TEST 2024: Roadie för kvicka turer i stan

Björn Åslund

Björn Åslund

4 jul 2024

TEST: Centurion Roadie E är definitivt en cykel för stan med asfalt och andra jämna underlag. Liten och kvick i vändningar. Men vi undrar om inte motorn är lite trimmad.

Vi gillar verkligen mångfalden av cykel. Nu har vi kommit till segmentet cyklar med litet omfång. Vilket dock inte betyder att Roadie är enbart för småväxta. Den ska passa cyklister upp till 180 cm längd.

Små 20-tumsdäck ger en lite kvickare och mer manövrerbar cykel än fullstora modeller. Breda däck och skivbromsar bidrar till god kontroll, när man behöver få snabbt stopp.

Centurion tillverkas av familjeägda HF Christiansen A/S, beläget i Randers, Danmark. I Sverige representeras bolaget av systerbolaget Unicykel AB.

Cykeln är ju avskalad och den främre pakethållaren är typ minimal, men lastmöjligheterna kan utökas med en korg eller låda. Detta görs med quick-release-systemet AVS från Altran Velo, ett system som stöds av många tillverkare av väskor och korgar.

Frontpakethållaren är fäst vid hjulet och framgaffel, vilket gör att den svänger. Lastar man tungt så kan det påverka styrförmågan.

Inte en cykel för några längre turer, då lastförmågan är minimal i grundskicket. Lägger man till en korg kan man typ av ta en matkasse. Vill man ha mer last, så får det bli en ryggsäck. Stora cykelväskor känns tveksamma på frontpakethållaren, men kanske små.


Displayen är riktigt enkel. Här ställer du in assistansinivå, se batterinivå, startar belysning och gå-assistans. Det är allt.

Drivsystem:

Nere mellan pedalerna hittar vi Promovecs mittmotor. Inte så ofta vi stöter på den, vi har dock testat den vid tidigare tillfällen. Men denna version kändes annorlunda.

Vi noterar att de fem olika fartlägena hastighetsbegränsade. Exakt vilka hastigheter kan vi inte ange, då cykeln saknar traditionell display. Först på högsta läget kan motorn visa vad den går för. Och nog går det undan alltid. Vi kan inte tvärsäkert säga det, men känslan är att den toppar över 25 km/tim.

Det var svårt att reglera effektpåslaget genom hur hårt man trampar, som är brukligt på mittmotorer med momentsensor som känner pedaltrycket. Vår upplevelse här var att det blev full effekt i stort sett direkt, även om man trampade försiktigt. Lite mer känslig motorstyrning hade varit fint.

Gillar man att det går undan utan ansträngning, så är denna motorstyrning nog passande. Det kan säkert funka bra i stan om man står först vid trafikljusen och är ivrig på väg mot målet.

Vill man att elcyklingen också ska innebära lite motion och ansträngning, så är inte Roadie förstavalet, då motorn gör så pass mycket av trampjobbet.

Displayen Promovec Connect + är verkligen enkel. Två knappar för att öka eller minska assistanivå och en on/off-knapp. Dessutom en indikatorpanel som visar den batteriets kapacitet med blå lysande prickar (fem st). Visas prickarna i grönt så är det assistansnivåer, alltså fem olika. När man bestämt lagom assistansnivå, hoppar displayen automatiskt över till visning av batterikapacitet. 

Cykeln har downtube-batteri av egen tillverkning i Danmark. Det mindre batteriet på  317 Wh ska räcka 50 km. Vill man ha mer körsträcka så finns 374 Wh batteri, som vars räckvidd anges upp till 80 km.

Betyg: 3

Byggkvalitet: 

Vi hittar inget som gör att konstruktionen av själva cykeln verkar tveksam. 

Betyg: 4

Utrustning: 

  • 7 interna växlar Shimano Nexus
  • Tektro HD-T285 hydraulisk skivbroms
  • Däck: Panaracer TourGuard Moto 20×2,50
  • Frontpakethållare

Betyg: 3


Den tar inte så mycket last i fronten, men man kan sätta på en större låda eller korg med snabbkoppling.

Cykelkänsla: 

Små däck bidrar till bra manöverförmåga. Hamnar man i bilkaos frestar det verkligen att kryssa sig fram även om marginalerna är små. Bidragande till en känsla av kaxighet är riktigt fina skivbromsar, som ger bra kontroll över bromsande, och även kan stoppa resolut och bestämt om så krävs.

Många elcyklar beskrivs som snabba, men i själva verket betyder det bara elassist upp till 25 km/tim. Roadien känns snabbare än så, när man låter motorn jobba för fullt en stund på plan mark. Den saknar tyvärr hastighetsmätare som kan bekräfta eventuell överträdelse av den lagliga elcykelgränsen på 25 km/tim (dock tillåter reglerna en avvikelse på upp till 10 procent).

Med hårt pumpade däck så är färden lite stötig, för här finns ingen dämpning. Vi hamnar på gatsten, det var inte roligt.

Centurion tänkte på stadscyklisten när Roadien konstruerades, och det är bara att instämma. Små yttre dimensioner gör att cykeln nog kan platsa i bostaden, istället för att stå i ett utsatt cykelrum.

Betyg: 4

Prisvärde: Inget konstigt med prisnivån, den verkar rätt rimlig för en elcykel av denna klass och typ

Betyg: 3

Utseende/design: Den minimalistiska formen utstrålar enkelhet, men egentligen har den allt som en större elcykel, förutom att lastmöjligheterna är begränsade.

Plus

  • Stark och pigg motor
  • Små yttre mått
  • Bra bromsar

Minus

  • Tar inte mycket last
  • Troligen lite väl snabb
  • Motorstyrning inte exakt

Totalbetyg: 17/25

Fakta

  • Prisklass: Mellanklass 20 000 – 30 000
  • Pris 26 995 kr (cirkapris enl Centurion)
  • Vikt: 22,4 kg
  • Motor: Promovec mittmotor 70 Nm
  • Batterikapacitet: 317 eller 374 Wh
  • Testcykeln från: Jacks cykel, Nyköping
  • Testcyklist: Björn Åslund