Allting är rejält på Haibike Sduro Trekking

Björn Åslund

Björn Åslund

3 jun 2022

TEST/ Rejält feta däck, stark motor och välbalanserad ram. Haibike Sduro Trekking är en välbyggd elcykel, kanske inte i första hand för kortare turer på stan. Den passar mer för längre turer, på sämre underlag.

Gillar du att svischa ner på stan, och kvickt kunna ställa ifrån dig elcykel. Då är kan du sluta läsa här. Haibike Sduro Trekking 5 är inte helt enkel att göra ointressant för tjuvar. Displayen är fast och det inbyggda batteriet lite meckigt att ta med. Faktiskt har cykeln inte ramlås.

Men kan du förvara cykeln inlåst så kommer saken i annat läge. Och lås kan man ju eftermontera.

I övrigt är det en välbyggd hybridcykel från tyska Haibike som känt för sina kvalitetscyklar. Sduro Trekking 5 är en mellanmodell i Haibikes utbud av trekkingelcyklar. Det går alltså att hitta lite enklare och lite mer påkostade modeller av liknande snitt.

Sduro Trekking 5  finns också med s k herram, och i hela fem olika ramstorlekar.

Mest iögonfallande är de grova däcken (27,5 tum, 61 mm bredd), som ju kan ge ordentligt grepp. Inte minst bidrar det till kort stoppsträcka. Haibike har inte heller snålat på ramens dimensioner. Så cykeln är några kilo tyngre är brukligt för elcyklar. Därmed bör den vara den ett lämpligt val för tyngre cyklister.

Vi tror denna Haibike gör sig bäst på ute på landsbygden, fjärran från stans cykeltjuvar. Den rejäla konstruktion med kraftiga däck gör att den trivs på grusvägar och sämre underlag (dock inte i skogen), och den beskrivs ju också som en trekkingcykel. Till detta kommer Bosch motorsystem, som ger ordentligt med kraft, vilket ju är trevligt om du ska dra tungt.

Ingen stor batteriklump på ramen. Men inbyggda batterier är ofta lite svåra att lossa snabbt, så även på denna Haibike.

Motor:

Mittmotorn Bosch Performance erbjuder upp 65 Nm i vridmoment, vilket betyder kraft för elcykelfart 25 km/tim i de allra flesta situationer. Den är lite slö på Eco (som ger max 35 Nn), men piggar på ordentligt på Tour (45 Nm). Sport och Turbo behöver man egentligen bara till i krävande motlut och sur motvind.

Bosch Performance känns som ett väl utvecklat motorsystem. Motorn reagerar snällt på hur hårt du pressar pedalerna. Och det finns inget i motoregenskaperna som stör eller irriterar. Den gör sitt jobb som man vill helt enkelt.

Bosch anger räckvidd för Performance och 500 Wh batteri till 75 km. Men vi tror faktiskt att 10-11 mil är möjligt, om man snålkör på Eco.

Batteriet på 500 Wh sitter inbyggt i ned ramröret, där det är väl skyddat. Men priset för ett inbyggt batteri är att det är flera moment för att lossa batteriet. Den täckande luckan ska bort, låset ska öppnas, batteriet ska klickas ur, och luckan ska åter. Det tar en liten stund. Batteriet kan dock laddas på plats i cykeln, vilket underlättar en del.

Displayen är Bosch enklaste Purion, som har basala funktioner, med visning av batteriladdning, hastigheter, möjlig körsträcka, effektläge m m. Och detta räcker för de flesta elcyklister.

Betyg: 4

En intensiv led-lampa i fronten.

 

Byggkvalitet: 

Tyskar har rykte om sig att bygga fordon av kvalitet. Och denna rejält dimensionerade Haibike lever alldeles säkert upp till hög kvalitetskrav. Den lär tåla en hel del omild behandling.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Pakethållare, dock utan klaffar.
  • Hydrauliska skivbromsar Tektro T275
  • Fjädrad framgaffel Suntour, stålfjäder
  • Nio utanpåliggande växlar, Shimano Alivio
  • Fram och baklyse tänds central från motordisplay
  • Stänkskärmar i plast
  • Sadel, hyfsat bred
  • Inget ramlås

Betyg: 4

Framdämparna är låsbara. Dämpningen görs med stålfjädrar.

Cykelkänsla:

Med motorn aktiverad är denna Haibike en trygg och stabil cykel. Den starka och tysta Boschmotorn tar dig ur de flesta knepiga situationer. Inte lika roligt om batteriet tar slut, för breda däck och många kilon gör att den är blir tydligt tungtrampad.

På rull känns cykeln den säker. Släpper man styret tuffar den stadigt vidare utan att tendenser till fladder. Styr man tvärt åt sidan svänger den följsamt, styrningen känns neutral.

Styret är brett, som på en mountainbike. Nyttan med detta märktes främst i en fläskig uppförsbacke, där Haibiken kändes riktigt trevligt att ståtrampa.

Möjligt att den hydrauliska skivbromsen på framhjulet inte vara riktigt justerad. Det krävdes ovanligt mycket handkraft, det var till och med svårt att låsa framhjulet. Bakbromsen var betydligt lättare att få bra bromsverkan. De breda däcken gör, trots allt, att bromssträckorna är korta om man nyper till ordentligt på bromshandtagen.

Vi noterar att framgaffelns dämpare är av enklare slag, med stålfjädrar, vilket inte ger så mycket möjligheter att justera. Men de kan låsas och öppnas vid behov.

Som den är rejält tung är det lite pansarvagnskänsla, när cykeln ska hanteras och lyftas. Men i rull med motorn aktiverad är denna känsla som bortblåst. 

Betyg: 3

 Prisvärde: 

Priset ligger en bit över det genomsnittliga för en elcykel, men den är riktigt välbyggd och bör hålla länge. Så vi tycker priset är rimligt.

Betyg: 3

Utseende/design: 

Den ser rätt tuff ut, med kraftig ram och grova däck. Och den bör nog hålla för åtskilliga påfrestningar.

Plus

  • Riktig skön att cykla på
  • Stark motor
  • Kraftig konstruktion
  • Feta däck bidrar till kort bromssträcka

Minus

  • Tung
  • Batteriet lite bökigt lossa
  • Tungtrampad utan el

Totalbetyg: 19/25

Test Haibike Sduro Trekking 5

  • Klass Exklusivt 30 000 – 40 000
  • Pris cirka 31 000 kr 
  • Vikt: 26,4 kilo
  • Motor: Bosch Performance
  • Batterikapacitet: 500 Wh
  • Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer