rejält tryck på frambromsens handtag.

Den totala bromsförmåga med full broms på fram- och bakdäck är närmast chockerande effektiv. I elcykelfart blir stopp på några få meter, så det gäller att hålla i sig, så man inte dyker över styret av de kraftiga retardationen.

Vi kan inte annat än ge tummen upp efter denna korta men intensiva provtur. 

Den svarta klumpen uppe på gaffelbenet, samt den inre mörka sensorskivan på bromsskivan, är det yttre som syns av Bosch ABS.

Fakta

Bosch ABS är en hydraulisk skivbroms. En hjulsensor känner av rotationen på framhjulet. Om det har tendens till låsning minskas bromstrycket.

Det finns sensorer som känner och ska förhindra bakhjulet att lyfter vid hård inbromsning.

Med displayen Kiox 300 på elcykeln kan man få data om bromssträckan.

Bosch ABS har bromskomponenter från Magura.

Testcyklist: Björn Åslund.