Elcykeln logo Meny

Köpguide lastcyklar 2021: Lasten rullar lätt med elhjälp

Om det är på någon cykel som elmotorn verkligen gör nytta så är det på lastcykeln. Med elmotorn är det ett riktigt användbart transportfordon, som kan ersätta bilen för många vardagstransporter. Det finns mycket att fundera som förstagångsköpare. Här försöker vi reda ut en del frågetecken.

Nej, lastcyklar är inte bara för miljövänner som trampar i snöstorm ute på landet med tre barn i lådan. Två och trehjuliga lastcyklar syns numera på våra cykelvägar och gator. Vanligen köps de småbarnsfamiljer, och då kan lastcykeln ersätta andrabilen som ett smidigare fordon i stan. Andra går helt in för lastcykeln, och klarar alla vardagens transporter. 

En och annan företagare har också lastcykel, inte minst i större städer är de oerhört smidiga, eftersom de tar sig fram och kan parkeras mycket enklare än bilar. Vi har stött på fastighetsföretag, målare, fotografer, rörmokare, städfirmor med lastcyklar.

Kanske en lastcykel vore trevligt för att slippa släpa matkassarna. Vill man ha mittmotor så finns Ecoride Loader. Foto: Ecoride

Många tycks vara nyfikna på detta oftast elassisterade fordon, som ägare får man ofta frågor. Men de nyfikna kan också vara lite avvaktande skeptiska. Hur smidigt är detta fordon egentligen, och är de inte lite svåra att cykla med trots hjälp från elmotor? I synnerhet de tvåhjuliga kan ju misstänkas vara vingliga, men så är sällan fallet. Är man någorlunda van cyklist är utmaningen i princip noll. En del tvåhjulingar kan vara lite svajiga i låg fart, och känslan är lite annorlunda, men man vänjer sig snart.

Lastcyklarna finns i en mångfald utföranden. En del har en öppen lastplattform som tillåter alla möjliga typer av skrymmande last. Andra har en låda, som är lämplig för att skjutsa barn. Sedan finns specialmodeller, för hundar eller rullstolar. Dessutom finns många tillbehör bland annat för skydda lasten, som kapell och låsbara lådor.

Lastcyklar är inget nytt under solen, de har funnits länge. Men det är först med elektrifieringen under det senaste decenniet som de börjat få ordentligt spridning. Ännu är det dock långt ifrån ett allemansfordon, även om det finns 100-tals i många svenska städer. I Sverige har vi också en stark bilnorm, som gör det svårt att få acceptans för annorlunda fordon. Den sociala normen säger att ansvarstagande föräldrar använder bilen, för att förflytta sig och barnen till vardags. Den som inte följer normen betraktas med misstro. Till bilnorm kan läggas byggnorm, vilket gör att många flerfamiljshus är byggda så att förvaring inomhus kan vara bökig.

Avgörande för att kunna satsa på lastcykel för vardagens resor är ett vettigt cykelvägnät. Som lastcyklist vill man inte trängas med bilarna, utan vill kunna rulla fram på breda cykelbanor. Alla hinder, som gropar, avspärrningar och vägarbete är krångligare med lastcykeln i synnerhet med en trehjuling. Tyvärr sätter en del kommuner upp hinder på cykelbanorna, som är så illa utformade att lastcyklisterna tvingas till omvägar.

Cargobike har ett stort utbud av olika lastcyklar. Cykeln på bilden är Cargobike DeLight Electric som har en Bafang mittmotor. Foto: Cargobike

Många vill köpa

Utmaningarna till trots råder så var det ingen hejd på köpsuget. Under 2020 brakade det iväg och många tillverkare sålde slut och kunderna fick vänta länge på att få sin lastcykel. 2021 lär knappast innebära att efterfrågan avmattas, snarare att den fortsätter öka, då många synliga lastcyklar på gatorna har en tendens att locka till sig än fler köpare.

Prislappen för lastcyklar med el börjar kring 15 000 kr. Sedan fortsätter det uppåt, till välrustade lyxåk för över 50.000 kr. Och med dessa prisskillnader följer tydliga skillnader i kvalitet, utrustning och cykelkänsla.

De billigaste cyklarna kan fungera, om man behandlar dem väl, och förvarar dem inomhus så mycket som möjligt. Men en elassisterad lastcykel av bästa kvalitet kan göra cyklandet till rena nöjet, vilket sannolikt ökar möjligheterna att helt ersätta bilen.

Två eller tre hjul?

Det finns en del att fundera över, innan man bestämmer sig. Bland annat finns tydliga skillnader mellan två- eller trehjuliga lastcyklar: Tvåhjulingar har en mer normal cykelkänsla, de kan köras snabbare, de kan lutas i kurvor och är smidigare på trånga cykelbanor. En tvåhjuling är ju lättare och smalare än en trehjulig. Den går att parkera bland andra cyklar och du passar in på cykelbanor och pendlingsstråk.

Trehjulingar är breda och betydligt tyngre. De kan vara svåra att baxa in i genom dörrar in i förråd, och tar mer plats på cykelbanor där det ibland är trångt. Dåligt underlag blir mer uppenbart, det skumpar och slår mer. De tre hjulen ger mer stadga, åtminstone när man står still och i låga hastigheter. Men de tre hjulen ger också en falsk känsla av stabilitet, för hård kurvtagning kan sluta med att cykeln tippar. De första turerna med lastcykeln bör vara utan barn, så man kan testa ordentligt hur den uppför sig vid hårda inbromsningar och tvära svängar.

Riese&Müller är ett tyskt märke med påkostade lastcyklar.
Foto: Riese&Müller

Tvåhjulingarna finns i två huvudklasser, dels cyklar med lastytan framför styret, dels s k longtails med lastytan bakom sadeln och/eller med flera sittplatser där bak. Lastcyklar med lastytan framtill har som regel en bra tyngdpunktsfördelning, då lasten hamnar i höjd med hjulcentrum. Det gör det enkelt att cykla med mycket tung last.

Trehjulingarna med låda framtill finns med flera olika typer av styrning på framhjulen. Den vanligaste typ innebär att hela lådan med framhjul svänger, vilket kan upplevas som lite tungstyrt just på grund av cykels tyngd. En annan konstruktion, kallad Ackerman-styrning, innebär att endast hjulen vrids ungefär som på en bil, något som uppskattas av många. Den tredje varianten innebär att hjulen vrids och lådan dessutom lutar i kurvorna, vilket är en mer avancerad konstruktion som finns på lyxigare modeller. Lutningen inåt gör att man kan satsa lite hårdare kurvor.

Det är en sak vad vi försöker beskriva här. Verkligheten är något annat och upplevelsen skiljer mellan olika personer. Vi rekommenderar att man försöker provköra några lastcyklar av olika typer. De brukar snabbt undanröja eventuella tveksamheter, eller i värsta fall faktiskt bekräfta att lastcykel inte var din grej. 

Förvaring?

Svårigheterna att hitta bra förvaring hindrar många att köpa lastcykel. Det kan visa sig att den trehjuliga lastcykeln är för bred för dörren till hyreshusets cykelrum. Vi skulle också avråda från förvaring utomhus, dels då lådorna är av trä, dels då elcyklar rent allmänt mår bättre av förvaring inomhus. Fukt och frysgrader kan försämra växlarna och bromsarnas funktion, och kan leta sig in i elsystemet. På sikt kommer också rosten om cykeln är mycket i fuktiga miljöer. Å så har vi detta med stöldrisken. Lastcyklar kostar ju en del.

 Har man eget garage, där lastcykeln kan rulla in istället för bilen, så är det bara att gratulera. 

Mittmotor eller navmotor?

Nästan alla lastcyklar idag säljs med elmotor, i synnerhet de trehjuliga som är tungtrampade vid minsta backe. Den maximala motoreffekten för elcyklar 250 watt låter inte så mycket, men det ger ett tydligt krafttillskott på en lastcykel så att nå 25 km/tim kräver ingen större ansträngning. Den verkliga kraften hänger dock på vridmomentet, som kan skilja en hel del mellan olika motorsystem.

Motorns placering påverkar hur mycket kraft man får ut hjulen. På de billigare lastcyklarna är motorn i princip alltid inbyggd i bakhjulets nav. En tydligt nackdel med detta är att man inte kan nyttja växlarna för att få mer kraft i tunga backar.

På lastcyklar är mittmotor att föredra, alltså en motor som är ihopbyggd med vevparti och pedaler. De har ofta ett högt vridmoment och de kan nyttja bakhjulets växelsystem – man kan växla på låg växel och forcera riktigt tunga backar. Mittmotorerna är inget man hittar på billigare lastcyklar, man måste upp mot 30 000 kr. Å andra sidan får man en mer användbar lastcykel, med längre körsträckor då mittmoterna är energisnålare. Med standardbatterier kan man räkna med körsträckor på cirka fem mil med mittmotor, och med navmotor kanske 2-3 mil. 

Med lastcykel bör man vara medveten om att batteriet belastas betydligt hårdare än på en vanlig elcykel. Motorn går ofta på hög effekt vilket sliter mer på batteriet. Kör man ett par mil om dagen måste det laddas nästan dagligen. Används lastcykeln flitigt så får man räkna med det håller högst ett par år. Ett nytt batteri innebär utgifter på flera tusenlappar.

Bromsarna slits

Färd med lastcykel handlar också om att få stopp på fordonet. Vår erfarenhet är att det kan skilja en del hur effektiva bromsar är, vilket kan bli riktigt uppenbart med tung last och i utförsbackar. Hydrauliska skivbromsar är absolut att föredra, åtminstone om effektiva bromsar är prio ett. 

