TEST 2024: Elvira har många plus och några minus
Björn Åslund
24 maj 2024
TEST: Crescent Elvira är ett bra alternativ om man hellre önskar Bosch motorsystem än Crescents egna E-going. Bosch system har hög kvalitet, dock är Bosch Active Line inte det starkaste.
Elvira har rätt på många punkter, om man önskar en elcykel av klassisk dammodell. Det har lågt insteg, fotbroms, skivbroms fram, korg, navväxlar och verkar välbyggd.
Elvira faller därför under kategorin citycyklar, där man knappast trampar jättesträckor. Då räcker det med batteriet, som är på måttliga 300 Wh. Ett mindre batteri är också lite lättare, vilket underlättar om man vill bära med sig det.
Den har finesser som underlättar vid last. Korgens snabbkoppling (typ AVS) gör att man kvickt kan ta med korgen. Samma koppling finns på pakethållaren, för väskor och korgar. Elvira kan även låsa styret, vilket gör att cykeln står stadigt på stödet vid lastning.
Upprätt körställning ger bra överblick i trafiken, men är inte optimalt motvind och om du gillar att trampa hårt.
Drivsystem:
Mittmotorn Bosch Active Line Gen3 är instegsmodellen i Bosch stora utbud. Den ska leverera 40 Nm i vridmoment. Den har fyra körlägen, samt gåassistans.
Lägsta läget Eco funkar på plan mark och i medvind. Vi tyckte att läge Touring var mer passande som standardläge. Men märkligt nog kände vi knappast mer kraft när vi ökade till lägena Sport eller Turbo. Så Active Line-motorn känns lite klen, man svischar inte upp i backarna eller om lasten är tung. Motorn är extremt tyst, den hörs helt enkelt inte.
Touring beräknas enligt systemet ge cirka 45 km körsträcka med 300 Wh batteriet, vilket vi bedömer som realistiskt åtminstone sommartid (när batteriet trivs bäst). På Eco beräknas man komma cirka 77 km, men då får man lägga till en del trampkraft.
Elvira väger rätt många kilo, men vi tyckte inte att den var anmärkningsvärt tungtrampad utan el.
Bosch Purion display har stora tydliga tecken och fungerar smidigt.
Batteriet i pakethållaren är lätt att lossa och sätta tillbaka. Till det yttre är det normalstort, men känns ganska lätt.
Bosch Active Line har dock ett bra rykte. Vi hör sällan att användare drabbas av krångel.
Betyg: 4
Byggkvalitet:
Crescent cyklar är utan tvekan välbyggda. Vi gillar att pakethållaren är svetsad i ramen, vilket inte är så vanligt. Punkteringsfria däck är ett plus. Ett pålitligt mittmotorsystem bidrar till högt betyg.
Betyg: 5
Utrustning:
- Korg med AVS snabbkoppling
- 7 navväxlar
- Skivbroms fram, fotbroms bak
- Ramlås Axa Solid+
Betyg: 4
Cykelkänsla:
Du vinner inte racet vid trafikljusen med Elviras modesta motorsystem. Men Elvira är inte tänkt för tuffingar som vill köra hårt. Det är mer en hoj att trampa fram i stan med viss värdighet och lugn.
Vi kunde inte notera några störande egenskaper i cykeln överlag. Den kändes stadig även i hög fart, långt över 30 km/tim i backar. Bromsarnas totala verkar var riktigt bra.
Som på många av Crescents elcyklar kände vid oss inte riktigt bekväm med utväxlingen, som är vald för ganska låg kadens (trampfrekvens). Först i utförsbackar över 25 km/tim fick vi nytta av de tre högsta växlarna. Utväxling är förstås en smaksak, men Elviras utväxling passar inte alla. Detta går dock att ändra med nytt bakdrev.
Navväxeln av typ Shimano Nexus funkade bra, tills dess att vi ville växla ned under hård belastning i uppförsbacke. Den lägre växeln ville inte alltid hoppa i.
Cykeln har dämpare i framgaffeln, dock tycker vi inte att de gjorde någon märkbar nytta när underlaget var studsigt.
Betyg: 4
Prisvärde:
Betyg: 32 995 kr som är Crescents eget pris, känns rätt högt. Vi har sett liknande elcyklar med större batteri, men med flera tusen kronor längre prislapp.
Betyg: 2
Utseende/design:
Syns på långt håll att det är en Crescent damcykel. Ser ut som en rejäl elcykel för vardagens transporter, vilket den också är.
Plus
- Bosch motorsystem
- Rejäl konstruktion
- Skön att cykla
- Genomtänkt för att ta last
Minus
- Motorn saknar klös
- Ovanligt litet batteri
- Priset känns högt
Totalbetyg: 19/25
Prisklass Premium: 30 000 – 40 000 kr
Test Crescent Elvira
- Pris cirka 32 000 kr
- Vikt: 28 kilo
- Motor: Bosch Active Line Gen3
- Batterikapacitet: 300 Wh
- Testcykeln från: Cycleurope, butik Velo&Oxygen, Nacka.
- Testcyklist: Björn Åslund