BBCargobike ska tåla en tuff vardag

Björn Åslund

Björn Åslund

21 apr 2023

TEST/ Många lastcyklar lever ett hårt liv, som de inte riktigt tål. Danska BBCargobike är byggd för att verkligen palla för ett nordiskt klimat och tunga laster. Men så kostar den dubbelt mot en normal lastcykel.

BBCargobike ska nog inte jämföras med vanliga trehjuliga lastcyklar. Den spelar helt enkelt i en annan division med få kompromisser. Den byggd för att verkligen hålla och prestera, så att den blir ett pålitligt vardagsfordon som mycket väl kan ersätta bilar. 

Istället för stålram har den en helgjuten ram i kraftig aluminium. Därav den annorlunda profilen på ramen. Ett förekommande problem är hjul som ger upp, då ekrar inte håller. På BBCargobike är det helgjutna fälgar i aluminium, vilket gör att tillverkaren lovat att den ska klara 150 kilo last plus en 120 kilo tung förare. Dessutom har den remdrift och inbyggd navväxel. Den svenska återförsäljaren kunde visa en cykel som gått en vintersäsong på sopsaltade cykelbanor. Inga synliga spår av rost och slitage.

BBCargobike är konstruerad med en lastplattform, som gör att man ska kunna byta mellan olika lådor. Den vi testade hade en stor låsbar låda (336 liter), som är tänkt för mindre företags transporter (den rymmer också en vuxen). Sedan finns familjemodellen med en öppen låda, där man kan placera barnstolar. Det finns även kapell till denna.

Lådan på testcykeln hade hade dels ett fack med lock för småsaker, samt en öppen yta med tunna remmar, där man kunde lägga mobilen tryggt.

Helt klart känns det att denna BBCargobike är stadigt byggd. Den var ganska tung (ca 68 kilo väger testexemplaret) att rulla igång, och inget man framför utan motor. Den är utrustad med Shimanos mittmotor för lastcyklar, vilket verkligen behövs. Vi kunde ta oss upp för backar, som andra lastcyklar definitivt haft svårt att klara.

Drivlina:

Mittmotor är ett bättre alternativ på tunga lastcyklar, då man kan öka utväxlingen genom cykelns växlar. Det underlättar i backar och när man ska dra tungt. På BBCargobike hittar vi Shimanos EP800 Cargo, som är anpassat för lastcyklar. Upp till 85 Nm vridmoment finns att hämta, och de behövs. De var först på högsta effektläge High (av tre) som vi fick ordentlig sprutt på ekipaget. På High och med lägsta växeln, samt ordentligt pedaltryck tog vi oss upp för en riktigt brant backe.

Lägsta Eco på motorsystemet kändes ganska blekt. Först på Normal tuffar cykeln på i hygglig fart utan jätteansträngning. På High är det inga större problem att hålla kring 25 km/tim på plan mark.

Shimanos EP800 Cargo jobbar på mycket diskret. Man reflekterar knappt över motorn, den gör sitt jobb som den ska. 

En tung ellastcykel drar mycket el. Enligt återförsäljaren klarar den cirka fyra mil på High med det monterade 630 Wh batteri (504 Wh är standard), vilket bör innebär sex mil på läge Normal. Den kloke väljer det större batteriet, då det ger både längre körsträckor och livslängd (då det inte behöver laddas så ofta).

Displayen är Shimanos mindre variant som man hittar på e-MTB. Den kan visa en mängd data, som hastighet, batteristatus, motoreffekt, effektläge m m.

Betyg: 5

Helgjutna hjul bör vara riktigt hållbart.

Byggkvalitet: 

Helgjutna fälgar istället för ekerhjul, remdrift och navväxel är en bra början för att bygga hållbar cykel. Lägger man till en konstruktion i kraftig aluminium och plast, så ska den klara nordiskt klimat bra. 

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Dubbla framlampor
  • Tre starka baklampor
  • Stor låda
  • Hydrauliska skivbromsar med parkeringsbroms
  • Ramlås
  • Shimano Nexus navväxel, 5 växlar

Betyg: 5

Navväxel och remdrift ska hålla bättre för vinterns påfrestningar.

Cykelkänsla:

BBCargobike är som andra trehjuliga lastcyklar i vissa lägen. Man får ta det lite lugnt på smala cykelbanor, och försöka undvika gropar för sånt känns tydligt. Det går inte heller att braka på för hårt och fort i tvära kurvor, för trehjulingar har en vältrisk. Men förstår man denna egenhet, så är riskerna små.

Något där den verkligen utmärker sig är bromsförmågan. Verkligen uppenbart att tillverkaren tagit höjd för att klara 150 kilo last plus föraren. Det behövdes inte mycket kraft på bromshandtaget för att resolut få stopp.

Den har svängande framhjul, till skillnad från många lastcyklar med svängande låda. Styrningen är ganska känslig, små vridningar på styret ger direkt en kursändring. Hjulen går dock inte att svänga jättemycket, vilket märks om det är riktigt trångt.

Utväxling är en smaksak, men undertecknad hade gärna sett en annan utväxling med ett större drev på bakhjulet. Då hade man fått ännu mer kraft i bakhjulet på de lägsta växlarna, och även oftare kunna utnyttja den högsta växeln.

Betyg: 4

 

Prisvärde: 

Den kostar 2-3 gånger mer än en vanlig lastcykel, vilket naturligt upplevs som dyrt. Men vi har en bestämd känsla av att den innebär ett betydligt mer bekymmersfritt liv än med budgetmodellerna. Den kan också jämföras med en bil för vardagstransporterna, och då är den ju rena prisfyndet.

Betyg: 4

Utseende/design:

Helheten utstrålar kraft och styrka vid jämförelse med andra lastcyklar, och det stämmer ju bra.

Plus

  • Stark motor
  • Bra skivbromsar
  • Remdrift
  • Helgjutna fälgar
  • Välbyggd

Minus

Totalbetyg: 23/25

Klass: Lastcykel

Test: BBCargobike

  • Pris från 77 500 kr
  • Vikt: 44,6 kilo för cykeln. Lådan väger 20,2 kilo
  • Motor: Shimano EP800 Cargo
  • Batterikapacitet: 504 eller 630 Wh
  • Testcykeln från: BBcargobike / Crevat AB
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer