TEST 2024: Sofistikerad elektrotysk för stiliga stadsresor
Björn Åslund
25 jul 2024
TEST: Tyska premiummärket Riese & Müller är känt för udda former på ramen. Modellen Culture är ett utmärkt exempel på detta och är utrustad Boschs nya, lätta mittmotor Performance Line SX. Hur upplevde vi Culture på turer i Stockholm?
Den mest i ögonfallande detaljen är ramutformningen, med toppröret som är bockat. Lösningen ger en behaglig sittställning med utmärkt sikt framöver. Culture kommer med Boschs lättare mittmotor Performance Line SX som väger cirka två kg och har ett mer kompakt format.
Bosch lanserar också ett batteri på 400 Wh. Hos Culture är det permanent monterat i nederröret och laddas på plats. Som tillbehör finns en Range Extender (ca 5800 kr) på 250 Wh.
Cykeln ger ett genomarbetat intryck med ordentliga ramrör, rejäla däck och en stadig pakethållare med MIK HD-fäste. Culture finns också med lägre topprör för enklare insteg. Vikten med Enviolo växelnav anges till 22,3 kg. Denna växellösning är en förutsättning för remdriften som är ren, tyst och tacksamt diskret. Vilket den ett nummer mindre drivenheten också är. Inkapslad i kåpor är den visuellt och ljudligt subtil. Gott så.
Priset reflekterar Riese & Müller som det premiummärke de är. Vi tror att den pastellfärgade Culture är valet för den urbane elcyklisten, som lägger en slant extra på kvalitet.
Drivsystem:
Performance Line SX är ett system vi haft på radarn. Motorn ger nämligen inte sin maximala effekt kontinuerligt, utan reglerar den dynamiskt genom mjukvaran, som beräknar ett löpande medelvärde av cyklistens effekt. Så länge du levererar en viss fysisk ansträngning, hjälper motorn dig med ett vridmoment upp till 40 Nm. Om du trampar snabbare (högre kadens) och överskrider genomsnittet, steppar motorn upp och ger maximala 55 Nm.
SX ger ett polerat intryck med en väl avvägd inkoppling av trampassistansen. Den extra effekten kommer in på ett artigt sätt när vi sätter fart efter rödljus, måhända kan det hävdas att drivenheten är en gnutta tunn vid låg kadens.
Sedvanliga effektlägen erbjuds. Från sansade Eco upp till Turbo. Vi fann att Auto gav den bästa avvägningen mellan assistans och räckvidd. Med standardbatteriet kom vi ca 50 km med en mix av Eco, Auto och korta doser av Turbo.
Betyg: 4
Byggkvalitet:
Cykelns ram är tillverkad av aluminum och många kablar är dragna invärtes framför styrlagret. Rejäla däck från Schwalbe erbjuder gott fäste och vibrationsdämpning.
Betyg: 4
Utrustning:
- Enviolo växelnav med remdrift
- Magura hydrauliska skivbromsar
- Fram och bakljus som automatiskt tänds vid systemstart
- Sidostöd
- Ramlås (godkänt, extra utrustning, 579 kr )
- Dämpad framgaffel och sadelstolpe
- Pakethållare med MIK HD-fäste
Betyg: 4
Cykelkänsla:
En utpräglad stadsorienterad sittställning ger mycket god sikt över trafiksituationen framöver. Det härligt kurvade styret är utrustad med ergonomiska handgrepp.
Remdriften är ren, ljudlös och medger en inkapsling av drivremmen.
Culture kommer med ett enkelt styrreglage med LED-lampor. Testcykeln var extrautrustad med Purion 200 som medgav ett enkelt handhavande och övervakning av nyckeldata. För ca 800 kr är detta ett tillval som vi verkligen rekommenderar.
Den fjädrande sadelstolpen faller också under samma kategori. Tillsammans med en bred sadel, levererar den här kombinationen en härlig sittkomfort. Sadelstolpen kommer i ett utrustningspaket tillsammans med den fjädrande framgaffeln från SR Suntour och adderar blott 1159 kr till slutpriset.
Enviolo-navet är som brukligt funktionellt och erbjuder ett relativt brett utväxlingsspann. Men reglaget är odistinkt. Skivbromsarna är hydrauliska och hejdar ekipaget utan tvekan, men bromsreglagen flexar en aning.
Betyg: 4
Prisvärde:
Riese & Müller är kvalitetsmässigt en stadig aktör på marknaden och Culture är ett bra exempel på märkets genomtänkta produkter. Överlag är cykeln definitivt välbyggd och robust med goda materialval. Den tilltagna prislappen kräver ändå övervägande, med konkurrenter som erbjuder liknande produkter till ett lägre pris.
Betyg: 3
Utseende / Design:
Culture är både enkel och intrikat. När vi går nära och studerar detaljerna som färdmedlets diskreta förfining blir uppenbar. Det integrerade ljussystemet är högeffektivt trots det nätta formatet. Styrstammen är en intrikat historia med styrutslagsbegränsare och fäste för smartphone. Den fjädrande och så bekväma sadelstolpen la vi inte märke vid, förrän under den första provturen.
Plus:
- Behaglig sittställning
- Drivsystem med progressiv assistans
- Skarp display
- Enviolo-nav
Minus
- Väger minst 21.3 kilo
- Växelreglage odistinkt
- Visst flex hos bromsreglagen
- Pris
Totalbetyg: 19/25
Fakta
- Test: Riese & Müller Culture
- Prisklass: Lyx 50 000 kr –
- Pris från ca 46 400 kr
- Pris testcykel 61 500 kr. Extra utrustning Suspension Kit (ca 1159 kr), Purion 200 display (ca 809 kr), Range Extender-batteri (ca 5700 kr), pakethållare (ca 929 kr), ramlås (ca 579 kr)
- Vikt: 21.3 kilo (testcykel från 22.3 kilo)
- Motor: Mittmotor Bosch Performance Line SX
- Batterikapacitet: 400 Wh
- Testcykeln från: Bosch eBike Systems
- Testcyklist: Erol Orhun