Ska man cykla vintertid så undviker man bromsar som regleras vajer. Förr eller senare kommer de inte fukt i vajern och de börjar kärva i minusgrader.

Men bara för att hydrauliska skivbromsar är effektiva, så kan de inte bara lämnas åt sitt öde. Från en säljare av lastcyklar får vi höra att många lådcyklister missar att sköta skivbromsarna. De dyker upp på verkstaden, när bromsarna gett upp.

På tunga lastcyklar och med mycket backar kan skivbromsarna slitas ut snabbt. Det krävs alltså regelbunden översyn av skivbromsen på verkstad, åtminstone någon gång per år. 

Säkerhet

En annan fråga kring säkerhet är hur utsatta är barn i en lådcykel, i händelse av krock eller omkullkörning? Det finns inga lagkrav på att använda bälte i lastcykel men det kan verkligen rekommenderas, så att att barnet inte slungas ur cykeln lika lätt vid en olycka. 

Lastcyklarna har sällan störtbågar, som kan skydda barn i lådan om man välter. Men om barnen placeras med ryggen mot föraren, så fungerar styret som en störtbåge, som ger ett visst skydd.

Longtail rymmer inte lika mycket last som trehjulingarna, den passar bättre för att skjutsa med. Bilder visar en Yuba. Foto: Björn Åslund

Håller ekrarna?

När vi följer olika diskussionsgrupper har vi noterat att lastcyklarna förhållandevis ofta råkar ut för skador. Komponenter som inte håller. I vissa fall så allvarliga saker som rambrott. Lastcyklarna väger i sig mycket och lastas ofta tungt, vilket kan ge ordentliga påfrestningar. Har delar börjat rosta så försvagas de på sikt. Och de här kvalitetsproblemen verkar drabba väldigt många märken i olika grad, endast de allra dyraste lastcyklarna verkar hålla riktigt bra.

Det finns några särskilt känsliga punkter på lastcyklar; som ekrar och hjul. Brott på ekrar, eller ekrar som lossnar, kan vara vanligare åtminstone på billigare cyklar. I synnerhet när cykeln är ny ska man ha extra koll på ekrarna, de kanske inte hade rätt ekerspänning och då släpper. Lämna in på cykelverkstad bums, så inte fälgen förstörs.

Ånej! Punktering!

Punktering är aldrig roligt, och på en tung lastcykel är det en smärre katastrof om man är ute med barn och last, på väg hem efter en lång dag. Scenariot att tömma lastcykeln, lyfta upp den, sedan plocka av däck och byta slang tillsammans med hungriga småbarn ute på landsvägen skulle ju kunna inleda en skräckfilm.

Vi kan dock glädja dig med att moderna cykeldäck av bättre snitt numera är punkteringsskyddade med extra kraftiga slitlager. Byter du slitna däck i tid och satsar på däck av bästa kvalitet, så är risken för punka liten. Men helt säker är man inte, för helt punkteringssäkra däck finns inte.

För att ytterligare minska risken är det bra med lite däckshygien. Kolla typ en gång i månaden att lufttrycket är högt och att det inte sitter så vassa stenar inkilade i gummit. Sladdriga däck är dessutom riktigt läskiga om det går undan i kurvorna. 

Självklart är cykeln rustad med reservslang, cykelpump och verktyg, om det värsta ändå skulle hända. Sedan får vi föreslå en burk punkteringspray, som åtminstone kan täppa igen mindre hål i slangen. Men sprayen täpper också till ventilen, så det är bara en tillfällig räddning. När du köper, kolla också att däcksventilen och sprayburkens ventil är av samma typ.

Det är inte ovanligt att man köper lastcykeln på nätet, eller i en annan stad än hemstaden. Men innan du slår till, kolla med din lokala cykelverkstad om de kan tänka sig att serva lastcykeln och dess motorssystem. Det är inte självklart att de klarar servicen, det finns ju exempelvis en del udda motorsystem, som det kan vara svåra att ordna reservdelar till.

FAKTARUTA

Innan du köper

  • Provkör både tvåhjulig och trehjulig lastcykel, det är tydlig skillnad i köregenskaper. 
  • Provkör elmotorn i backar, så du vet om elmotorn orkar de backar du har hemma. Välj mittmotorsystem om du har backig miljö.
  • Prova bromsarna i hög fart och med tung last.
  • Finns de tillbehör du behöver? Finns det kapell? Sittplatser för barn med säkerhetsbälten? 

TIPS

  • Håll koll på däcken, så att lufttrycket är högt. Sladdriga däck är riktigt läskiga i hög fart, och dessutom tungtrampade.
  • Punka på en lastcykel är inte roligt. Ha med reservslang, cykelpump, verktyg och gärna punkteringsspray.

Läs även på 

Facebook-gruppen ”Cykla med lastcykel” är ett väldigt bra forum, där man kan få tips och erfarenheter av andra ägare av lastcyklar. cyklamedlastcyklar.se

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-07-02