TEST 2024: Loadern har fina komponenter – men starten kan bli vinglig

Björn Åslund

Björn Åslund

28 jun 2024

TEST: Ecoride har lanserat sin tvåhjuliga lastcykel. Den är påkostad med riktigt fina komponenter, och presterar utmärkt på de flesta punkter. Men styrningen i låg fart är inte i nivå med resten av cykeln.

Det har tagit lång tid för Ecoride att ta fram en tvåhjulig lastcykel. Kraven har tydligen varit höga, vilket man kan se på prislappen, nära 60 000 kr. 

Den är uppenbarligen tänkt för familjen med mindre barn, för den stora lådan har två barnplatser med bälte. Lådan av kraftigt plastmaterial (polypropylen) är bred, nästan känslan av stor lastcykel. Men den är mycket smidigare än en trehjulig lastcykel, vilket vi märkte på Stockholms cykelbanor, som ibland är smala och krokiga. 

Cykeln ska passa personer mellan 165-195 cm längd, och den kan enkelt anpassas tack vare snabbkoppling på sadelstolpen. Sittställningen är tydligt upprätt, men kan justeras ned, eller så byter man till annat styre.

Ecoride har inte snålat på motorsystemet, som är Shimanos Cargo Steps EP8 anpassat för lastcyklar. Det har 85 Nm i vridmoment, och det är absolut tillräcklig.

Tvåhjuliga lastcyklar kan vara vingliga i starten, och Loadern var inget undantag. Nog hade den kunnat var lite mer stabil i låga fart. Det visar sig att cykeln inte har en traditionell styrdämpare, utan att styrningen utslag dämpas av typ en gummislang. Känns inte riktigt i nivå med resten av cykeln. I högre farter gick den dock stabilt, men man hade ändå känslan av att styrningen nästan saknar motstånd, vilket kändes lite märkligt.


Batteriet är föredömligt enkelt att låsa upp och sätta tillbaka. Men det väger cirka 4 kilo.

Drivsystem:

Shimano Steps EP8 är en mittmotor för lastcyklar. Det märks, bra drag från grunden som är en tillgång vid start i backar. På lägsta effekt Low går det lite segt, cykelns tyngd känns, men på Mid tuffar Loadern på riktigt bra. Väljer man läge High så tar den rätt rejäla backar i bra fart utan att man behöver trampa sig svettig. Så High ska nog klara två barn i lådan, matkassar, motvind, och bråttom hem till middagen. 

Batteriet på 630 Wh är riktigt smidigt att plocka loss och sätta tillbaka. Dock en rätt rejält klump att ha i väskan, om man vill ta med det.

Ecoride anger upp till 100 km med fullt batteri. Men på lägsta effekt och lite last kommer man säkert längre, det visar vår test.

Displayen på styret är modell mindre fast monterad. Den är inte översållad med funktioner, utan visar det viktiga, som laddning, hastighet, effektnivå och ytterligare några värden. Mer behövs inte.

Våra erfarenheter av Shimanos motorsystem är överlag goda. Pålitliga och batterier med god hållbarhet. Så bättre motorsystem, står inte på önskelistan.

Betyg: 5

Byggkvalitet: 

Lådan känns betryggande kraftig, och inget skrammel som på stora lådcyklar Ramen är riktigt kraftig. Däck av typen Schwalbe Big Ben lär hålla många mil.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Nexus 5 DI2 med fem växlar och elektronisk/automatisk växling
  • Skivbromsar Shimano M4100
  • Pakethållare med AVS-snabbkoppling
  • Regnskydd till lådan medföljer
  • Centralt parkeringsstöd (så cykeln står upprätt)
  • Belysning fram/bak
  • Ramlås

Betyg: 5


Shimano Nexus DI5 verkar fungera bäst när den växlas manuellt, vilket sker elektriskt med en panel på styrets högra sida.

Cykelkänsla:

Så startar vi färden i Stockholms innerstad. Man får ta i lite för att få upp det kraftiga parkeringsstödet. Klantar man sig, kan de fällas upp framåt.

Loadern väger stadiga 40 kilo, men känslan i start och låg fart är en lätt och fladdrig cykel. Efter en stunds cykling i högre fart släpper den känslan, men ovanligt lite motstånd i styrningen är en påtaglig egenskap. Men med ökad hastighet kommer en tryggare känsla, även när vi rejsar på i över 30 i utförslut. Något som verkligen gav trygghet var de hydrauliska skivbromsarna. Bra känsla, så det var lätt att få lagom bromskraft. Men framför allt, så tog de riktigt bra, när vi behövde tvärbromsa.  

Motorn jobbar på riktig bra. Här finns både kraft och acceleration när det behövs. I baknavet finns fem växlar, som styrs elektriskt. Det mesta av färden växlade vi manuellt, vilket fungerade enligt önskemål. Automatväxlingen blev vi inte vän med, den växlade lite random upp och ner, och vid belastning klonkade det obehagligt.

Bortsett från dessa detaljer är Loaderns cykelkänsla riktigt trevlig som lastcykel i stan, där trehjuliga diton kan kännas klumpiga. Vi noterar hur lätt det är att kliva av och på cykeln, tack vare ett lågt insteg.

Betyg: 3

Prisvärde: 

Nästan 60 000 kr kan verka väl tilltaget. Men det finns andra, mer påkostade tvåhjulingar, och andra lite enklare. Med ett riktigt bra motorsystem är nog prislappen rimlig.

Betyg: 3

Utseende/design:

Kanske inte den snyggaste lastcykeln. Det finns ett stråk av obalans i linjerna. Är det lådans storlek som stör ögats smak?

Plus

  • Stark motor
  • Stort batteri
  • Kraftigt byggd
  • Fin låda med sittplatser
  • Kraftfulla bromsar

Minus

  • Styrningen fladdrig i låg fart

Totalbetyg: 21/25

Fakta:

  • Test Ecoride Loader 421 – M-5 Di2 20/24
  • Prisklass: Lyx 50 000 – 
  • Pris cirka 59 995 kr
  • Vikt: 40 kilo
  • Motor: Shimano steps EP6 Cargo, 85Nm
  • Batterikapacitet: 630 Wh
  • Testcykeln från: Ecoride butik, Stockholm
  • Testcyklist: Björn Åslund 

Sommartidningen finns att läsa

Denna test hittar du också i magasinet Allt om Elcyklar nr 2/2024 som finns på Readly (innehåller 1000-tals digitala tidningar). I sommarnumret av Allt om Elcyklar har vi ett stort tema om hur du kan ge elcykeln ett längre liv, och tips om hur man kan renovera motorsystem. Och mycket mer, exempelvis ytterligare åtta tester av elcyklar.

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar