Snabbguide mittmotor: Gör inte dessa misstag

Björn Åslund

Björn Åslund

26 apr 2022

Du skaffar en elcykel med mittmotor, för du vill ha en motor med tryck i. Men det kan bli en trist historia. Batteriet kanske inte alls räcker så långt som du trodde. Och drivlinan – kedja och kassett (drevet på bakhjulet) – kanske rasar bara efter ett par månader.

Åtskilliga gånger har jag hört det från cykelverkstäder. De berättar om kunder som lyckats misshandla sina nya elcyklar med mittmotor. Så har de kommit in till butiken, upprörda över vilket skräp den dyra elcykeln var. Men efter lite frågor och diskussion, går det att dra slutsatsen att haveriet främst har berott på cyklistens beteende.

Cyklisten har inte nyttjat växlarna. Det är samma växel hela tiden. Istället reglerar man kraften genom att byta mellan olika effektlägen på motordisplayen. Eller kör ständigt på högsta effekt och samma växel. Det leder ofelbart till att den aktuella växelns drev på kassetten rätt snabbt blir väldigt slitet. Till slut kuggar kedjan över, och just den växeln blir obrukbar. 

Alltid högsta effektläge på motorn. Kanske inte ett problem med de mindre motorerna med lite vridmoment, men kör du de starkaste mittmotorerna från Bosch, Yamaha eller Shimano så är det ett rejält tryck på drivlinan i de högsta effektlägena. Visserligen kommer du först iväg vid rödljusen – i synnerhet om du själv är benstark. Men rätt snart kommer någon del av drivlinan att vara nednött. Kanske kedjan går av, eller så är kassettens kuggar nedslitna.

Egentligen är det inga konstigheter att göra rätt, så drivlinan får ett långt liv. Din nya elcykel med mittmotor har minst sju växlar. Använd dessa ordentligt. Starta på låg växel och växla sedan till högre växel med allt högre fart. Försök att hålla en hög trampfrekvens (kadens), så minskar belastning på kedja och kassett.

Själva växlingen ska gå mjukt. Bakväxeln ska inte alstra oljud. Du underlättar växlingen genom att precis i själva växlingsögonblicket minska trycket på tramporna. Inget som är svårt att lära sig, bara man tänker på släppa lite på pedalkrafterna.

Starta cykelfärden på lägsta effekt. Faktum är det blir ganska bra skjuts redan på de lägre effektlägena, åtminstone på de starkaste mittmotorerna. Högsta effekt spar du till svåra backar och motvind. Och när du någon gång vill visa bakhjulet när det slår om till grönt. Lite roligt ska man väl få ha?

Kör du skonsamt kan du räkna med säkert 400-500 mil innan det är dags att byta kedja. Kassetten brukar hålla längre.

Faktaruta

Skona drivlinan

Kör inte på samma växel

Minska tramptryck vid växling

Starta på lägsta effekt

Växla vid ganska hög trampfrekvens (kadens). 

Hög tramprotation (typ 80-90 i kadens)

Undvik att segdra på höga växlar.

Läs mer